Informacje z rynku
W pierwszym kwartale 2022 r. eksport norweski wzrósł prawie dwukrotnie w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku. Norweska nadwyżka handlowa wyniosła 86,6 mld NOK w pierwszym kwartale 2022 r. Głównym powodem wysokiej wartości eksportu są ceny ropy naftowej i gazu ziemnego.
Całkowita wartość eksportu Norwegii w maju 2022 r. wyniosła 175,8 mld NOK. Eksport paliw stanowił prawie dwie trzecie tej wartości. Import wzrósł o 23,0% i w maju zakończył się na poziomie 89,2 mld NOK. Dało to Norwegii ponad trzykrotnie wyższą nadwyżkę handlową w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Częściowym powodem wzrostu wartości importu są podwyższone ceny towarów importowanych oraz spadek wartości korony norweskiej. Ożywienie w handlu zagranicznym jest napędzane przede wszystkim przez inflację cen produktów energetycznych i innych ważnych produktów eksportowych Norwegii, takich jak ryby i metale.
Najważniejszymi partnerami handlowymi Norwegii są kraje UE, Wielka Brytania, Chiny i USA. Kraje europejskie, a w szczególności kraje UE, to największy i najważniejszy obszar handlu norweskiego. W 2021 r. Norwegia importowała towary o wartości 847 mld NOK i eksportowała 1 378 mld NOK.
Poza ropą, gazem, statkami i platformami wiertniczymi w 2021 r. Norwegia wyeksportowała do UE towary o wartości 314 mld NOK, czyli 58% całkowitego eksportu kontynentalnego. Szwecja i Niemcy należą do krajów europejskich, z którymi Norwegia utrzymuje najwyższe obroty handlowe, zarówno po stronie importu, jak i eksportu. W 2021 r. Norwegia sprowadziła ze Szwecji towary o wartości 96 mld NOK, co stanowi wzrost o 18% w porównaniu z rokiem poprzednim. Ważnymi grupami produktów sprowadzanych ze Szwecji są oleje mineralne i produkty na bazie olejów mineralnych, pojazdy drogowe, a także drewno i tarcica. W tym samym okresie import towarów z Niemiec wzrósł o 8% do 95 mld NOK. W 2021 r. Norwegia sprowadziła z Niemiec prawie 51 tys. niemieckich samochodów osobowych, co stanowi 25% całkowitego importu samochodów osobowych do Norwegii.
Norwegia zajmuje 19. miejsce w polskim eksporcie, 28. miejsce w polskim imporcie według kraju wysyłki oraz 22. miejsce w polskim imporcie według kraju pochodzenia. Polska jest ważnym partnerem handlowym Norwegii.
W strukturze importu z Polski, największą kategorię stanowią maszyny i urządzenia transportowe (46,6%) oraz towary przemysłowe klasyfikowane według surowca i wyroby różne. Polskimi hitami eksportowymi do Norwegii są szczególnie konstrukcje i części konstrukcji (np. mosty i części mostów, wrota śluz, wieże, maszty kratowe, dachy, drzwi i okna oraz ramy do nich, progi drzwiowe, okiennice, balustrady) z żeliwa lub stali, płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki, profile, rury itp. przygotowane do stosowania w konstrukcjach z żeliwa lub stali; pojazdy silnikowe do przewozu dziesięciu lub więcej osób; a także liniowce pasażerskie, łodzie wycieczkowe, promy, statki towarowe, barki oraz podobne jednostki pływające do przewozu osób lub towarów.
Wydarzenia branżowe
Baza rekomendowanych wydarzeń branżowych stanowi bogaty zbiór polecanych wydarzeń z wielu branż i regionów, które mogą być istotne z punktu widzenia rozwoju polskiego eksportu.
Baza jest na bieżąco aktualizowana przez ekspertów branżowych oraz rynkowych, zarówno z Centrali PAIH, jak i Zagranicznych Biur Handlowych.
Sprawdź rekomendowane przez PAIH branżowe wydarzenia targowe organizowane w Norwegii. Lista dostępna TUTAJ.
![]() Norwegia - charakterystyka rynku | ![]() Norwegia - informacje podatkowe, 2023 |