Aktualności

Innowacje, AI i trendy na rynku napojów w Polsce i Maroku

Zmienność preferencji konsumenckich i cyfrowa transformacja redefiniują kierunki działań w handlu detalicznym, a zrozumienie dynamiki rynku staje się ważniejsze niż kiedykolwiek. Możliwości płynące z wykorzystania nowych technologii do analizy trendów w sprzedaży detalicznej poznali uczestnicy spotkania współorganizowanego przez Zagraniczne Biuro Handlowe PAIH w Casablance.
Innowacje, AI i trendy na rynku napojów w Polsce i Maroku

Podczas wydarzenia omówione zostały wyniki badania poświęconego możliwościom rozwoju segmentu napojów funkcjonalnych, w szczególności napojów izotonicznych i wzbogacanych witaminami. Przy udziale polskich liderów branży, a także dzięki wsparciu polskiego dostawcy cyfrowych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (AI Shelf Recognition), badanie to pozwoliło na wskazanie trendów i potencjału rozwoju dla polskich firm zainteresowanych ekspansją na rynek marokański.

Przegląd rynku w Polsce i Maroko

Tłem do przeprowadzonej analizy była ocena stanu rynków w obu krajach oraz kierunków, w jakich zmierzają. Polski rynek napojów należy uznać za rozwinięty i stabilny. Jego wartość jest oceniana na 5,8 miliarda euro. Rynek marokański rozwija się dynamicznie i obecnie osiąga wartość 651 milionów euro. Kraj ten odnotowuje silny wzrost rok do roku w kategoriach wody butelkowanej oraz napojów energetycznych, co wskazuje na znaczny potencjał do rozwoju tych segmentów.

Podczas gdy w Polsce w sprzedaży detalicznej dominują sklepy typu convenience, w Maroko głównym sposobem sprzedaży są tradycyjne punkty handlowe. Sprzedaż w Maroko cechuje większa stabilność popytu w czasie, podczas gdy w Polsce zauważalna jest sezonowość. Kolejnym czynnikiem różniącym oba rynki są kryteria wpływające na preferencje konsumenckie. W naszym kraju odbiorca jest zainteresowany produktami innowacyjnymi, zgodnymi z trendami, natomiast w Maroko rolę odgrywa zgodność z tradycją, duże znaczenie ma też kryterium cenowe.

Szybsza analiza półek sklepowych dzięki AI

Znaczącym elementem badania było wykorzystanie narzędzia opartego na technologii rozpoznawania obrazów i uczeniu głębokim, które umożliwia identyfikację produktów na podstawie zdjęć wykonanych bezpośrednio w sklepie. Dostarcza ono precyzyjnych danych dotyczących:

  • Udziału w półce i widoczności produktów
  • Śledzenia cen i monitorowania promocji
  • Zgodności z wytycznymi dotyczącymi ekspozycji
  • Wczesnego wykrywania wprowadzenia produktów konkurencji
Innowacje, AI i trendy na rynku napojów w Polsce i Maroku

Dzięki automatyzacji audytów półek i integracji z systemami analityki biznesowej, narzędzie przekształca dane z terenu w konkretne informacje wspierające decyzje sprzedażowe i umożliwiające szybsze reakcje rynkowe.

Wnioski: możliwości wzrostu w Maroku

Jedną z najważniejszych konkluzji z badania była znacząca różnica w ofercie produktów w obu krajach. W porównaniu do sklepów w Polsce, marokańskie supermarkety oferują o około 40% mniej produktów w kluczowych kategoriach napojów. Luka ta jest jeszcze większa w przypadku napojów funkcjonalnych - sklepy w Maroku oferują pięciokrotnie mniej opcji w tej niszy, niż detaliści w naszym kraju.

Maroko to obiecujący, szybko rosnący rynek ze słabo rozwiniętymi segmentami napojów i stabilnymi warunkami makroekonomicznymi. Oferuje on idealne możliwości dla polskich eksporterów, w tym zwłaszcza w sektorze napojów, który rośnie z roku na rok (prognozowany wzrost o +11% dla napojów energetycznych i +10% dla wody butelkowanej w okresie 2024–2025).

Szczególnie zauważalna jest niewielka oferta produktów z kategorii napojów funkcjonalnych na marokańskich półkach sklepowych. Biorąc pod uwagę ich silną pozycję na polskim rynku oraz rosnącą popularność trendów sportowych i wellness w Maroku, można wskazać na duży potencjał rozwoju w tej ofercie produktowej na omawianym rynku.

Innowacje, AI i trendy na rynku napojów w Polsce i Maroku