Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Granty rządowe
Forma wsparcia
- założenie nowego zakładu
- zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu
- dywersyfikację produkcji poprzez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie
- zasadniczą zmianę dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu
- nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa
1. Wsparcie z tytułu kosztów tworzenia nowych miejsc pracy (grant na zatrudnienie)
- Centrum Usług Biznesowych;
- Centrum Usług Badawczo-Rozwojowych.
Rodzaj inwestycji | Minimalne nakłady inwestycyjne (mln PLN) | Minimalne zatrudnienie | Maksymalne wsparcie (na każde miejsce pracy, w PLN) | Rodzaj procesów |
Centrum Usług Biznesowych | 1 | 100 | 15 tys.1 / 7,5 tys. | Średniozaawansowane, zaawansowane i wysokozaawansowane usługi (określone w załączniku nr 2 do Programu) |
Centrum Usług Badawczo-Rozwojowych | 1 | 102 | do 40 tys.3 / do 30 tys.4 / do 20 tys.1 / do 15 tys.5 | Usługi badawczo-rozwojowe (określone w załączniku nr 2 do Programu) |
2dla osób z wyższym wykształceniem
3w przypadku utworzenia co najmniej 200 nowych miejsc pracy lub posiadania statusu Centrum Badawczo-Rozwojowego zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2474), niezależnie od lokalizacji inwestycji
4w przypadku utworzenia co najmniej 100 nowych miejsc pracy, niezależnie od lokalizacji inwestycji
5w przypadku lokalizacji inwestycji na pozostałym obszarze kraju
2. Wsparcie z tytułu kosztów inwestycji (grant inwestycyjny)
- Strategicznej;
- Innowacyjnej;
- w Centrum Usług Badawczo-Rozwojowych.
Rodzaj inwestycji | Minimalne nakłady inwestycyjne (mln PLN) | Minimalne zatrudnienie | Maksymalne wsparcie (jako % kosztów kwalifikowanych) |
Strategiczna | 160 | 50 | - mikroprzedsiębiorca / mały przedsiębiorca: 25%1 / 15%5 - średni przedsiębiorca / przedsiębiorca rozwijający: 20%1 / 10%5 - duży przedsiębiorca: 15%1 / 5%5 |
Innowacyjna | 7 | 20 | |
Centrum Usług Badawczo-Rozwojowych | 1 | 106 | do 25%7 / 15%8 |
5w przypadku lokalizacji inwestycji na pozostałym obszarze kraju
6dla osób z wyższym wykształceniem
7w przypadku lokalizacji inwestycji na obszarze kraju, na którym maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi 50%, lub na obszarze zagrożonym wykluczeniem
8w przypadku lokalizacji inwestycji na pozostałym obszarze kraju
3. Zwiększenie wsparcia w związku ze szkoleniami pracowników
Wysokość zwiększenia wsparcia w przeliczeniu na jednego pracownika może wynieść maksymalnie:
- 7 000 zł - w wypadku lokalizacji inwestycji na obszarze kraju, na którym maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi 50%, lub na obszarze zagrożonym wykluczeniem;
- 5 000 zł - w wypadku lokalizacji inwestycji na pozostałym obszarze kraju.
Wymóg spełnienia kryteriów jakościowych zgodnie z Programem
Przedsiębiorca może otrzymać wsparcie w przypadku uzyskania co najmniej:
- 4 punktów - w wypadku lokalizacji inwestycji na obszarze kraju, na którym maksymalna intensywność pomocy regionalnej [zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 743, z późn. zm).] wynosi 50% lub na obszarze zagrożonym wykluczeniem;
- 5 punktów - w wypadku lokalizacji inwestycji na obszarze kraju, na którym maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi 30% oraz 40%;
- 6 punktów - w wypadku lokalizacji inwestycji na pozostałym obszarze kraju.
- Rodzaj wykonywanych procesów
- Prowadzenie działalności B+R
- Wykorzystanie potencjału zasobów ludzkich
- Robotyzacja i automatyzacja procesów
- Posiadanie statusu mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy albo średniego przedsiębiorcy
- Utworzenie wysokopłatnych i stabilnych miejsc pracy
- Inwestycja w budynku o niskim negatywnym wpływie na środowisko
- Wspieranie zrównoważonego terytorialnie rozwoju kraju
- Wspieranie zdobywania wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpraca ze szkolnictwem branżowym
- Podejmowanie działań w zakresie opieki nad pracownikiem
- Inwestycja w sektorze strategicznym
- Wykorzystanie potencjału zasobów ludzkich
- Robotyzacja i automatyzacja procesów
- Prowadzenie działalności B+R
- Inwestycja w OZE
- Posiadanie statusu mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy albo średniego przedsiębiorcy
- Utworzenie wyspecjalizowanych miejsc pracy
- Prowadzenie działalności gospodarczej o niskim negatywnym wpływie na środowisko
- Rozwój zrównoważony terytorialnie
- Wspieranie zdobywania wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpraca ze szkolnictwem branżowym
- Podejmowanie działań w zakresie opieki nad pracownikiem
Duży przedsiębiorca zobowiązany jest do poniesienia w okresie realizacji lub utrzymania inwestycji kosztów w zakresie współpracy z podmiotami tworzącymi system szkolnictwa wyższego i nauki lub ze szkołami ponadpodstawowymi w wysokości co najmniej 15% wartości przyznanego wsparcia.
Współpraca z podmiotami tworzącymi system szkolnictwa wyższego i nauki w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1-7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce polega na:
- zlecaniu wykonania badań naukowych lub prac rozwojowych;
- sponsorowaniu badań naukowych;
- zlecaniu realizacji programów kształcenia;
- udziale w programie ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki „Doktorat Wdrożeniowy” oraz innych programach lub przedsięwzięciach ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki związanych z realizacją szkół doktorskich;
- finansowaniu udziału studentów i uczniów w procesie kształcenia na profilu praktycznym, w tym m.in. w formie kształcenia dualnego, poprzez stypendia, organizowanie staży lub zatrudnienie;
- udziale w konsorcjach badawczych współfinansowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju;
- zakupie patentów i licencji od podmiotów tworzących system szkolnictwa wyższego i nauki lub ich spółek celowych;
- wyposażaniu podmiotów tworzących system szkolnictwa wyższego i nauki, w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1-7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w sprzęt laboratoryjny niezbędny do prowadzenia badań, zadań dydaktycznych lub zajęć praktycznych;
- wyposażaniu szkół ponadpodstawowych w sprzęt niezbędny do prowadzenia zadań dydaktycznych lub praktycznych;
- współorganizowaniu w ramach uczelni i współfinansowaniu studenckich centrów szkoleniowych oferujących specjalistyczne kursy, których celem jest doskonalenie kompetencji, wymaganych w działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę.
Operatorem Programu i organem udzielającym pomocy publicznej jest Minister właściwy ds. gospodarki (aktualnie Minister Rozwoju i Technologii). Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. jest odpowiedzialna za przygotowanie i przedstawienie Międzyresortowemu Zespołowi ds. Inwestycji o Istotnym Znaczeniu dla Gospodarki Polskiej (dalej jako Zespół) dossier projektów inwestycyjnych oraz przygotowanie wszystkich dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia całej procedury udzielenia wsparcia finansowego.
Właściwą jednostką do udzielania informacji jest Departament Inwestycji (DI) PAIH, który oprócz obsługi Programu, wspiera także inwestorów. Zapoznaj się z ofertą »
- PAIH:
- wypełniony w języku polskim formularz aplikacyjny (Informacja o projekcie),
- analizę efektu zachęty* (dot. dużych przedsiębiorców),
- załączniki,
- kopię wniosku złożonego do ministra wł. ds. gospodarki.
- Ministra właściwego do spraw gospodarki:
- wniosek o przyznanie pomocy publicznej wraz z niezbędnymi załącznikami.
- dokonuje analizy przedstawionych przez przedsiębiorcę danych pod kątem spełnienia wymogów formalnych Programu,
- sporządza opis projektu zawierający ocenę inwestycji i proponowaną na jej podstawie wysokość wsparcia wraz z uzasadnieniem.
Przedsiębiorca ma 30 dni, od dnia doręczenia informacji od Ministra właściwego do spraw gospodarki, na złożenie oświadczenia o akceptacji proponowanej wysokości wsparcia.
W przypadku akceptacji proponowanej wysokości wsparcia minister właściwy do spraw gospodarki zawiera z przedsiębiorcą Umowę.
* Analiza efektu zachęty (studium wykonalności projektu) - zgodnie z Artykułem 6 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, w przypadku ubiegania się o regionalną pomoc inwestycyjną duży przedsiębiorca musi wykazać, że:
- bez uzyskania wsparcia projekt zostanie zrealizowany w innym państwie. Konieczna do tego jest analiza porównawcza scenariusza realizacji inwestycji w Polsce oraz innym państwie wraz ze szczegółowym wyliczeniem możliwej do uzyskania pomocy publicznej, albo
- bez uzyskanego wsparcia, projekt inwestycyjny nie przyniósłby wystarczających korzyści beneficjentowi. Konieczna do tego jest analiza porównawcza opłacalności realizacji inwestycji (w oparciu o wskaźniki NPV oraz IRR) w Polsce z uzyskaną pomocą oraz bez pomocy.
Pomoc publiczna przyznawana w ramach Programu jest zgodna z zasadami udzielania pomocy publicznej w UE określonymi w Wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa (Dz.U. C 153 z 29.4.2021, s. 1–46) oraz w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.6.2014, str.1). Pomoc, która nie będzie spełniać wymogów wspomnianego rozporządzenia, może być udzielona po wydaniu zgody przez Komisję Europejską w trybie przewidzianym w Wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa.
Załączniki:
Definicje
Inwestycja początkowa:
a) inwestycja w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu poprzez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu; lub
b) nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez inwestora niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.
Za koszty kwalifikowalne uznaje się:
a) koszty inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne;
b) szacunkowe koszty płacy wynikające z utworzenia miejsc pracy w następstwie inwestycji początkowej, obliczone za okres dwóch lat; lub
c) połączenie kosztów wchodzących w zakres lit. a) i b) nieprzekraczające kwoty a) lub b), w zależności od tego, która z tych kwot jest wyższa.
Obszar zagrożony wykluczeniem (Lokalizacja inwestycji):
a) w mieście średnim tracącym funkcje społeczno-gospodarcze, wymienionym w tabeli nr 3 w załączniku nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. poz. 2861), lub
b) w gminie, na terenie której położone jest to miasto, o którym mowa w lit. a), lub
c) w gminie graniczącej z miastem, o którym mowa w lit. a) lub z gminą, o której mowa w lit. b), lub
d) na obszarze powiatów lub miast na prawach powiatu, w którym stopa bezrobocia wynosi co najmniej 160% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
- z wyłączeniem miast, w których zlokalizowana jest siedziba wojewody lub sejmiku województwa.
Jakie projekty nie mogą liczyć na wsparcie?
Szczegółowy katalog wyłączeń określa art. 13 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i art. 108 Traktatu.
Zgodnie z ww. art., pomocy nie mogą uzyskać między innymi inwestycje w sektorze hutnictwa żelaza i stali, sektorze węglowym, sektorze budownictwa okrętowego, sektorze włókien syntetycznych, sektorze transportu i związanej z nim infrastruktury oraz sektorze wytwarzania energii, jej dystrybucji i infrastruktury. Pomoc nie może zostać udzielona również na rzecz beneficjenta, który zamknął taką samą lub podobną działalność w Europejskim Obszarze Gospodarczym w ciągu dwóch lat poprzedzających jego wniosek o przyznanie regionalnej pomocy inwestycyjnej lub który - w momencie składania wniosku o pomoc - ma konkretne plany zamknięcia takiej działalności w ciągu dwóch lat od zakończenia inwestycji początkowej, której dotyczy wniosek pomoc, w danym obszarze.
Jak określić status przedsiębiorstwa?
Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i art. 108 Traktatu na potrzeby zdefiniowania wielkości przedsiębiorstw przyjęto następujące kryteria oceny: liczba zatrudnionych, obrót, suma bilansowa i niezależność („samodzielność”). Obrót i suma bilansowa są kryteriami alternatywnymi. Na tej podstawie wyodrębniono następujące kategorie przedsiębiorstw:
- Kategoria
przedsiębiorstwaŚrednie
Małe
Mikro - Średnioroczne
zatrudnienie< 250
< 50
< 10oraz - Roczny
obrót≤ 50 mln EUR
≤ 10 mln EUR
≤ 2 mln EURlub - Całkowity
bilans roczny≤ 43 mln EUR
≤ 10 mln EUR
≤ 2 mln EUR
Wszystkie pozostałe firmy niebędące mikro, małymi ani średnimi przedsiębiorstwami należą do kategorii dużych i rozwijających się*.
Mapa Intensywności Pomocy Regionalnej
województwo łódzkie: 50% wsparcia dostępne w części rejonów Piotrkowskiego i Sieradzkiego
*MŚP: Średnie firmy mogą skorzystać z 10% większego wsparcia. Małe firmy mogą skorzystać z dodatkowych +10% (łącznie +20%)
Czy pomoc publiczną można kumulować?
Tak. O kumulacji pomocy publicznej stanowi Artykuł 8 GBER:
„Art. 8. Kumulacja
- Aby ustalić, czy przestrzegane są określone w art. 4 progi pomocy powodujące obowiązek zgłoszenia oraz określone w rozdziale III progi maksymalnej intensywności pomocy, uwzględnia się całkowitą kwotę pomocy państwa dla działania, projektu lub przedsiębiorstwa objętego pomocą.
- W przypadku gdy finansowanie Unii zarządzane centralnie przez instytucje, agencje, wspólne przedsięwzięcia lub inne organy Unii, które nie znajduje się bezpośrednio ani pośrednio pod kontrolą państwa członkowskiego, jest połączone z pomocą państwa, do określenia, czy przestrzegane są progi powodujące obowiązek zgłoszenia i maksymalne intensywności pomocy, uwzględnia się wyłącznie pomoc państwa, pod warunkiem że łączna kwota finansowania publicznego przyznanego w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych nie przekracza najkorzystniejszej stopy finansowania określonej w obowiązujących przepisach prawa Unii.
- Wyłączoną na mocy niniejszego rozporządzenia pomoc, w przypadku której można wyodrębnić koszty kwalifikowalne, można kumulować z:
a) wszelką inną pomocą państwa, pod warunkiem że środki te dotyczą różnych, możliwych do wyodrębnienia kosztów kwalifikowalnych;
L 187/34 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 26.6.2014
b) wszelką inną pomocą państwa w odniesieniu do tych samych - pokrywających się częściowo lub w całości - kosztów kwalifikowalnych tylko wówczas, gdy taka kumulacja nie powoduje przekroczenia najwyższego poziomu intensywności pomocy lub kwoty pomocy mających zastosowanie do tej pomocy na mocy niniejszego rozporządzenia. - Pomoc, w przypadku której nie można wyodrębnić kosztów kwalifikowalnych, wyłączoną na mocy art. 21, 22 i 23 niniejszego rozporządzenia, można kumulować z każdą inną pomocą państwa, w przypadku której można wyodrębnić koszty kwalifikowalne. Pomoc, w przypadku której nie można wyodrębnić kosztów kwalifikowalnych, można kumulować z wszelką inną pomocą państwa, w przypadku której nie można wyodrębnić kosztów kwalifikowalnych, do najwyższego odpowiedniego łącznego progu finansowania ustalonego pod kątem specyficznych uwarunkowań każdego przypadku w niniejszym lub innym rozporządzeniu o wyłączeniach grupowych lub decyzji Komisji.
- Pomocy państwa wyłączonej na mocy niniejszego rozporządzenia nie można kumulować z pomocą de minimis w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, jeżeli skutkiem takiej kumulacji byłoby przekroczenie poziomów intensywności pomocy określonych w rozdziale III niniejszego rozporządzenia.
- W drodze odstępstwa od przepisów ust. 3 lit. b) pomoc przeznaczoną na pracowników niepełnosprawnych przewidzianą w art. 33 i 34 można kumulować z inną pomocą wyłączoną na mocy niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, przekraczając najwyższe progi mające zastosowanie na mocy niniejszego rozporządzenia, pod warunkiem że w wyniku tej kumulacji intensywność pomocy nie przekroczy 100 % odpowiednich kosztów w okresie zatrudnienia danych pracowników.”
Co jeżeli nie zrealizuję inwestycji w całości?
Dopuszcza się możliwość obniżenia wartości kosztów inwestycji o maksimum 40% i liczby nowo utworzonych miejsc pracy o maksimum 40%, jednakże w każdym przypadku wysokość deklarowanych kosztów inwestycji lub liczba nowych miejsc pracy nie może być niższa niż minimalne progi uprawniające do ubiegania się o wsparcie dla poszczególnych typów inwestycji określonych w programie.
Dopuszcza się możliwość obniżenia wartości kosztów związanych ze szkoleniem pracowników, w takim przypadku wysokość wsparcia zostaje ponownie obliczona zgodnie z zasadami określonymi w programie.
W przypadku łączenia instrumentów wsparcia, obniżona wartość kosztów inwestycji lub liczby nowo utworzonych miejsc pracy nie może być niższa niż minimalne warunki łączenia instrumentów wsparcia, albo wsparcie w ramach Programu musi zostać ograniczone do 3 mln zł.
Minimalne wartości kosztów inwestycji lub liczby nowo utworzonych miejsc pracy po ich obniżeniu są ustalane w Umowie.
W przypadku obniżenia parametru inwestycji, z tytułu którego przyznano wsparcie, wysokość wsparcia zostaje ponownie obliczona zgodnie z zasadami określonymi w Programie.
(Ostatnia aktualizacja: 20 czerwca 2023 r.)