Aktualności

Korea Płd.: siła partnerstw strategicznych w obsłudze polskich przedsiębiorstw

Korea Południowa to czwarta największa gospodarka Azji i piąty na świecie kraj pod względem łatwości prowadzenia biznesu w rankingu Banku Światowego "Doing Business 2020".

Korea Południowa


W minionej dekadzie eksport towarów z Unii Europejskiej do Korei Południowej wzrósł o 77%, wyrównując tym samym dotychczasowy deficyt w handlu towarowym. Podobny trend obserwujemy w przypadku wymiany handlowej z Polską. Jej wartość rosła systematycznie od kilku lat, a na koniec 2019 roku wyniosła 700 mln USD (2,6 mld PLN), a w imporcie ponad 5,6 mld USD (20,6 mld PLN).

Swoje produkty od lat sprzedają tu z powodzeniem takie firmy, jak Bielenda, Tago czy Comarch. Z drugiej strony, Korea Południowa jest obecnie jednym z największych pozaeuropejskich inwestorów w Polsce - wyprzedzają ją tylko Stany Zjednoczone. Południowokoreańskie przedsiębiorstwa działają w Polsce praktycznie od momentu nawiązania relacji dyplomatycznych, tj. od 1989 roku. Polska stała się miejscem wielu inwestycji w sektorach nowoczesnych technologii, transporcie czy motoryzacji, zdobywając miano silnego partnera gospodarczego Korei w Europie. To właśnie na tym filarze, PAIH stara się, od momentu utworzenia naszego zagranicznego biura handlowego w Seulu, budować rozpoznawalność i markę naszych przedsiębiorstw w Korei Płd. By skutecznie promować polskie produkty oraz usługi, a zarazem oferować polskim firmom szeroką gamę usług biznesowych na rynku południowokoreańskim, budujemy sieć partnerstw strategicznych. Korea to rynek bardzo relacyjny, wymagający doskonałej znajomości kultury biznesowej, umiejętności prowadzenia rozmów biznesowych czy budowania zaufania i osobistych relacji. Dlatego też rekomendacja lub wprowadzenie przez lokalnego partnera jest bardzo skuteczne, szczególnie na wczesnym etapie nawiązywania relacji.

Z naszej perspektywy kluczową w tym zakresie, jest partnerska współpraca z Koreańską Agencją Handlowo-Inwestycyjną (ang. Korea Trade-Investment Promotion Agency - KOTRA), będącą odpowiednikiem PAIH w Korei. Współpraca z KOTRĄ opiera się na formalnym planie działania, którego celem jest rozwój dwustronnej współpracy handlowej i inwestycyjnej. Dzięki temu wspólnie zorganizowaliśmy wiele wydarzeń o charakterze promocyjno-gospodarczo-inwestycyjnym, m.in Forum Polska-Korea 2019 w Seulu i w Warszawie czy też w listopadzie 2020 webinarium promujące Polskę jako odpowiednie miejsce dla koreańskich inwestycji. Nie bez znaczenia dla dobrej współpracy jest fakt, iż KOTRA posiada własne przedstawicielstwo w Warszawie.

Kolejnym istotnym partnerem, z którym współpracuje PAIH, jest Federacja Przemysłu Koreańskiego (FKI). FKI, należy do grona najbardziej prestiżowych organizacji gospodarczych w Korei. Jest to partner nie tylko oferujący dostęp do szerokiej bazy kontaktów biznesowych, ale doskonałe miejsce do przekazywania wiedzy o Polsce i ofertach naszych przedsiębiorstw w ramach organizowanych wydarzeń promocyjnych i networkingowych.

Ważnym wsparciem dla PAIH, a co za tym idzie dla polskich firm zainteresowanych wejściem na rynek Korei, jest Koreańskie Stowarzyszenie Importerów (ang. Korea Importers Associations - KOIMA), będące źródłem wiarygodnej bazy danych kontaktowych dla polskich firm poszukujących odbiorców i kontrahentów na rynku lokalnym. Jest to szczególnie cenne wsparcie wykorzystywane np. w trakcie obsługi misji gospodarczych polskich firm w Korei. KOIMA zrzesza obecnie już ponad 8 000 członków potencjalnie zainteresowanych także dostępem do towarów i usług z Polski.

Celem prowadzonych przez Agencję działań z partnerami z Korei jest zapewnienie dobrej rozpoznawalność marki Polski oraz polskich produktów. Szczególny nacisk kładziemy na sektory o wysokim potencjale dla polskich firm. Są nimi sektory: spożywczy, kosmetyczny oraz IT włączając w to cyberbezpieczeństwo. Korea Południowa, choć geograficznie oddalona od Europy, coraz chętniej poszukuje partnerów z Europy. Bliskie więzi gospodarcze z większością krajów Azji i Pacyfiku sprawiają, iż warto przyjrzeć się bliżej możliwościom eksportowym czy inwestycyjnym w tym kraju.

Dodatkowym atutem jest stała obecność PAIH na tym rynku. Biuro PAIH w Seulu, wspiera na co dzień polskich przedsiębiorców oferując m.in. kompleksowe informacje na temat rynku oraz etykiety biznesowej, wyszukując i weryfikując potencjalnych partnerów czy też organizując wydarzenia promocyjno-informacyjne zarówno online jak i offline, jednocześnie współpracując z lokalnymi organizacjami gotowymi do wspierania polskich firm.

Zapraszamy do kontaktu!