Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Innowacje, AI i trendy na rynku napojów w Polsce i Maroku

Podczas wydarzenia omówione zostały wyniki badania poświęconego możliwościom rozwoju segmentu napojów funkcjonalnych, w szczególności napojów izotonicznych i wzbogacanych witaminami. Przy udziale polskich liderów branży, a także dzięki wsparciu polskiego dostawcy cyfrowych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (AI Shelf Recognition), badanie to pozwoliło na wskazanie trendów i potencjału rozwoju dla polskich firm zainteresowanych ekspansją na rynek marokański.
Przegląd rynku w Polsce i Maroko
Tłem do przeprowadzonej analizy była ocena stanu rynków w obu krajach oraz kierunków, w jakich zmierzają. Polski rynek napojów należy uznać za rozwinięty i stabilny. Jego wartość jest oceniana na 5,8 miliarda euro. Rynek marokański rozwija się dynamicznie i obecnie osiąga wartość 651 milionów euro. Kraj ten odnotowuje silny wzrost rok do roku w kategoriach wody butelkowanej oraz napojów energetycznych, co wskazuje na znaczny potencjał do rozwoju tych segmentów.
Podczas gdy w Polsce w sprzedaży detalicznej dominują sklepy typu convenience, w Maroko głównym sposobem sprzedaży są tradycyjne punkty handlowe. Sprzedaż w Maroko cechuje większa stabilność popytu w czasie, podczas gdy w Polsce zauważalna jest sezonowość. Kolejnym czynnikiem różniącym oba rynki są kryteria wpływające na preferencje konsumenckie. W naszym kraju odbiorca jest zainteresowany produktami innowacyjnymi, zgodnymi z trendami, natomiast w Maroko rolę odgrywa zgodność z tradycją, duże znaczenie ma też kryterium cenowe.
Szybsza analiza półek sklepowych dzięki AI
Znaczącym elementem badania było wykorzystanie narzędzia opartego na technologii rozpoznawania obrazów i uczeniu głębokim, które umożliwia identyfikację produktów na podstawie zdjęć wykonanych bezpośrednio w sklepie. Dostarcza ono precyzyjnych danych dotyczących:
- Udziału w półce i widoczności produktów
- Śledzenia cen i monitorowania promocji
- Zgodności z wytycznymi dotyczącymi ekspozycji
- Wczesnego wykrywania wprowadzenia produktów konkurencji

Dzięki automatyzacji audytów półek i integracji z systemami analityki biznesowej, narzędzie przekształca dane z terenu w konkretne informacje wspierające decyzje sprzedażowe i umożliwiające szybsze reakcje rynkowe.
Wnioski: możliwości wzrostu w Maroku
Jedną z najważniejszych konkluzji z badania była znacząca różnica w ofercie produktów w obu krajach. W porównaniu do sklepów w Polsce, marokańskie supermarkety oferują o około 40% mniej produktów w kluczowych kategoriach napojów. Luka ta jest jeszcze większa w przypadku napojów funkcjonalnych - sklepy w Maroku oferują pięciokrotnie mniej opcji w tej niszy, niż detaliści w naszym kraju.
Maroko to obiecujący, szybko rosnący rynek ze słabo rozwiniętymi segmentami napojów i stabilnymi warunkami makroekonomicznymi. Oferuje on idealne możliwości dla polskich eksporterów, w tym zwłaszcza w sektorze napojów, który rośnie z roku na rok (prognozowany wzrost o +11% dla napojów energetycznych i +10% dla wody butelkowanej w okresie 2024–2025).
Szczególnie zauważalna jest niewielka oferta produktów z kategorii napojów funkcjonalnych na marokańskich półkach sklepowych. Biorąc pod uwagę ich silną pozycję na polskim rynku oraz rosnącą popularność trendów sportowych i wellness w Maroku, można wskazać na duży potencjał rozwoju w tej ofercie produktowej na omawianym rynku.
