Infolinia Grupy PFR: 800 800 120
  • fb
  • yt
  • tw
Dlaczego Polska
Strona główna > Dlaczego Polska > Zachęty inwestycyjne > Polska Strefa Inwestycji - ustawa o wspieraniu nowych inwestycji

Polska Strefa Inwestycji - ustawa o wspieraniu nowych inwestycji

Informacje podstawowe

Ustawą z dnia 10 maja 2018 roku[1] znowelizowano instrument zwolnienia z podatku dochodowego (CIT lub PIT) dla przedsiębiorców będący jedną z form regionalnej pomocy publicznej. Nowa ustawa umożliwia skorzystanie ze zwolnienia z podatku na obszarze całej Polski, przez firmy realizujące nowe inwestycje zarówno na terenach publicznych, jak i prywatnych[2]. Jednocześnie dotychczasowe zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych (SSE) pozostają w mocy maksymalnie do końca 2026 roku.


Jakie projekty mogą liczyć na wsparcie?

W świetle przepisów o regionalnej pomocy publicznej[3] przez nową inwestycję należy rozumieć:

  • założenie nowego przedsiębiorstwa
  • zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu
  • dywersyfikację produkcji poprzez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie
  • zasadniczą zmianę dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu

W przypadku inwestycji na terenie woj. mazowieckiego, nowa inwestycja może dotyczyć tylko inwestycji na rzecz nowej działalności gospodarczej[4].

Analogicznie jak w przypadku SSE, inwestycje realizowane w ramach określonych sektorów działalności gospodarczej nie będą objęte systemem wsparcia. Szczegółowy katalog wyłączeń określa rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji[5].

Zgodnie z nowymi regulacjami na pomoc publiczną, w postaci zwolnienia podatkowego w ramach decyzji o wsparciu mogą liczyć:

  • wszystkie przedsiębiorstwa z sektora tradycyjnego przemysłu, z wyjątkiem przedsiębiorstw produkujących m.in.: materiały wybuchowe, alkohol, wyroby tytoniowe, stal, czy też firm prowadzących działalność w sektorze wytwarzania i dystrybucji energii; handlu hurtowego i detalicznego, obiektów i robót budowlanych, w zakresie usług związanych z zakwaterowaniem i usług gastronomicznych oraz prowadzenia ośrodków gier. Z uzyskania wsparcia, na mocy przepisów unijnych[6] wykluczone są również firmy z sektora hutnictwa, żelaza i stali, sektora węglowego czy sektora transportowego.
  • wybrane przedsiębiorstwa z sektora nowoczesnych usług (BSS) świadczące usługi: informatyczne, badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych, rachunkowości i kontroli ksiąg, z zakresu księgowości (z wyłączeniem deklaracji podatkowych), badań i analiz technicznych, centrów telefonicznych, architektonicznych oraz inżynieryjnych.


Jaka jest wysokość ulgi podatkowej?

Wysokość pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego CIT lub PIT ustala się na podstawie mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020 (stanowiącą % kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą regionalną):



Województwo Mazowieckie:


Wsparcie dla średnich i małych/mikro przedsiębiorstw zwiększa się o odpowiednio 10 i 20 punktów procentowych.

Ulgą może zostać objęty wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach inwestycji objętej decyzją o wsparciu. Jeśli zatem przedsiębiorca prowadzi jednocześnie działalność niepodlegającą wsparciu, działalność objęta wsparciem powinna być wydzielona organizacyjne, a wielkość zwolnienia będzie określana na podstawie danych (przychody i koszty) wydzielonej działalności.

Kosztami kwalifikowalnymi nowej inwestycji, zgodnie z regulacjami dot. pomocy publicznej są:

  • koszt nabycia gruntu, koszt nabycia, rozbudowy lub modernizacji środków trwałych (np. maszyn), koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych (programy komputerowe, licencje, certyfikaty itp.)[7], lub
  • 2 - letnie koszty pracy nowozatrudnionych pracowników[8].


Jak określić status przedsiębiorstwa?

Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i art. 108 Traktatu na potrzeby zdefiniowania wielkości przedsiębiorstw przyjęto następujące kryteria oceny: liczba zatrudnionych, obrót, suma bilansowa i niezależność. Obrót i suma bilansowa są kryteriami alternatywnymi. Na tej podstawie wyodrębniono następujące klasy przedsiębiorstw:

  • Kategoria
    przedsiębiorstwa
    Średnie
    Małe
    Mikro
  • Średnioroczne
    zatrudnienie
    < 250
    < 50
    < 10
    oraz
  • Roczny
    obrót
    ≤ 50 mln EUR
    ≤ 10 mln EUR
    ≤ 2 mln EUR
    lub
  • Całkowity
    bilans roczny
    ≤ 43 mln EUR
    ≤ 10 mln EUR
    ≤ 2 mln EUR

Wszystkie pozostałe firmy nie będące mikro, małymi ani średnimi przedsiębiorstwami należą do kategorii dużych.


Kto decyduje o udzieleniu wsparcia?

Decyzja o wsparciu, wydawana na wniosek przedsiębiorcy, określa okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej, jak również warunki, które przedsiębiorca zobowiązany jest spełnić. Decyzja jest w imieniu ministra właściwego ds. gospodarki (obecnie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii), przez zarządzających Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi na obszarach wskazanych w rozporządzeniu do Ustawy.



Na jak długo przyznawane jest zwolnienie podatkowe?

Okres, na który wydawana jest decyzja o wsparciu, zależy od intensywności pomocy publicznej dla danego obszaru. Czas na wykorzystanie pomocy publicznej jest taki sam dla wszystkich firm, bez względu na rodzaj prowadzonej działalności oraz wielkość firmy. Decyzję o wsparciu wydaje się na czas określony, nie krótszy niż 10 lat i nie dłuższy niż 15 lat. Okres zwolnienia liczony jest od dnia otrzymania decyzji o wsparciu i wynosi odpowiednio:

  • Decyzja 
  • Intensywność pomocy publicznej:

    10%, 20%, 25%



    10 lat



    dolnośląskie
    wielkopolskie
    śląskie
    podregion warszawski zachodni
    m.st. Warszawa
  • Intensywność pomocy publicznej:

    35%



    12 lat



    kujawsko​-​pomorskie,
    lubuskie,
    łódzkie,
    małopolskie,
    opolskie,
    pomorskie,
    świętokrzyskie,
    zachodnio­pomorskie,
    podregiony woj. mazowieckiego: ciechanowsko​-​​płocki,
    ostrołęcko​-​siedlecki,
    radomski i warszawski wschodni
  • Intensywność pomocy publicznej:

    50%
    oraz na terenach będą­cych w granicach SSE

    15 lat



    lubelskie
    podkarpackie
    podlaskie
    warmińsko-mazurskie


Jakie są kryteria otrzymania pomocy publicznej?

Decyzję o wsparciu wydaje się z tytułu realizacji nowej inwestycji, spełniającej określone kryteria ilościowe i jakościowe. Kryteria ilościowe (minimalna wysokość kosztów kwalifikowanych) są uzależnione od stopy bezrobocia w powiecie, w którym inwestycja będzie realizowana (im wyższa stopa bezrobocia, tym niższy pułap wymaganej wysokości kosztów) oraz od wielkości przedsiębiorstwa. Preferencje zostały przyznane również przedsiębiorcom prowadzącym działalność badawczo-rozwojową oraz w sektorze nowoczesnych usług biznesowych.


Kryteria ilościowe 

Stopa bezrobocia
w powiecie / przeciętna stopa bezrobocia
w Polsce
[9]

Minimalne koszty kwalifikowane

Duże przedsię­biorstwa

Średnie przedsię­biorstwa

  • małe przedsię­biorstwa
  • projekty B+R
  • nowoczesne usługi biznesowe

Mikro przedsię­biorstwa

<60% średniej krajowej

100 mln PLN

20 mln PLN

5 mln PLN

2 mln PLN

60 - 100%

80 mln PLN

16 mln PLN

4 mln PLN

1,6 mln PLN

100 - 130 %

60 mln PLN

12 mln PLN

3 mln PLN

1,2 mln PLN

130 - 160%

40 mln PLN

8 mln PLN

2 mln PLN

0,8 mln PLN

160 - 200%

20 mln PLN

4 mln PLN

1 mln PLN

0,4 mln PLN

200 - 250 %

15 mln PLN

3 mln PLN

0,75 mln PLN

0,3 mln PLN

> 250%*

10 mln PLN

2 mln PLN

0,5 mln PLN

0,2 mln PLN

* oraz w 122 miastach średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze oraz w gminach graniczących z takimi miastami


Kryteria jakościowe 

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ GOSPODARCZY - maksymalnie 5 pkt

Liczba punktów

 

PROJEKTY PRODUKCYJNE

PROJEKTY USŁUGOWE

 

Zgodność z aktualną polityką rozwojową kraju, w których Polska może uzyskać przewagę konkurencyjną

Inwestycja w projekty wspierające branże z następujących sektorów:

  • żywności wysokiej jakości,
  • środków transportu,
  • profesjonalnych urządzeń elektrycznych i elektronicznych,
  • lotniczo-kosmicznego,
  • produktów higienicznych, leków i wyrobów medycznych,
  • maszynowego,
  • odzysku materiałowego surowców i nowoczesnych tworzyw,
  • ekobudownictwa,
  • usług specjalistycznych,
  • specjalistycznych usług teleinformatycznych oraz
  • zgodnych z inteligentnymi specjalizacjami województwa, w którym jest planowana inwestycja

1

Poziom sprzedaży zagranicznej

Osiągnięcie odpowiedniego poziomu sprzedaży poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

1

Działalność B+R

Prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej

1

Wielkość przedsiębiorstwa

Status mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy

1

Klaster / Centrum nowoczesnych usług

Przynależność do Krajowego Klastra Kluczowego

Utworzenie centrum nowoczesnych usług dla biznesu o zasięgu wykraczającym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

1

 

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ SPOŁECZNY - maksymalnie 5 pkt

Liczba punktów

 

PROJEKTY PRODUKCYJNE

PROJEKTY USŁUGOWE

 

Niski negatywny wpływ na środowisko

Prowadzenie działalności gospodarczej o niskim negatywnym wpływie na środowisko

1

Lokalizacja inwestycji

Zlokalizowanie inwestycji:

  • w miastach średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze oraz w gminach graniczących z takimi miastami,
  • na obszarze powiatów lub miast, w których stopa bezrobocia wynosi co najmniej 160% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju (z wyłączeniem miast - siedzib wojewody lub sejmiku województwa)

1

Wspieranie zdobywania wykształcenia

Wspieranie pracowników w zdobywaniu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpraca ze szkołami branżowymi

1

Opieka nad pracownikiem

Podejmowanie działań w zakresie opieki nad pracownikiem

1

Tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy

Utworzenie wyspecjalizowanych miejsc pracy w celu prowadzenia działalności gospodarczej objętej nowa inwestycją i oferowanie stabilnego zatrudnienia

Utworzenie wysokopłatnych miejsc pracy i oferowanie stabilnego zatrudnienia

1


Za spełnienie kryteriów jakościowych przez przedsiębiorcę realizującego nową inwestycję w danym sektorze uznaje się uzyskanie określonej liczby punktów (jednak nie mniej niż 6), ale nie mniej niż jeden punkt za każde z kryteriów, w zależności od lokalizacji jak poniżej:


Intensywność pomocy publicznej

Minimalna wymagana liczba punktów

  • 10%, 20% lub 25%

6

  • 35%

5

  • 50%

4


Podsumowanie

Zwolnienie z podatku dochodowego to instrument cieszący się nieustannie zainteresowaniem przedsiębiorców, oferowany także w krajach, z którymi Polska konkuruje o nowe projekty inwestycyjne. Zmniejszenie obciążeń podatkowych stanowi wyraźną zachętę dla rozpoczęcia nowych projektów inwestycyjnych lub poszerzenia dotychczasowej działalności gospodarczej.



 
  • [1] Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. 2018 poz. 1162),
  • [2] z zastrzeżeniem obszarów występowania złóż kopalin (chyba, że inwestycja dotyczy tychże złóż),
  • [3] zgodnie z definicją inwestycji początkowej zawartej w art. 2 ust. 49 Rozporządzenia Komisji UE nr 651/2014 z dnia 17.06.2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (GBER).
  • [4] inwestycja początkowa na rzecz nowej działalności gospodarczej, zgodnie z definicją w art. 2 ust. 51 Rozporządzenia Komisji UE nr 651/2014.
  • [5] rozporządzenie rady ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji.
  • [6] art. 13 Rozporządzenia Komisji UE nr 651/2014 z dnia 17.06.2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
  • [7] Nabywane aktywa muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez MŚP. W przypadku dużych przedsiębiorstw koszty wartości niematerialnych i prawnych są kwalifikowalne jedynie do wysokości 50 % całkowitych kwalifikowalnych kosztów inwestycji początkowej.
  • [8] Szacunkowe koszty płacy wynikające z utworzenia miejsc pracy w następstwie inwestycji początkowej, obliczone za okres dwóch lat.
  • [9] Na podstawie obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie przeciętnej stopy bezrobocia w kraju oraz na obszarze powiatów.

Wróć...

Jeśli chcą Państwo otrzymywać Newsletter, prosimy o wypełnienie formularza

Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A.

ul. Bagatela 12

00-585 Warszawa

Fax: +48 22 334 9889

e-mail dla inwestorów: invest@paih.gov.pl
e-mail dla eksporterów: eksport@paih.gov.pl

NIP:526-030-01-67; kapitał zakładowy: 138.006.600,00 PLN

KRS 0000109815 Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawa w Warszawie, XII Wydział

Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego

webmaster@paih.gov.pl

Wszystkie prawa zastrzeżone; Wyłączenie odpowiedzialności

fb yt tw bip internetART
Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności. Akceptuję politykę prywatności Portalu zamknij