Aktualności

Promocja polskiej żywności: pierwsze efekty współpracy PAIH i KOWR

Polska Agencja Inwestycji i Handlu oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa połączyły siły - i już widać efekty. Współpraca, zainaugurowana podpisaniem umowy we wrześniu 2025 r., stała się impulsem do wzmocnienia wsparcia dla polskich firm w ekspansji na rynki, które jeszcze niedawno wydawały się odległe i egzotyczne. Szefowie PAIH i KOWR podsumowali efekty współpracy. Wspólnie zorganizowaliśmy promocję przedstawicieli sektora na 14 wydarzeniach na najważniejszych wydarzeniach na całym świecie.
Promocja polskiej żywności - pierwsze efekty współpracy PAIH i KOWR

Rezultatem dotychczasowych działań jest rosnąca rozpoznawalność polskich produktów wśród odbiorców na rynkach o rosnącym potencjale zakupowym, zarówno w przypadku potencjalnych kontrahentów, jak i konsumentów.

Międzynarodowa ekspansja sektora rolno-spożywczego

9 września 2025 r. KOWR i PAIH podpisały umowę dotyczącą realizacji wieloletniego projektu wspierającego rozwój polskiego eksportu żywności. Dokument sygnowali Dyrektor Generalny KOWR Henryk Smolarz oraz Prezes PAIH Andrzej Dycha. Wspólna inicjatywa na lata 2025-2028 zakłada ścisłą koordynację działań promocyjnych i aktywne wzmacnianie obecności polskich firm na kluczowych rynkach międzynarodowych.

Celem projektu jest zwiększenie rozpoznawalności polskich produktów, wsparcie eksporterów i tworzenie warunków do trwałych relacji biznesowych. Oznacza to obecność na największych wydarzeniach branżowych, organizację misji handlowych, spotkań B2B, akcji promocyjnych i stref narodowych - zawsze z jasnym komunikatem: polskie produkty spożywcze są najwyższej jakości.

Australia, Korea Południowa, Malezja

Po podpisaniu umowy o współpracy działania PAIH i KOWR ruszyły pełną parą, a ich kalendarz wypełniły najważniejsze wydarzenia branży spożywczej. Udział w nich został zaplanowany tak, by wzmacniać pozycję polskiej żywności i technologii na rynkach o dużym potencjale importowym.

Na początku września w Australii, gdzie podczas Fine Food Australia (8-11.09.2025) PAIH i KOWR wspólnie zrealizowały misję polskich firm spożywczych, organizując wydarzenia networkingowe i spotkania B2B podczas największego branżowego expo na kontynencie.

Polska obecność była wzmacniana równolegle w Malezji i Korei Południowej. W Kuala Lumpur wystartowały targi Food & Hospitality Malaysia (23-26.09.2025). W Seulu odbyło się Poland-Korea Business Forum 2025 - Trade, gromadząc blisko 150 uczestników, którzy podczas seminariów i spotkań B2B budowali nowe relacje, korzystając z rosnącej popularności polskich produktów na rynku koreańskim.

Jednocześnie w Europie Południowej trwała intensywna promocja polskich rozwiązań technicznych: maszyn i urządzeń. W Bułgarii zorganizowane zostało Polskie Stoisko Narodowe na Technical Fair Plovdiv (24-27.09.2025).

Listopadowe przyspieszenie

Kolejne miesiące przyniosły dalsze umacnianie polskiej obecności w Azji. W stolicy Mongolii, Ułan Bator polskie firmy rozpoczęły rozmowy z partnerami podczas targów Expo Horeca (8-9.11.2025).

W tym samym miesiącu polscy producenci żywności nawiązali pierwsze bezpośrednie kontakty biznesowe na Filipinach podczas wydarzenia networkingowego w Manili (25.11.2025), zorganizowanego przy wsparciu rozwijającej się Polskiej Izby Handlowej na Filipinach. W tym samym czasie polskie technologie dla rolnictwa promowaliśmy w Uzbekistanie podczas AgroExpo Uzbekistan / Agrotech Expo (26-28.11.2025). Na zorganizowanym tam stoisku narodowym zaprezentowało się dziesięć firm z Polski, reprezentujących sektor maszyn, a także przetwórstwa rolno-spożywczego z branży mięsnej, owocowej i cukierniczej. W najważniejszych rozmowach podczas targów uczestniczył Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stefan Krajewski.

Odbyła się również misja sektora spożywczego do Macedonii Północnej, w której wzięli udział producenci słodyczy, sosów i musztard (26-28.11.2025). W Izraelu polskie firmy zaprezentowały ofertę podczas największych targów branżowych Israfood 2025 (18-20.11.2025), gdzie na stoisku narodowym przedsiębiorcy prezentowali swoją ofertę i brali udział w spotkaniach z przedstawicielami największych sieci, w tym Shuferal i Rami Levy.

W Chorwacji trwała intensywna promocja polskich marek. Najpierw podczas Polskich Dni w sieciach Orbico/Studenac (12.11.2025) promowano produkty bezglutenowe i wegetariańskie w sieci liczącej ponad 600 sklepów, a pod koniec miesiąca polskie firmy prezentowały swoje produkty, w tym sprzęt rolniczy, na targach CroAgra (30.11-03.12.2025), które odwiedziło blisko 50 tys. odwiedzających.

Finisz roku w Azji należy ponownie do Malezji. W trzech lokalizacjach jednej z największych lokalnych sieci handlowych prowadziliśmy akcję promocyjną polskich marek w ramach Polish Week: Best from Poland (27.11–4.12.2025). Podobne działania będziemy prowadzić też w Kuala Lumpur, gdzie zrealizujemy nową inicjatywę - FoodPreneur Expo 2025 (16-18.12.2025). Na stoisku informacyjnym ze swoimi produktami zaprezentują się polskie firmy.

Wspólna strategia - wspólny efekt

PAIH i KOWR konsekwentnie rozwijają działania, które mają jeden cel - jeszcze skuteczniej wspierać polskie firmy w ekspansji zagranicznej i umacniać pozycję polskiej żywności oraz technologii na świecie. Wszystkie wydarzenia w 2025 r. łączy strategiczne planowanie, wykorzystanie lokalnych partnerstw oraz dążenie do zwiększania eksportu na rynki o największym potencjale.

  • Malezja – Kuala Lumpur – Food & Hospitality Malaysia 2025
  • Malezja – Kuala Lumpur/Penang/Johor Bahru – Polish Week: Best from Poland
  • Malezja – Kuala Lumpur – FoodPreneur Expo 2025
  • Filipiny – Manila – Wydarzenie networkingowe dla sektora rolno-spożywczego
  • Korea Południowa – Seul – Poland-Korea Business Forum 2025 – Trade
  • Australia – Melbourne – Fine Food Australia
  • Mongolia – Ułan Bator – Expo Horeca
  • Uzbekistan – Taszkent – AgroExpo Uzbekistan / Agrotech Expo 2025
  • Bułgaria – Plovdiv – Technical Fair Plovdiv
  • Macedonia Północna – Skopje – Promocja Polskiego Sektora Spożywczego
  • Izrael – Tel Awiw – Israfood 2025
  • Chorwacja – Zagrzeb – CroAgra
  • Chorwacja – Zagrzeb/Split – Polskie Dni w sieciach Orbico/Studenac
Galeria zdjęć: