Ukraina

Alert kryzysowy

Aktualizacja: 03.07.2025

Rynek ukraiński w latach przedwojennych stawał się coraz bardziej atrakcyjny dla polskiego biznesu, dowodem czego był wzrost wartości wymiany handlowej między Polską a Ukrainą. Wojna zmieniła kierunki ukraińskiego handlu, co doprowadziło do skokowego wzrostu znaczenia unijnych partnerów handlowych Ukrainy. W 2023 r. Polska stała się największym po Chinach partnerem handlowym Ukrainy ze sprzedażą na poziomie 11,4 mld euro. W roku 2024 wskaźnik ten wyniósł ponad 12,5 mld euro.

Ukraina_Alert kryzysowy

Aktualizacja: 03.07.2025

Rynek ukraiński w latach przedwojennych stawał się coraz bardziej atrakcyjny dla polskiego biznesu, dowodem czego był wzrost wartości wymiany handlowej między Polską a Ukrainą. Wojna zmieniła kierunki ukraińskiego handlu, co doprowadziło do skokowego wzrostu znaczenia unijnych partnerów handlowych Ukrainy. W 2023 r. Polska stała się największym po Chinach partnerem handlowym Ukrainy ze sprzedażą na poziomie 11,4 mld euro. W roku 2024 wskaźnik ten wyniósł ponad 12,5 mld euro.

Ukraina_Alert kryzysowy

W obliczu zaistniałych okoliczności dla wielu przedsiębiorców istotnym problemem jest ograniczony dostęp do wiarygodnych informacji. Wychodząc naprzeciw ich potrzebom, eksperci PAIH monitorują sytuację na Ukrainie, w tym wprowadzane przepisy, obostrzenia oraz zakazy i nakazy mające wpływ na prowadzenie współpracy handlowej. Na bieżąco publikujemy materiały informacyjne zawierające odwołanie do właściwych aktów prawnych, szczegółowe informacje na temat przyjętych restrykcji oraz inne istotne informacje, o które pytają zgłaszający się przedsiębiorcy.

Bieżąca sytuacja »

24 lutego 2022 r. na terytorium całej Ukrainy został wprowadzony stan wojenny oraz godzina policyjna (różne przedziały w zależności od regionu). Będą one obowiązywały do 7 sierpnia 2025 r.

Międzynarodowa agencja ratingowa Fitch Ratings obniżyła długoterminowy rating Ukrainy w walucie zagranicznej z CC do C.

Federacja Rosyjska kontynuuje pełnowymiarową agresję zbrojną na Ukrainę. Wojska Federacji Rosyjskiej wycofały się w latach 2022-2023 z początkowo zajętych regionów Ukrainy - obwodów kijowskiego, czernihowskiego, sumskiego, charkowskiego, z prawobrzeżnej części obwodu chersońskiego wraz z miastem Chersoniem. Jednak pod koniec 2024, na początku 2025 roku ponownie zajęły północne terytorium obwodu charkowskiego i sumskiego. Na terenach deokupowanych trwają poszukiwania ofiar, postępowania śledcze, rozminowanie. Do Kijowa wróciła większość mieszkańców, a populacja miasta (również dzięki napływowi dużej liczby osób z terenów przyfrontowych) osiągnęła poziom sprzed pełnoskalowej inwazji, wróciła także większość zagranicznych przedstawicielstw dyplomatycznych. W 2025 roku odtworzono w Kijowie Ambasadę Republiki Albanii - pierwszą nową ambasadę w Kijowie podczas pełnoskalowej wojny. Odbywają się wizyty na najwyższym szczeblu głów państw i organizacji międzynarodowych w Kijowie. Poszczególne kraje uzgadniają dalsze dostawy broni, w tym broni ciężkiej.

Ataki bombowe, rakietowe i dronowe na infrastrukturę wojskową i cywilną, zwłaszcza energetyczną odbywają się na całym terytorium kraju z terytorium Rosji, Białorusi, ze statków na Morzu Czarnym, z bombowców rosyjskich. Na kierunkach Donieckim i południowym okupanci nasilili działania wojenne na całej linii frontu. Zajęte pozostają terytoria na wschodzie i południu Ukrainy, m.in. częściowo regiony doniecki, ługański, charkowski, chersoński, zaporoski, sumski. Wojska agresora zbliżają się w szybkim tempie do granic obwodu dniepropetrowskiego. Na terenach tymczasowo okupowanych wrogie jednostki terroryzują ludność cywilną, niszczą infrastrukturę krytyczną i blokują dostawy towarów. Występują przypadki egzekucji ludności cywilnej. W niektórych miejscowościach sytuacja jest bliska katastrofy humanitarnej. Trwa ewakuacja kobiet, dzieci, osób starszych i niepełnosprawnych m.in. z miasta Pokrowsk, obwodu donieckiego, który jest głównym źródłem krajowego węgla koksującego dla przemysłu. Warto też zaznaczyć, że w 2023 r. Ukraina wyprodukowała około 3,5 mln ton koksu, a cały węgiel do jego produkcji wydobyto w Pokrowsku.

Federacja Rosyjska masowo atakuje ukraińską infrastrukturę energetyczną, w tym obiekty generacji i transportu energii elektrycznej oraz cieplnej. Szczególnie jest atakowany obwód kijowski, miasto Kijów, Odessa, Chersoń, Sumy, Połtawa oraz wiele innych miast położonych we wschodnich, północnych i południowych regionach kraju. Podczas ostatnich ataków Rosja koncentruje się na sektorze energetycznym. W ostatnich tygodniach obszary mieszkalne miast i miasteczek są szczególnie narażone na codzienne ataki rakietowe i dronowe. Głównymi celami są infrastruktura gazowa oraz obiekty zapewniające normalne funkcjonowanie ludności cywilnej.

Podróże na Ukrainę »

W związku z działaniami zbrojnymi w Ukrainie MSZ odradza wszelkie podróże do Ukrainy. Obywatele polscy, którzy przebywają w Ukrainie, powinni natychmiast opuścić jej terytorium. Pełna treść ostrzeżenia dostępna tutaj.

Od początku pełnowymiarowej agresji rosyjskiej przestrzeń powietrzna Ukrainy pozostaje zamknięta dla lotów komercyjnych, a wszystkie regularne połączenia lotnicze zostały zawieszone do odwołania.

Obecnie podróż z Polski na Ukrainę możliwa jest drogą lądową. Funkcjonują połączenia kolejowe, takie jak nocny pociąg "Kyiv Express" kursujący z Warszawy do Kijowa, z czasem przejazdu około 15 godzin. Dostępne są również połączenia z Przemyśla, Chełma.

Alternatywnie, podróżni mogą skorzystać z połączeń autobusowych oferowanych przez różnych przewoźników na trasach z Polski do ukraińskich miast. Przed podjęciem decyzji o podróży zaleca się sprawdzenie aktualnych informacji u przewoźników oraz śledzenie komunikatów MSZ dotyczących bezpieczeństwa.

Na terenie Ukrainy działa system ostrzegania o zagrożeniach, w tym alarmach lotniczych, dostępny w oficjalnych aplikacjach mobilnych takich jak "Повітряна тривога" (Powitriana Trywoha). Podczas alarmu wszyscy mieszkańcy i przebywający w danym rejonie są zobowiązani do zejścia do schronów lub innych bezpiecznych miejsc. Warto wcześniej zapoznać się z lokalizacją najbliższych schronów w rejonie pobytu.

Stan wojenny i okoliczności siły wyższej »

W związku z agresją wojskową Federacji Rosyjskiej na Ukrainę na mocy Rozporządzenia Prezydenta Ukrainy nr 64/2022 wprowadzono stan wojenny od godz. 05:30 dnia 24 lutego 2022 r. Obecnie stan wojenny został przedłużony na okres do 7 sierpnia 2025 r.

Izba Handlowo-Przemysłowa Ukrainy opublikowała na swojej stronie internetowej dostępne do pobrania zaświadczenie potwierdzające wystąpienie okoliczności siły wyższej. Podstawą jest Rozporządzenie Prezydenta Ukrainy z dnia 24 lutego 2022 r. nr 64/2022 „O wprowadzeniu stanu wojennego na Ukrainie”. Izba Handlowo-Przemysłowa Ukrainy potwierdziła, że ​​te okoliczności, zaczynając od 24 lutego 2022 r. do ich oficjalnego zakończenia są okolicznościami nadzwyczajnymi, nieuniknionymi i obiektywnymi dla podmiotów gospodarczych i/lub osób fizycznych stosownie do zapisów umów, niektórych zobowiązań/obowiązków podatkowych i/lub innych, których wykonanie stało się niemożliwe w odpowiednim czasie ze względu na wystąpienie okoliczności siły wyższej.  

Zaświadczenia do pobrania: 

18 maja 2024 r. weszła w życie zaktualizowana ustawa o mobilizacji (źródło), która wprowadziła zmiany wpływające na sytuację społeczną i organizację życia codziennego. Mężczyźni w wieku od 18 do 60 lat muszą posiadać przy sobie wojskowy dokument rejestracyjny, a obywatele przebywający za granicą ponad trzy miesiące są zobowiązani do rejestracji wojskowej. Od września 2025 r. wprowadzono obowiązkowe Podstawowe Szkolenie Wojskowe (PSW) dla mężczyzn w wieku 18–24 lata, a kobiety mogą uczestniczyć w nim dobrowolnie. Uczniowie, którzy nie ukończą PSW, mogą być usunięci z listy studentów. Regulacje te mają znaczący wpływ na rynek pracy i mobilność społeczną w Ukrainie.

10 października 2024 r. weszła w życie ustawa zwiększająca obciążenia podatkowe, której celem jest mobilizacja dodatkowych środków na potrzeby budżetu wojennego. Od grudnia 2024 r. dla osób prawnych i od stycznia 2025 r. dla przedsiębiorców indywidualnych obowiązują wyższe stawki podatków, w tym podatek wojskowy zwiększony z 1,5% do 5% oraz nowe obowiązkowe opłaty dla wybranych grup podatników. Zasady te będą obowiązywać do końca roku, w którym zakończony zostanie stan wojenny. Ustawa wpływa na zwiększenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w Ukrainie.

Od 23 grudnia 2024 r. Rejestr Strat Ukrainy opublikował formularze i zasady zgłaszania roszczeń w większości kategorii roszczeń, które mogą być wpisane do Rejestru. Podmioty prawne, podobnie jak osoby fizyczne, będą mogły rozpocząć przygotowania do składania wniosków w kilku kategoriach, a mianowicie: uszkodzenie, zniszczenie lub utrata aktywów, utrata kontroli nad mieniem na tymczasowo okupowanych terytoriach, przeniesienie (ewakuacja) działalności gospodarczej i inne straty w nieruchomościach. Ponadto dostępne są już zasady zgłaszania roszczeń z tytułu uszkodzenia lub zniszczenia budynków i budowli publicznych przez państwo ukraińskie.

Wszystkie formularze i zasady zgłaszania roszczeń są dostępne w języku angielskim i ukraińskim na stronie internetowej Rejestru. Ze względu na obecne ograniczenia techniczne aplikacje nie są aktualnie dostępne w języku angielskim. Wnioski są dostępne za pośrednictwem ukraińskiego portalu internetowego Diia.

Do tej pory Rejestr sfinalizował i opublikował formularze i zasady dla 30 z 45 kategorii wniosków. Rada Rejestru przyjęła również pozostałe formularze wniosków, które zostaną opublikowane po ich zatwierdzeniu przez Konferencję Uczestników.

Ograniczenia finansowe »

Na mocy Rozporządzenia Narodowego Banku Ukrainy „O funkcjonowaniu systemu bankowego i rynku walutowego od 24 lutego 2022 roku w warunkach stanu wojennego na całym terytorium Ukrainy” wprowadzono szereg tymczasowych ograniczeń w funkcjonowaniu systemu bankowego i rynku walutowego w celu zapewnienia stabilnego funkcjonowania systemu finansowego państwa, maksymalnego wspierania działań Sił Zbrojnych Ukrainy, a także sprawnego funkcjonowania obiektów infrastruktury krytycznej. Są to m.in.: 

  • ograniczenie funkcjonowania rynku walutowego Ukrainy,
  • ograniczenie wypłaty gotówki z konta klienta do wysokości 100 000 UAH dziennie (poza wynagrodzeniami i świadczeniami socjalnymi), z wyjątkiem przedsiębiorstw i instytucji zapewniających realizację planów mobilizacyjnych (zadań) Rządu oraz transakcji realizowanych na podstawie indywidualnych zezwoleń Narodowego Banku Ukrainy, dokonywanych bez naliczania i potrącania prowizji; 
  • ograniczenie wypłaty gotówki z kart płatniczych za granicą do wysokości 12 500 UAH tygodniowo;
  • zakaz przelewów P2P obywateli za granicę z kart płatniczych prowadzonych w UAH ukraińskich banków;
  • ograniczenie przelewów P2P z walutowych kart płatniczych banków ukraińskich na karty banków zagranicznych w ramach miesięcznego limitu 100 tys. UAH;
  • miesięczny limit płatności za granicą kartami płatniczymi w hrywnach do wysokości 100 000 UAH (równowartość) ze wszystkich rachunków bankowych klientów otwartych w UAH;
  • zakaz wypłacania środków pieniężnych z rachunków klientów w walutach obcych, z wyjątkiem przedsiębiorstw i instytucji zapewniających realizację planów mobilizacyjnych (zadań) Rządu oraz realizowanych na podstawie specjalnych zezwoleń Narodowego Banku Ukrainy;
  • ograniczenie na opłatę usług lub robót nierezydentów wyłącznie do tych, które znajdują się w specjalnym wykazie;
  • wstrzymanie realizacji transakcji wydatkowych z kont rezydentów państwa, które dokonało agresji zbrojnej na Ukrainę; 
  • wstrzymanie emitowania pieniądza elektronicznego przez banki emitujące pieniądz elektroniczny, uzupełnianie portfeli elektronicznych pieniądzem elektronicznym, dystrybucja pieniądza elektronicznego.

Narodowy Bank Ukrainy aktualizuje szereg ograniczeń walutowych (źródło). Weszły one w życie 11 lipca 2024 r. Zmiany mają na celu zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Ukrainy i przyciągnięcie prywatnego kapitału zagranicznego. W tym celu:

  • zezwolono krajowym przedsiębiorstwom na zwrot nierezydentom wydatków poniesionych w związku z ich udziałem w udzieleniu pożyczki zewnętrznej ukraińskiemu kredytobiorcy. Warunkiem takiej transakcji jest to, że gwarantem, poręczycielem lub ubezpieczycielem kredytu zewnętrznego musi być zagraniczna agencja kredytów eksportowych lub zagraniczne państwo, lub gwarantem lub poręczycielem takiego zobowiązania musi być międzynarodowa instytucja finansowa (IFI). Zmiany te zwiększą możliwości ukraińskich firm w zakresie przyciągania nowych zewnętrznych kredytów i pożyczek;
  • zezwolono na transfer środków na rzecz zagranicznych spółek, których udziałowcem jest obce państwo, w celu opłacenia składek ubezpieczeniowych w ramach umów obejmujących ryzyko wojskowe w Ukrainie. Będzie to ważny sygnał dla inwestorów i darczyńców, że mogą zmniejszyć swoje ryzyko inwestycyjne w Ukrainie w przypadku inwazji Rosji na pełną skalę;
  • umożliwiono rezydentom przekazywanie środków w ramach gwarancji lub poręczeń udzielonych przez nich w celu zabezpieczenia wypełnienia zobowiązań kredytobiorców będących rezydentami w ramach zewnętrznych kredytów i pożyczek (pod warunkiem, że takie płatności dokonywane przez kredytobiorcę będącego rezydentem są dozwolone na mocy uchwały nr 18). Będzie to miało pozytywny wpływ na zainteresowanie zagranicznych kredytodawców wznowieniem wsparcia kredytowego dla prywatnych kredytobiorców z Ukrainy;
  • uregulowano zdolność kredytobiorców będących rezydentami do zakupu waluty obcej w celu jej rezerwacji w ramach umowy kredytowej z międzynarodową instytucją finansową, co zwiększy wsparcie ukraińskich przedsiębiorstw przez międzynarodowe instytucje finansowe;
  • rozszerzono listę towarów obronnych, które mogą być kupowane za granicą przez indywidualnych wolontariuszy. Lista obejmie komponenty do bezzałogowych statków powietrznych;
  • oprócz możliwości dokonywania przez nierezydentów wpłat na cele charytatywne w walucie obcej w Ukrainie, NBU zezwolił im na dokonywanie odpowiednich przelewów w hrywnach;
  • zezwolono osobom fizycznym na zwrot świadczeń socjalnych otrzymanych w obcym kraju;
  • umożliwiono przedsiębiorstwom uiszczania opłat za działania związane z ochroną praw własności intelektualnej, w tym płatności za usługi świadczone przez urzędy patentowe innych krajów i usługi rzeczników patentowych za granicą.
Ograniczenia i uproszczenia w handlu zagranicznym »

Ukraiński Rząd wprowadził ograniczenia dla eksportu z Ukrainy niektórych towarów (źródło):

  • ustanowiono zerowe kontyngenty eksportu dla niektórych produktów spożywczych, m.in. kukurydzy;
  • ustanowiono kontyngenty na eksport paliw, m.in. gazu ziemnego, drewna i oleju opałowego, węgla;
  • licencje eksportowe obejmują niektóre rodzaje mięsa, zbóż, cukru, jaj kurzych, nawozów etc.

Dodatkowo 16 września 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii RP z dnia 15 września 2023 r., wprowadzające bezterminowy zakaz przywozu do Polski niektórych produktów rolno-spożywczych pochodzących z Ukrainy. Zakaz obejmuje m.in. wybrane rodzaje zbóż, nasion oleistych, śrut i makuch, szczegółowo określone w załączniku do rozporządzenia. Jednocześnie rozporządzenie dopuszcza tranzyt zewnętrzny tych towarów przez terytorium Polski.

Od 1 grudnia 2023 r. obowiązują dodatkowe środki kontroli nad wwozem pomocy humanitarnej. Jest wymagana rejestracji zarówno podmiotu wwożącego pomoc, jak też podmiotu przyjmującego (w dedykowanym rejestrze państwowym). Rozporządzenie nakłada obowiązek szczegółowego deklarowania otrzymywanych towarów, a także składania sprawozdań dot. ich dystrybucji.

Od 1 kwietnia 2024 r. korzystanie z systemu elektronicznego jest obowiązkowe dla wszystkich. Przede wszystkim zmiany polegają na tym, że obecnie obowiązują wyłącznie zgłoszenia elektroniczne. Od 1 grudnia 2023 r. do 31 marca 2024 r. można było korzystać zarówno z zgłoszeń papierowych na starych zasadach, jak i elektronicznych.

Transformatory, agregaty prądotwórcze, baterie, specjalne środki ochrony indywidualnej, pewne środki farmaceutyczne i wyroby medyczne, monokulary, binokulary, noktowizory oraz niektóre inne urządzenia elektryczne są zwolnione z cła i podatku VAT.

27 lipca 2024 r. weszły w życie przepisy upraszczające import sprzętu energetycznego i sprzętu do obrony radioelektronicznej. Ustawy przewidują możliwość zastosowania zwolnienia z cła i podatku VAT na import do Ukrainy urządzeń do wytwarzania energii: urządzeń do wytwarzania energii elektrycznej; urządzeń do wytwarzania energii wiatrowej i słonecznej, w tym turbin, silników, transformatorów, akumulatorów, falowników, baterii litowo-jonowych i opartych na nich stacji ładowania, a także paneli słonecznych. Sprzęt do obrony radioelektronicznej jest również zwolniony z cła i podatku VAT, jak również urządzenia dla odbudowy infrastruktury energetycznej w tym: sprzęt do wytwarzania energii wiatrowej i słonecznej, urządzenia do wytwarzania energii, baterie (za wyjątkiem baterii o niskiej mocy roboczej).

Dla przewozów towarowych wprowadzono system ekolejka - obowiązkowy system rejestracji przewozów towarowych dla sprawniejszego przekraczania granicy z Ukrainą.

Od 1 listopada 2024 r. wchodzi obowiązek zgłaszania przewozów do rejestru SENT przez zagraniczne podmioty, które nie mają siedziby w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) i wykonują przewóz na terytorium Polski, na który wymagane jest:

  • zezwolenie na wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy na terytorium RP,
  • zezwolenie EKMT,
  • zwolnienie z obowiązku posiadania tych zezwoleń,
  • zezwolenie na przewóz kabotażowy.

Zgłoszenia można rejestrować i aktualizować na formularzach z oznaczeniem RMPD.

Od producentów lub importerów towarów innych niż produkty spożywcze nie są wymagane opinie z państwowego badania sanitarno-epidemiologicznego. 1 października 2023 r. weszły w życie przepisy nowej ustawy O systemie zdrowia publicznego nr 2573-IX, które zniosły obowiązek uzyskiwania opinii z państwowego badania sanitarno-epidemiologicznego przez producentów i importerów wyrobów innych niż produkty spożywcze. Dostęp do ustawy pod linkiem (tekst w języku ukraińskim). Z dniem wejścia w życie utraciła ważność Ustawa Ukrainy „O zapewnieniu opieki sanitarnej i epidemiologicznej ludności”, na mocy której były prowadzone państwowe badania sanitarno-epidemiologiczne i wydawane opinie z państwowego badania sanitarno-epidemiologicznego (Ustawa O systemie zdrowia publicznego, Rozdział IX Przypisy końcowe, art. 2, ust. 1). Jednocześnie skreślono opinię sanitarno-epidemiologiczną z Wykazu dokumentów o charakterze zezwalającym w zakresie działalności gospodarczej (Ustawa O systemie zdrowia publicznego, Rozdział IX Przypisy końcowe, art. 3 p. 30).

Ukraińskie akty prawne »

24 lutego 2022 r. wprowadzono szereg tymczasowych ograniczeń w funkcjonowaniu systemu bankowego i rynku walutowego w celu zapewnienia stabilnego funkcjonowania systemu finansowego państwa, maksymalnego wspierania działań Sił Zbrojnych Ukrainy, a także sprawnego funkcjonowania obiektów infrastruktury krytycznej (źródło);

16 września 2022 r. weszła w życie Ustawa Ukrainy O ustanowieniu dodatkowych gwarancji prawnych i socjalnych dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej przebywających na terytorium Ukrainy (źródło). Ustawa ta obowiązywała do 16 marca 2024 r. Obecnie obywatele Polski są zobowiązani do legalizacji swojego pobytu na terenie Ukrainy na zasadach ogólnych;

Zwolnienie z cła i podatku VAT wwożonych na Ukrainę agregatów prądotwórczych, transformatorów, baterii oraz niektórych innych urządzeń elektrycznych (źródło);

12 października 2022 r. zatwierdzono specjalny tryb prowadzenia zamówień publicznych na towary, roboty i usługi dla zamawiających, realizowanych zgodnie z Ustawą Ukrainy "O zamówieniach publicznych" na okres obowiązywania prawnego stanu wojennego w Ukrainie oraz w ciągu 90 dni od dnia jego ustania bądź uchylenia (źródło);

27 grudnia 2022 r. ukraiński rząd ustanowił kontyngenty lub licencjonowanie eksportu niektórych towarów m.in. soli, cukru, paliw, srebra i złota (źródło);

30 czerwca 2023 r. oficjalnie zakończono na całym terytorium Ukrainy stan kwarantanny związanej z pandemią COVID-19 (źródło);

5 września 2023 r. Rozporządzeniem Rady Ministrów Ukrainy nr 953 zniesiono uproszczoną procedurę przekazywania pomocy humanitarnej. Nowe przepisy weszły w życie 1 grudnia 2023 r. (źródło);

1 października 2023 r. weszły w życie przepisy nowej ustawy O systemie zdrowia publicznego nr 2573-IX, które zniosły obowiązek uzyskiwania opinii z państwowego badania sanitarno-epidemiologicznego przez producentów i importerów wyrobów innych niż produkty spożywcze (źródło).

8 grudnia 2023 r. weszła w życie ustawa częściowo przywracająca kontrole podatkowe w firmach działających w Ukrainie, których przeprowadzanie było zawieszone w związku z obowiązującym stanem wojennym (źródło);

18 maja 2024 r. weszła w życie nowelizacja ustawy mobilizacyjnej (źródło);

11 lipca 2024 r. zaktualizowany szereg ograniczeń walutowych przez Narodowy Bank Ukrainy (źródło);

10 października 2024 r. weszła w życie ustawa nr 4015-IX „O zmianach w kodeksie podatkowym Ukrainy i innych ustawach Ukrainy dotyczących zapewnienia równowagi dochodów budżetowych w okresie stanu wojennego” (źródło).

Możliwości inwestycyjne Ukrainy dla polskich inwestorów oraz biznesu »

13 lutego 2021 r. w Ukrainie weszła w życie Ustawa № 1116 z dnia 17.12.2020 r. „O wspieraniu państwa dla projektów o znaczących inwestycjach w Ukrainie” (nazywana „ustawą o niani inwestycyjnej”), której celem jest przyciągnięcie dużych inwestycji do gospodarki Ukrainy. Zgodnie z ustawą oraz odpowiednimi zmianami w Kodeksie Podatkowym i Celno-Taryfowym (wejście w życie 28 marca 2021 r.), pakiet specjalnych zachęt inwestycyjnych jest dostępny dla projektów spełniających określone kryteria. Więcej informacji w języku polskim znajduję się pod linkiem: Ustawa Ukrainy „O wsparciu państwa dla projektów o znaczących inwestycjach w Ukrainie”.

W ramach strategicznego partnerstwa z UkraineInvest zostały przygotowane polskojęzyczne wersje kluczowych materiałów analitycznych, które pomogą polskim inwestorom lepiej zapoznać się z możliwościami inwestowania w Ukrainie. Następujące branże mają szczególnie duże możliwości inwestycyjne: elektronika, materiały budowlane, przemysł wydobywczy.

Ustawa Ukrainy „O parkach przemysłowych” oraz towarzyszące przepisy zapewniają różnorodne narzędzia wspierające rozwój parków przemysłowych w Ukrainie. Prawo to określa również wymagania dotyczące ich inicjowania, zarządzania i funkcjonowania. Więcej informacji w języku polskim znajduję się pod linkiem: Zachęty inwestycyjne dla parków przemysłowych.

Możliwości rozwoju własnego biznesu rolnego dzięki produktowi inwestycyjnemu „Bank Gruntów Rolnych” - to projekt Funduszu Mienia Państwowego Ukrainy, który uruchamia przejrzysty i efektywny rynek dzierżawy państwowych gruntów rolnych poprzez aukcje online. Nowy produkt inwestycyjny umożliwia rozpoczęcie własnej działalności poprzez dzierżawę działki rolnej za pośrednictwem aukcji na platformie Prozorro.Продажі. Więcej informacji (w języku angielskim) znajduje się pod linkiem: Bank Gruntów Rolnych.

Fundusz Mienia Państwowego Ukrainy (FMPU) uruchomił program „Wielka prywatyzacja - 2024” - sprzedaż aktywów państwowych o wartości powyżej 250 mln UAH za pośrednictwem aukcji online na platformie Prozorro.Продажі. Celem projektu jest przyciągnięcie znaczących inwestycji, modernizacja przedsiębiorstw oraz tworzenie nowych miejsc pracy. Dochody z wielkiej prywatyzacji w 2024 r. stanowiły 65% wszystkich wpływów, przynosząc do budżetu 6,45 mld UAH. Średnio na jeden lot przypadało 5,4 uczestników, co oznacza wzrost o 12,5% w porównaniu z rokiem 2023, wartość aktywów wzrosła średnio 1,6 razy. Najdroższym obiektem w ostatnim tygodniu czerwca był pełny pakiet 100% akcji spółki „Budowlana Firma Ukrbud” w Kijowie. W aukcji brało udział 5 firm, a cena licytacji osiągnęła 805 mln UAH. Informacje (w języku angielskim) o nowych aukcjach znajdują się pod linkiem: FMPU.

Przygotowania na rzecz odbudowy Ukrainy »

22 kwietnia 2025 r. w Polsce rozpoczął działalność państwowy program preferencyjnego kredytowania „Kredyt na udział w odbudowie Ukrainy”. Program przewiduje co najmniej 250 mln PLN (ok. 58,25 mln EUR) dla polskich firm inwestujących i realizujących projekty biznesowe w Ukrainie. Zgodnie z warunkami programu, maksymalna kwota kredytu na jedno przedsiębiorstwo wynosi 10 mln PLN (2,33 mln EUR), oprocentowanie to 1-2%, a okres spłat 10-12 lat. Wnioski są przyjmowane przez trzy podmioty-partnerów Banku Gospodarstwa Krajowego.

10-11 kwietnia 2025 r. w Brukseli odbył się szczyt biznesowy UE-Ukraina, podczas którego Komisja Europejska ogłosiła rozpoczęcie drugiej rundy konkursu „Call for Expressions of Interest” w ramach Ukraine Investment Framework. Celem inicjatywy jest zachęcenie firm europejskich do inwestowania w odbudowę i rozwój gospodarczy Ukrainy. Druga tura konkursu potrwa do 10 października 2025 r. i stanowi kontynuację udanej pierwszej edycji, która miała miejsce w listopadzie 2024 r.

Zamówienia publiczne w Ukrainie realizowane są za pośrednictwem elektronicznej platformy Prozorro, która integruje ponad 39 000 instytucji państwowych i komunalnych oraz ok. 165 000 firm komercyjnych działających jako dostawcy. Zamawiający publikują ogłoszenia o przetargach, na które dostawcy składają swoje oferty handlowe. Ogłoszenia i oferty publikowane są przez autoryzowane platformy elektroniczne, połączone z systemem Prozorro (pełna lista platform dostępna pod linkiem). Następnie odbywa się aukcja elektroniczna, w której mogą uczestniczyć wszyscy dostawcy, którzy złożyli swoje propozycje i przeszli formalną weryfikację.

Ukraina aktywnie wdraża reformę zarządzania inwestycjami publicznymi (ZIP). Inwestycje publiczne są kluczowe dla odbudowy i rozwoju Ukrainy oraz efektywnego przygotowania do akcesji do Unii Europejskiej. Priorytetowe obszary dla państwa obejmują: energetykę, humanitarne rozminowanie, odbudowę infrastruktury mieszkaniowej, krytycznej i społecznej oraz wsparcie sektora prywatnego. Łącznie oznacza to tysiące projektów inwestycyjnych realizowanych równocześnie na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym w całym kraju. Ekosystem DREAM stanowi kluczowe narzędzie cyfrowe w ramach reformy ZIP. DREAM to "jedno okno" do zarządzania inwestycjami publicznymi, zapewniające efektywność, uczciwość, przejrzystość i odpowiedzialność w dystrybucji funduszy państwowych i międzynarodowych.

Program dostępnego kredytowania mieszkań „єОселя” (jeOselja) to inicjatywa państwowa, która umożliwia obywatelom Ukrainy zakup nieruchomości na preferencyjnych warunkach. Program jest realizowany przez Ministerstwo Gospodarki we współpracy z Ministerstwem Transformacji Cyfrowej oraz prywatnym akcyjnym towarzystwem „Ukraińska Finansowa Spółka Mieszkaniowa” (ПрАТ «Українська фінансова житлова компанія»), które zostało utworzone przez Ministerstwo Finansów Ukrainy w celu opracowania i wdrożenia mechanizmu dostępnej hipoteki.

Ministerstwo Rozwoju Społeczności, Terytoriów i Infrastruktury Ukrainy kontynuuje reformę zarządzania inwestycjami publicznymi (Public Investment Management). 28 lutego 2025 r. Rada Ministrów Ukrainy przyjęła uchwałę „Niektóre kwestie zarządzania inwestycjami publicznymi”. Uchwała reguluje wdrażanie reformy PIM na poziomie ogólnokrajowym, regionalnym i lokalnym. Zatwierdzono procedury opracowane przez Ministerstwo Gospodarki we współpracy z Ministerstwami Finansów, Rozwoju Terytorialnego oraz międzynarodowymi ekspertami. Obejmują one m.in.:

  • opracowanie i monitoring średnioterminowego planu priorytetowych inwestycji publicznych;
  • przygotowanie projektów i programów inwestycyjnych;
  • tworzenie jednolitego portfela projektów (krajowego, regionalnego i branżowego);
  • ocenę i realizację tych projektów na wszystkich poziomach zarządzania.

Głównym celem reformy jest utworzenie przejrzystego, odpowiedzialnego i efektywnego systemu inwestowania w strategiczne sektory odbudowy Ukrainy. W 2025 r. jednolity portfel stworzony na bazie ekosystemu DREAM obejmuje 787 projektów, z których najważniejsze zostaną sfinansowane z budżetu państwa.

Wsparcie dla biznesu - oferta PAIH »

PAIH realizuje program wsparcia tymczasowego przeniesienia działalności do Polski, w ramach którego:

  • udostępnia bezpłatną przestrzeń co-workingową w centrum Warszawy, rejestracja firm poprzez stronę internetową: cowork-ukraina.paih.gov.pl
  • wprowadza stałą obsługę w języku ukraińskim
  • prowadzi bazę dostępnych natychmiast powierzchni logistycznej i produkcyjnej
  • udziela wszelkich informacji niezbędnych do szybkiego rozpoczęcia działalności

Wszyscy zainteresowani otrzymają pełne, bezpłatne wsparcie naszych specjalistów w zakresie m.in.: wyszukania odpowiedniej nieruchomości do prowadzenia działalności (działki, hale, biura); doradztwa w zakresie możliwej pomocy publicznej (granty, zwolnienia podatkowe); wsparcia w kontaktach z administracją centralną i lokalną, Informacji na temat warunków prowadzenia działalności w Polsce.

Więcej informacji: +48 22 334 99 11, e-mail: ukraina@paih.gov.pl

Istotne informacje dla polskiego biznesu »

8 grudnia 2023 r. weszła w życie ustawa częściowo przywracająca kontrole podatkowe w firmach działających w Ukrainie, których przeprowadzanie było zawieszone w związku z obowiązującym stanem wojennym (źródło).

5 czerwca 2025 r. skończył się okres jednostronnej liberalizacji handlu między Ukrainą a Unią Europejską, wprowadzony po rosyjskiej inwazji w 2022 r. Od 6 czerwca 2025 r. handel powrócił do zasad określonych w Umowie stowarzyszeniowej UE-Ukraina z lat 2014-2022. Oznacza to przywrócenie ceł i kontyngentów taryfowych na niektóre produkty rolne oraz wprowadzenie systemu cen wejścia dla wybranych owoców i warzyw.

W Ukrainie, w okresie stanu wojennego, obowiązuje system „бронювання” (broniuvannia), który pozwala przedsiębiorstwom na uzyskanie odroczenia od mobilizacji dla swoich pracowników. System ten ma na celu zapewnienie ciągłości funkcjonowania kluczowych sektorów gospodarki i administracji państwowej. Instrukcje oraz informacje nt. warunków, które muszą zostać spełnione przez przedsiębiorstwa celem uzyskania odroczenia od mobilizacji części zatrudnionych w nich pracowników znajdują się pod linkiem. Wniosek można złożyć za pośrednictwem Diia.

Wsparcie dla uchodźców z Ukrainy »

4 marca 2022 r. weszła w życie decyzja wykonawcza Rady (UE) nr 2022/382 w sprawie wprowadzenia tymczasowej ochrony przewidzianej dyrektywą o ochronie czasowej dla osób, które zostały zmuszone do opuszczenia Ukrainy w związku z inwazją wojskową na jej terytorium. Ochrona tymczasowa przewiduje proste i szybkie uzyskanie przez wysiedleńców podstawowych praw do edukacji, zatrudnienia, ubezpieczenia zdrowotnego i innych. Od 12 marca 2022 r. w Polsce obowiązuje specjalna ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Po wejściu w życie 1 lipca 2024 r. nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, pobyt obywateli Ukrainy w Polsce uznaje się za legalny do 30 września 2025 r. Do tego dnia legalnie w Polsce przebywać mogą zarówno obywatele Ukrainy, którzy przybyli do Polski w następstwie działań wojennych na Ukrainie po dniu 24 lutego 2022 r., jak i obywatele Ukrainy, którzy przebywali w Polsce przed dniem 24 lutego 2022 r. na podstawie polskich wiz krajowych lub polskich zezwoleń na pobyt czasowy, które utraciły ważność przed dniem 1 lipca 2023 r. (źródło).

Dodatkowo, od 2025 r. wprowadza się nową ścieżkę dalszej legalizacji pobytu dla obywateli Ukrainy objętych ochroną czasową. Będzie to możliwość otrzymania karty pobytu ważnej przez 3 lata dla osób spełniających następujące warunki:

  • w dniu 4 marca 2024 r. posiadał status UKR,
  • w dniu złożenia wniosku o wydanie karty pobytu posiada status UKR,
  • posiadał nieprzerwany status UKR przynajmniej przez 365 dni.

Ważne kontakty dla obywateli Ukrainy

Wszelkie informacje o dostępnej pomocy dla obywateli Ukrainy znajdują się na stronie: https://pomagamukrainie.gov.pl/  

Należy również pamiętać o dostępnych infoliniach, pod którymi można uzyskać szczegółowe informacje: 

  • informacje, dotyczących szczegółowych zasad przekraczania granicy, skontaktuj się ze Strażą Graniczną: +48 82 568 51 19. 
  • informacje dla obywateli polskich oraz posiadaczy Karty Polaka przebywających na Ukrainie: +48 22 523 88 80. 
  • infolinia policji (sprawy bezpieczeństwa oraz osób zaginionych): +48 47 721 23 07. 
  • infolinia ogólna: +48 47 721 75 75. 
  • infolinie urzędów wojewódzkich: 
    • Bydgoszcz 
      Infolinia (język ukraiński i rosyjski), od poniedziałku do piątku w godz. 7:00-22:00: +48 52 349 74 61, +48 52 349 78 02
      Infolinia (język polski) czynna całodobowo: +48 52 587 27 71
    • Lublin 
      Infolinia czynna codziennie (w godz. 7:00-18:00): +48 692 268 717, +48 883 849 598
      Infolinia całodobowa: +48 692 476 823
    • Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra 
      Infolinia: +48 95 785 18 59
    • Łódź 
      Infolinia: +48 42 664 10 81
    • Kraków
      Całodobowa infolinia: +48 12 210 2002
    • Warszawa
      Infolinia: 987, +48 22 595 13 00
    • Rzeszów
      Infolinia: +48 800 100 990
    • Białystok
      603 660 052 - czynna całodobowo
      85 743 96 00 - czynna od pon. do pt. w godz. 7:30-15:30
    • Gdańsk
      Infolinia: +48 58 30 77 772
    • Katowice
      Infolinia: +48 32 606 32 32 (poniedziałki, środy, czwartki i piątki - w godz. 7:30-15.30, wtorki - w godz. 7:30-18:00)
    • Kielce
      Infolinia: +48 573 338 377
    • Olsztyn
      Infolinia: 987
    • Poznań
      Infolinia: +48 61 850 87 77 (w godz. 8:00-20:00)
    • Szczecin
      Infolinia całodobowa: +48 91 430 30 33

Informacje zawarte w udostępnionym materiale pochodzą z zewnętrznych baz, które w żaden sposób nie są administrowane, modyfikowane ani poddawane kontroli przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej „PAIH”). Dokładamy wszelkich starań, aby przekazywane informacje zostały pozyskane z wiarygodnych źródeł, jednakże PAIH nie ponosi żadnej odpowiedzialności za dokładność, kompletność, wiarygodność, użyteczność, aktualność tych informacji oraz ich przydatność do określonego celu ani za wyniki uzyskane w związku z korzystaniem z tych informacji. PAIH nie ponosi odpowiedzialności z tytułu jakiejkolwiek szkody bezpośredniej lub pośredniej jakiegokolwiek rodzaju, w tym szkody za utratę zysków wynikłej z całkowicie lub częściowo wykorzystania informacji udostępnionych przez PAIH w niniejszym materiale. W związku z tym każdy odbiorca tych informacji powinien sprawdzić przydatność i poprawność wyżej wymienionych informacji zgodnie z ich przeznaczeniem i korzysta z tych informacji na własną odpowiedzialność. Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. oraz jej pracownicy nie ponoszą w żadnym wypadku odpowiedzialności za jakąkolwiek decyzję lub działanie podjęte w oparciu o wyżej wymienione informacje ani za jakiekolwiek konsekwencje wynikające z decyzji podjętych w oparciu o te informacje.