Aktualności

Polskie firmy umacniają norweski sektor budowlany i mają apetyt na więcej

Polska branża budowlana to kluczowy sektor kreujący polsko-norweskie relacje gospodarcze - zarówno w zakresie eksportu, jak i inwestycji czy usług. Ambitne plany rządu w Oslo ws. projektów infrastrukturalnych i zeroemisyjnych placów budów to nowe szanse dla polskich firm mających ciekawą, innowacyjną i konkurencyjną ofertę. Do wkroczenia na rynek norweski zachęca Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). - Polscy wykonawcy na przestrzeni lat wyrobili sobie świetną markę w Norwegii. Przed nimi kolejne szanse na tym trudnym, ale zaawansowanym rynku - podkreślają eksperci biura PAIH w Oslo.

Sektor budowlany © sveta - stock.adobe.com


Najnowsze dane rynkowe pokazują, że sektor budowlany pomimo pandemii pozostaje w Norwegii jedną z najbardziej rozwojowych branż. Jak wskazują prognozy: w latach 2022-2023 norweska „budowlanka” będzie odnotowywać wzrosty.

Według raportu Norweskiego Stowarzyszenia Przemysłu Budowlanego BNL, wartość całego norweskiego rynku budowlanego w 2020 roku (z wyłączeniem budownictwa dla przemysłu surowcowego) wyniosła 495 mld NOK, w tym infrastruktura: 130 mld NOK, nowe budynki: 171 mld NOK, renowacje i remonty: 195 mld NOK. Z kolei według październikowych prognoz Veidekke - jednego z największych wykonawców budowlanych w Skandynawii - cały norweski rynek budowlany wzrośnie o 1% w tym roku i o 2% w przyszłym. Nawet rynek mieszkaniowy wykazuje bardzo pozytywny trend rozwojowy, mimo wcześniejszych pesymistycznych prognoz spowodowanych Covid-19.

Made in Poland

Okazją do prezentacji polskich rozwiązań budowlanych były tegoroczne targi Bygg Reis Deg w Lillestrøm. To najważniejsze tego typu wydarzenie branży budowlanej w Norwegii. Targi odbywają się co dwa lata - trwają cztery dni i każdorazowo gromadzą ponad 40 tys. zwiedzających oraz ponad 540 wystawców. W tym roku Polska Agencja Inwestycji i Handlu we współpracy z PARP i Innovation Norway zaoferowała uczestnikom imprezy wystawienniczej bogaty program wydarzeń, w ramach organizowanego przez PAIH polskiego stoiska narodowego.

Na tegorocznym Bygg Reis Deg zaprezentowało się ponad 40 polskich firm z sektorów: budownictwo ekologiczne, projektowanie, innowacyjne materiały budowlane, rozwiązania przeciwpożarowe, izolacje, okna - z czego 17 firm było uczestnikami polskiego stoiska narodowego PAIH. Inne firmy skorzystały z niego gościnnie. Polscy przedsiębiorcy mieli okazję zaprezentować odwiedzającym bardzo szeroką ofertę produktową i usługową. Przy tej okazji odbywały się spotkania i rozmowy z potencjalnymi partnerami norweskimi. O sukcesie eventu świadczą liczby.

Polskie firmy były świetnie przygotowane, aktywnie poszukując partnerów biznesowych. Każda z nich odbyła od kilku do kilkunastu rozmów. Możemy śmiało powiedzieć, że w trakcie targów polskie firmy odbyły w sumie kilkaset rozmów, które mają szansę zaowocować kontraktami. Będziemy oczywiście śledzić losy tych zainicjowanych na targach Bygg Reis Deg relacji - mówi Martalena Eriksen, Kierownik Biura PAIH w Oslo.

Szefowa norweskiego biura PAIH potwierdza, że targi były pierwszą od czasu pandemii fizyczną okazją do przypomnienia Norwegom o różnorodności i zaawansowaniu polskiej oferty. W ciągu czterech dni targowych i wielu intensywnych spotkań na stoisku, polskie firmy pokazały swoją ofertę potencjalnie aż 34 tys. odwiedzających.

Nie bez znaczenia dla budowania nowych partnerstw było też seminarium i biznes mikser „W kierunku zrównoważonego budownictwa: teraźniejszość i przyszłość”. Udział w panelach dyskusyjnych zorganizowanych wspólnie PAIH, PARP i Innovation Norway wzięli branżowi eksperci i praktycy. Rozmawiano m.in. o możliwościach nawiązania współpracy, w tym konkretnych wymaganiach, z którymi muszą zapoznać się polskie firmy planujące ekspansję na rynku norweskim.

- Największym zaskoczeniem dla firm polskich jest funkcja architekta jako managera projektu, który i rysuje, czyli przygotowuje koncepcję projektową, występuje do gminy o pozwolenie na budowę i jednocześnie ma wpływ na zaproszonych do współpracy podwykonawców. - mówi Bartłomiej Szcześniak, właściciel firmy architektoniczno-budowlanej Praktisk Hus AS, która brała udział w seminarium - Architekt w Polsce ma podrzędną rolę w stosunku do inwestora. W Norwegii wręcz odwrotnie. To architekt wykonuje projekt, zarządza nim, i sprawdza przed oddaniem w ręce inwestora. Firma polska powinna zacząć wejście na rynek norweski od skontaktowania się z takim biurem jak nasze - dodaje.

W kierunku zeroemisyjności
 
Norweski rząd stawia wykonawcom budowlanym coraz bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące ograniczania emisyjności i digitalizacji procesów. Firmy zainteresowane tamtejszym rynkiem muszą być tego świadome.

- Oznacza to przede wszystkim, że budowanych będzie mniej nowych budynków, natomiast więcej budynków będzie polegało renowacjom i modernizacjom - mówi Ole Jonny Klakegg, profesor inżynierii lądowej i koordynator ds. budownictwa w Prosjekt Norge, norweskim centrum kompetencji i rozwoju procesów projektowych, który brał udział w dyskusjach. - Budynki powinny mieć długą żywotność i być przystosowane do zmiany funkcji w przyszłości - dodaje.

W praktyce oznacza to, że premiowane będą te firmy, które oferują innowacyjne i przyjazne środowisku rozwiązania i materiały.

Ważne będą deklaracje środowiskowe, wykorzystanie materiałów zeroemisyjnych, elastyczne i oszczędne pod względem przestrzeni projekty, np. wykorzystujące powierzchnie dachowe oraz zmiany funkcji budynku w przyszłości. Premiowane będą też inteligentne i innowacyjne rozwiązania w fazie budowy i eksploatacji budynku, w tym rozwiązania w zakresie energooszczędności i recyclingu zasobów - podkreśla Joanna Irzabek, Business Development Manager w Biurze PAIH w Oslo.

Długoterminowym celem są też całkowicie bezemisyjne place budów wykorzystujące maszyny i urządzenia zasilane energią elektryczną.

Jest czym się chwalić

Częścią koordynowanej przez biuro PAIH w Oslo inicjatywy podczas targów Bygg Reis Deg była wizyta studyjna na osiedlu polskiej firmy Unihouse. To jedna z wiodących firm w branży budownictwa modułowego, której realizacje na stałe wpisały się w krajobraz Norwegii. W sumie, firma z Bielska Podlaskiego oddała w Norwegii do użytkowania około 3 300 mieszkań, a pod względem przychodów operacyjnych znajduje się w pierwszej dziesiątce.

- Z potencjałem sięgającym powyżej 2000 modułów rocznie oraz docenioną już przez inwestorów jakością i sprawnością realizacji, widzimy szanse na coraz większy rozwój Unihouse w Norwegii. Oprócz projektów dla sektora mieszkaniowego czy akademickiego wchodzimy dodatkowo w branżę hotelarską oraz sektor domów seniora. Unihouse będzie wszędzie tam gdzie idealnym rozwiązaniem jest modułowe budownictwo w technologii drewnianej - mówi Krzysztof Żebrowski, Dyrektor Handlowy Unihouse.

Biznesowe szanse czekają w Norwegii

Wysoka frekwencja na targach Bygg Reis Deg i na organizowanym przez biuro PAIH w Oslo polskim stoisku narodowym świadczy o dużym zainteresowaniu polskich firm rynkiem norweskim oraz o możliwościach otwierających się dla polsko-norweskich współpracy w tym sektorze.

Firmy zainteresowane rozwojem biznesu w Norwegii Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza do kontaktu. Biuro PAIH w Oslo wspiera polskich przedsiębiorców, m.in. pomagając w nawiązaniu kontaktów z partnerami biznesowymi i tamtejszymi dystrybutorami.


Galeria zdjęć:


O Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu


Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jest instytucją doradczą, działającą we współpracy z Grupą Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) pod kierownictwem Ministerstwa Rozwoju i Technologii. PAIH to pierwszy punkt kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez sieć biur na całym świecie. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. Agencja pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą. Wspiera również napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz realizację polskich inwestycji w kraju. PAIH współpracuje z sektorem publicznym i partnerami regionalnymi, oferując m.in.: szkolenia, audyt i promocję nieruchomości inwestycyjnych, współpracę przy organizacji misji biznesowych oraz wsparcie komunikacyjne przy realizacji wspólnych projektów.