Rynki zagraniczne

Indonezja

Indonezja to największy archipelag świata (ok. 18 tys. wysp), rozciągający się wzdłuż równika w Azji Południowo-Wschodniej na przestrzeni 5 tys. km, między Oceanem Indyjskim a Pacyfikiem. Czwarta co do wielkości populacji (273,5 mln mieszkańców), siódma pod względem wielkości PKB PSN gospodarka świata (czwarte najbogatsze państwo do 2060 r. wg prognozy OECD). 73 miejsce w rankingu DB 2020. Indonezja charakteryzuje się nieprzerwanym wzrostem gospodarczym na poziomie 5% rdr od początku XXI w., jedynym systemem demokracji parlamentarnej w regionie ASEAN oraz dynamicznie rosnącą klasą średnią. W parlamencie trwają prace nad specustawą ekonomiczno-inwestycyjną „Omnibus Law” oraz porozumieniem handlowym z UE (CEPA). Rząd RI sformułował strategię rozwoju do 2040 „Indonezja 2040” oraz „Industry 4.0” w oparciu o rozwój nowych technologii. Eksport z Polski do Indonezji przyspieszył w ostatnich latach, w 2019 wzrósł o 46,4%, osiągając rekordowy poziom 190,7 mln EUR.


Indonezja - Eksport TOP 5Indonezja - Wymiana handlowaIndonezja - Import TOP 5

Informacje z rynku

Ministerstwo Finansów RI prognozuje wzrost gospodarczy Indonezji w 2022 r. na poziomie 5,5%. Ministerstwo Handlu RI podsumowało handel zagraniczny w 2021 r. Wg oceny rządu Indonezja przekształca się w kraj, który produkuje i sprzedaje zaawansowane technologicznie produkty przemysłowe. Cztery z pięciu głównych indonezyjskich pozycji eksportowych poza ropą naftową i gazem w 2021 r. stanowiły towary przemysłowe i przemysł zaawansowanych technologii, tj. surowy olej palmowy (CPO) i jego pochodne (32,83 mld USD); stal (20,95 mld USD); produkty elektryczne i elektroniczne (11,80 mld USD) oraz pojazdy silnikowe i ich części zamienne (8,64 mld USD). Rząd Indonezji wyraził intencję do przyspieszenia zakończenia negocjacji Indonezja - UE w sprawie kompleksowej umowy o partnerstwie gospodarczym (CEPA).

Indonezja jest ważnym partnerem gospodarczym Polski w Azji Południowo-Wschodniej ze znaczącym potencjałem, szczególnie w sektorach obronności, górnictwa (ropa i gaz, węgiel), kosmetycznego, energii, rolno-spożywczego, elektronicznego, transportu morskiego i ochrony środowiska. Powstający sektor polskich cyfrowych startupów trafia również do Indonezji. Od 2016 r. Polska może eksportować polskie produkty mleczarskie do Indonezji pod warunkiem wcześniejszego zarejestrowania zakładu produkcyjnego. W ub.r. 12 nowych polskich marek z sektora FMCG rozpoczęło eksport do Indonezji przy wsparciu ZBH.

W strukturze towarowej indonezyjskiego eksportu do Polski dominowały maszyny i urządzenia mechaniczne, elektryczne oraz ich części, tworzywa sztuczne i artykuły z nich, obuwie, nakrycia głowy, parasole, pióra, kwiaty sztuczne. Z kolei w strukturze towarowej importu z Polski do Indonezji dominowały również maszyny i urządzenia mechaniczne, elektryczne oraz ich części, metale nieszlachetne i artykuły z nich, zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego oraz produkty spożywcze.


Wydarzenia branżowe

Baza rekomendowanych wydarzeń branżowych stanowi bogaty zbiór polecanych wydarzeń z wielu branż i regionów, które mogą być istotne z punktu widzenia rozwoju polskiego eksportu.

Baza jest na bieżąco aktualizowana przez ekspertów branżowych oraz rynkowych, zarówno z Centrali PAIH, jak i Zagranicznych Biur Handlowych.

Sprawdź rekomendowane przez PAIH branżowe wydarzenia targowe organizowane w Indonezji. Lista dostępna TUTAJ


Podcast:

Bogactwo Archipelagu: Eksploracja Rynku Indonezyjskiego

Ekspert PAIH, Jacek Kołomyjec, opowiada o kluczowych branżach, barierach i możliwościach rozwoju biznesu w Indonezji.



Jeśli potrzebujesz więcej informacji, zapoznaj się z naszą ofertą i dowiedz się, co możemy zrobić dla rozwoju Twojej firmy lub skontaktuj się z nami i zapytaj o szczegóły. 

Wyszukaj inny rynek »

Sprawdź naszą ofertę »