Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Sukces Polsko-Koreańskiego Forum Biznesowego
W ramach całodziennego wydarzenia reprezentanci biznesu, polityki i nauki z Polski i Korei rozmawiali o możliwościach współpracy między naszymi krajami. Wydarzenie zgromadziło ponad 160 uczestników, w tym polskich przedsiębiorców, przedstawicieli instytucji otoczenia biznesu oraz administracji publicznej, a także reprezentantów koreańskich firm, organizacji oraz agencji promujących handel i inwestycje.
Zacieśnianie relacji między krajami
Chociaż Korea i Polska leżą po przeciwnych stronach globu, łączą nas bardzo dobre relacje. Dzisiejsza liczna obecność przedstawicieli biznesu oraz polityki z obu krajów tylko to potwierdza. Republika Korei jest jednym z kluczowych partnerów Polski, naszym największym azjatyckim inwestorem zagranicznym. Bardzo nas cieszy, że liczne koreańskie inwestycje od lat przyczyniają się znacząco do rozwoju Polski. Tylko w ciągu ostatnich 22 lat jako PAIH udzieliliśmy wsparcia przeszło 70 koreańskim projektom inwestycyjnym, o szacowanej wartości nakładów inwestycyjnych sięgającej blisko 7,7 mld EUR i deklarowanej liczbie niemal 30 tysięcy nowych miejsc pracy - powiedział podczas otwarcia Forum Prezes PAIH Andrzej Dycha.
Przemówienia otwierające wygłosili także Ambasador RP w Korei Południowej Piotr Ostaszewski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Polski Jacek Tomczak oraz Komisarz Invest Korea z KOTRA Tae Hyung Kim. Wszyscy mówcy zgodnie podkreślali znaczenie rozwoju relacji polsko-koreańskich.
Polska jest największym partnerem handlowym i inwestycyjnym Korei Południowej w Europie Środkowo-Wschodniej, podczas gdy Korea jest największym pozaeuropejskim inwestorem w Polsce, co sprawia, że oba kraje są dla siebie bardzo ważnymi partnerami. Oczekuje się, że współpraca między naszymi państwami zintensyfikuje się w branżach zaawansowanych technologii, takich jak czysta energia, akumulatory nowej generacji i pojazdy elektryczne, dzięki czemu staniemy się partnerami zorientowanymi na przyszłość – oświadczył komisarz Invest KOREA, dr Kim, Tae Hyung.
Partnerami merytorycznymi części seminaryjnej forum byli m.in.: SK hynix, Wardyński i Wspólnicy (Wardyński & Partners), CRIDO, Colliers Polska (Collier Poland), DZP, Tias, ARP (Industrial Development Agency), KIND (Korea Overseas Infrastructure & Urban Development Corporation) oraz KOTRA. W drugiej części wydarzenia zorganizowano także ponad 50 spotkań B2B.
Współpraca polsko-koreańska
W ciągu ostatnich 20 lat zarówno polski eksport do Republiki Korei, jak i import koreańskich produktów wzrósł ponad 20 krotnie. Według danych KITA, w 2023 r. obroty handlowe Polski i Republiki Korei sięgnęły ok. 10,1 mld USD. Wartość eksportu polskich produktów do Republiki Korei wyniosła w 2023 r. ok. 1,1 mld USD odnotowując wzrost na poziomie 1,1% w stosunku do roku poprzedniego. Te dane wyraźnie pokazują jak doskonale rozwijają się nasze relacje gospodarcze. W tym roku Polska i Republika Korei obchodzić będą również 35-lecie nawiązania stosunków dyplomatycznych. Od ponad 10 lat kraje łączy także „partnerstwo strategiczne” - dodała Kierownik biura PAIH w Seulu Anna Łagodzińska.
Na przestrzeni ostatnich dekad także koreański kapitał na dobre zadomowił się nad Wisłą. W Polsce funkcjonuje ponad 500 koreańskich firm, w tym te największe. W 2016 roku LG wybrało Polskę na lokalizację jednego ze swoich najnowocześniejszych w skali globu, zakładów produkujących baterie do samochodów elektrycznych. Była to jedna z pierwszych tego typu mega inwestycji, która nie tylko przyczyniła się do wywarcia znaczącego wpływu gospodarczego w regionie, ale dała Polsce pozycję jednego z globalnych liderów w eksporcie baterii litowo-jonowych. Samsung, kolejny koreański gigant technologiczny, także jest silnie zakorzeniony w polskim ekosystemie nowych technologii. Firma w zlokalizowanym w Warszawie centrum badawczo-rozwojowym, które jest największą tego typu jednostką biznesową Samsunga poza terytorium Republiki Korei, zatrudnia 1500 specjalistów. W warszawskim oddziale przedsiębiorstwo wypracowuje nowe rozwiązania w zakresie telekomunikacji i software development.
Rośnie także polski eksport do Republiki Korei. Koreańczycy coraz chętniej sięgają po produkty z Polski, które są dodatkowo też coraz łatwiej dostępne. Niekwestionowanym hitem eksportowym do Korei Południowej jest chociażby polskie mleko pasteryzowane. Obecnie prawie 90 procent koreańskiego importu mleka UHT pochodzi właśnie z Polski. Za ten niebywały sukces odpowiadają przede wszystkim zdeterminowani polscy eksporterzy, ale znaczącą rolę odegrała także Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Seulskie biuro PAIH nieustannie wspiera Polskie firmy w ekspansji na rynek koreański, zapewnia wsparcie w rozmowach z obecnymi i/lub potencjalnymi partnerami biznesowymi z Korei. Promuje Polskę również poprzez wydarzenia takie jak zeszłoroczne Forum Biznesowe Polska-Korea poświęcone tematyce ściśle handlowej. Biuro w Seulu organizuje także koreańskim importerom wizyty studyjnej w Polsce.
Galeria zdjęć:
* * *
O Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). To pierwszy punkt kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez sieć biur na całym świecie. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. Agencja pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą. Wspiera również napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz realizację polskich inwestycji w kraju. PAIH współpracuje z sektorem publicznym i partnerami regionalnymi, oferując m.in.: szkolenia, audyt i promocję nieruchomości inwestycyjnych, współpracę przy organizacji misji biznesowych oraz wsparcie komunikacyjne przy realizacji wspólnych projektów.