Pomoc dla inwestorów:
Centrum Inwestycji
e-mail: invest@paih.gov.pl
Sektor w liczbach
Geografia sektora motoryzacyjnego w Polsce (zakłady OEM)
Dlaczego Polska?
W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju. Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce. Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych. Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.
Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?
Najwięksi poddostawcy Tier 1 oraz 2 w Polsce
Case study
Inwestycja firmy Daimler w Jaworze
![]() |
Niemiecka firma zadecydowała w 2016 roku o wyborze Jawora w województwie dolnośląskim jako miejsca realizacji nowego zakładu produkcji silników samochodowych. Projekt o wartości 500 mln EUR stworzy wysokiej jakości miejsca pracy dla 1000 pracowników. W nowoczesnej fabryce będą produkowane czterocylindrowe silniki do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Nowy zakład będzie połączeniem najwyższych standardów branży motoryzacyjnej z ideą „Przemysł 4.0” i ma ambicję stać się punktem odniesienia w sektorze produkcji silników. Zlokalizowana w bezpośrednim sąsiedztwie budowanej obecnie drogi ekspresowej S3 działka zapewnia dostęp do wykwalifikowanych pracowników z doświadczeniem w branży motoryzacyjnej (bliskość Legnicy, Wałbrzycha oraz Wrocławia, tradycyjnie związanych z przemysłem), jak również znakomite połączenie z siecią dróg szybkiego ruchu w Niemczech oraz w dłuższej perspektywie z Republiką Czeską. Samorząd Jawora pozyskał środki zewnętrzne na sfinansowanie przebudowy drogi lokalnej zapewniającej wysoki standard dojazdu do działki inwestora, jak również pozostałych terenów 400 ha strefy inwestycyjnej.
Inwestycja firmy LG w Kobierzycach
Koreańska firma LG Chem zdecydowała w 2016 roku o realizacji projektu budowy zakładu produkcji baterii do samochodów elektrycznych w Kobierzycach niedaleko Wrocławia. Inwestycja o wartości 290 mln EUR i zatrudnieniu 700 pracowników wpisuje się w rządowy program rozwoju elektromobilności w Polsce. Wysokokapitałowy projekt wiąże się z utworzeniem 135 miejsc pracy dla osób z wykształceniem wyższym oraz – oprócz stworzenia w Kobierzycach globalnego centrum produkcji akumulatorów xEV – przełoży się na możliwość rozwoju prac badawczych w regionie. Krótko po ogłoszenie powyższych planów inwestycyjnych koreański koncern zdecydował o rozszerzeniu projektu o ponad 1,05 mld EUR oraz utworzeniu kolejnych 800 miejsc pracy.
Zachęty inwestycyjne
Przemysł motoryzacyjny jest sektorem priorytetowym dla polskiego rządu. Główne formy wsparcia w Polsce dostępne dla inwestorów z branży motoryzacyjnej obejmują:
W celu uzyskania dodatkowych informacji dotyczących pomocy publicznej dostępnej w Polsce proszę odwiedzić stronę internetową Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A.: http://www.paih.gov.pl/dlaczego_Polska/zachety_inwestycyjne
Linki do związanych z sektorem polskich stowarzyszeń itd.:
Źródło: Rocznik Statystyczny Przemysłu
2018 (GUS, luty 2019); Produkcja wyrobów przemysłowych w 2018 roku
(GUS, lipiec 2019); Zagraniczne inwestycje bezpośrednie w Polsce w 2018
r. (NBP, październik 2019)