Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Strategiczna lokalizacja w sercu Europy
Infrastruktura
Dwa kluczowe szlaki transportowe Europy Środkowej i Wschodniej (CEE)
- VIA CARPATIA - komunikacyjna oś północ-południe łącząca Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję
- VIA BALTICA - transportowy korytarz lądowy między Litwą, Łotwą i Estonią a Polską i innymi krajami Unii Europejskiej
Tranzyt przez Polskę - transport drogowy
5.
największa sieć dróg
szybkiego ruchu w Europie
4990+
km istniejących dróg
ekspresowych i autostrad
1200+
km dróg
w trakcie budowy
Oznaczenie na mapie | Połączenie | Liczba połączonych krajów |
1 | Helsinki – Tallinn – Ryga – Warszawa/Gdańsk | 6 |
2 | Berlin – Warszawa – Mińsk – Moskwa – Niżny Nowogród | 4 |
3 | Berlin/Drezno – Wrocław – Katowice – Kraków – Rzeszów – Lwów – Kijów | 3 |
4 | Gdańsk – Grudziądz – Toruń – Łódź – Katowice – Żylina – Ostrawa | 3 |
Transport morski
1. Port DCT Gdańsk
roczna przepustowość terminala to 3.000.000 TEU, a powierzchnia składowa to 55.000 TEU. Mogą do niego zawijać statki o maksymalnej długości 425 m i maksymalnym zanurzeniu 15 m. Port morski w Gdańsku ma największy udział w obrotach ładunkowych polskich portów morskich, który w 2018 r. wyniósł 46,2%.
2. Port Gdynia
W 2018 r. obroty zrealizowane w porcie w Gdyni stanowiły 22,8% obrotów ogółem polskich portów morskich i wyniosły 20 974,3 tys. ton, osiągając najwyższy poziom notowany od 2000 r. Port specjalizuje się w obsłudze ładunków drobnicowych, w tym głównie zjednostkowanych, przewożonych w kontenerach (posiada dwa nowoczesne terminale kontenerowe) i w obsłudze jednostek tocznych (terminal dla jednostek ro-ro). Do gdyńskiego portu mogą zawijać statki o maksymalnej długości 340 m i zanurzeniu do 13,0 m.
3. Port Szczecin
ma charakter uniwersalny i obsługuje zarówno ładunki drobnicowe (kontenery, ładunki ponadgabarytowe), jak i masowe (węgiel, koks, zboże itp.). Mogą do niego zawijać statki o maksymalnej długości 215 m i o maksymalnym zanurzeniu 9,15 m. W 2018 r. obroty ładunkowe w porcie w Szczecinie stanowiły 10,2% obrotów w polskich portach morskich.
4. Port Świnoujście
usytuowany jest bezpośrednio nad Morzem Bałtyckim. Mogą do niego zawijać statki o maksymalnej długości 270 m i o maksymalnym zanurzeniu 13,5 m. W porcie tym zlokalizowany jest terminal obsługujący suche ładunki masowe, głównie węgiel, rudę oraz produkty rolnicze (terminal specjalizujący się w przeładunkach towarów rolno-spożywczych). Istotną funkcją portu jest obsługa ładunków drobnicowych przeładowywanych metodą konwencjonalną, a także w kontenerach i w systemie ro-ro. Port w Świnoujściu posiada terminal promowy wyposażony w pięć stanowisk do obsługi promów pasażersko-samochodowych i samochodowo-kolejowych kursujących na trasie w relacji ze Szwecją. Udział portu w Świnoujściu w obrotach ładunkowych polskich portów morskich w 2018 r. wyniósł 18,3%. W zakresie oferty żeglugowej Szczecin oferuje regularne połączenia żeglugowe do krajów skandynawskich, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Rosji oraz kontenerowe połączenia dowozowe do największych portów bazowych - Hamburg, Bremenhaven oraz Rotterdam.