Polskie Mosty Technologiczne - aktualności

Gdy nieszablonowe myślenie i odwaga są zapisane w DNA rodziny – Spółka Suempol

1 grudnia 2025
PMT_Suempol & Copernus

Wyzwaniem okazało się przejście od roli wieloletniego dostawcy na wymagający rynek brytyjski do roli inwestora - takiego, który rozumie lokalną “psychologię rynku”, ludzi i procesy od środka, a jednocześnie potrafi włączyć przejmowaną firmę w swoją europejską sieć.

Historia Suempolu zaczęła się od inwestycji w pierwszą halę produkcyjną pod przerób krewetek i ich eksport. Z biegiem lat Suempol wyrósł na jedną z największych na świecie firm przetwórstwa łososia - rodzinną, eksportującą ok. 80% produkcji Grupa zatrudnia blisko 2000 osób, a poza fabryką w Bielsku Podlaskim posiada zakłady także w Niemczech, Francji, Anglii i Belgii. Firma do dziś pozostaje przedsiębiorstwem rodzinnym.

Kolejnym krokiem w ekspansji było wejście na rynek brytyjski poprzez przejęcie firmy przetwórstwa świeżych ryb Copernus Fresh Fish, znajdującej się w Hull. W 2024 roku Suempol nabył 100% udziałów w Copernus Ltd, jednym z wiodących dostawców świeżych ryb w Wielkiej Brytanii.

Partnerskie przejęcie na rynku brytyjskim

Wyjście na rynek Wielkiej Brytanii było planowane przez kilka lat. Suempol rozpoczął od eksportu tam swoich produktów, współpracując z głównymi przetwórcami ryb i owoców morza. Pozwoliło to dobrze zrozumieć lokalny ekosystem - kto jest wiarygodnym partnerem, jak wygląda łańcuch dostaw, jakie są standardy jakości i oczekiwania odbiorców.

Rozważania o inwestycji w Wielkiej Brytanii pojawiły się jeszcze przed Brexitem i pandemią COVID-19. Zarząd odwiedzał potencjalne cele w Walii i Szkocji, by ostatecznie zdecydować się na Anglię - przede wszystkim ze względów logistycznych.

W trakcie poszukiwania firmy do przejęcia analizowano kilka podmiotów. Copernus, rodzinne przedsiębiorstwo z Hull, okazało się naturalnym kandydatem. To jeden z największych niezależnych przetwórców świeżych ryb w Wielkiej Brytanii, dostarczający ok. 52 mln porcji ryb rocznie m.in. dla sieci Lidl w Wielkiej Brytanii.

Kluczowe elementy procesu:

  • Wsparcie dyplomatyczne - Suempol korzystał z pomocy Ambasady Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii w Warszawie w kontaktach z instytucjami rządowymi w Londynie, co budowało zaufanie po stronie sprzedających.
  • Partnerska oferta - propozycja nie sprowadzała się do „sprzedaży firmy”, ale do dołączenia Copernusa do energicznej, dobrze prosperującej grupy z dostępem do rynków Europy Kontynentalnej - Belgii, Holandii, Francji, Niemiec i wielu innych.
  • Warunek pozostania właścicieli - Suempol od początku zakładał, że przejęcie będzie miało sens tylko wtedy, gdy dotychczasowi właściciele i kluczowa kadra pozostaną w strukturach firmy.

Istotne było także to, że Suempol i Copernus w przeszłości nie konkurowali bezpośrednio:

  • Suempol specjalizuje się w produktach z łososia i ryb łososiowatych,
  • Copernus wytwarza produkty z ryb białych (m.in. dorsz, plamiak) oraz gatunków pelagicznych.

Dla obu stron oznaczało to szansę na poszerzenie wspólnego portfolio, a nie walkę o te same półki sklepowe.

Rezultat - wejście „do środka” rynku brytyjskiego i nowy segment produktów

Przejęcie 100% udziałów w Copernus Ltd w 2024 roku zbiegło się z 35-leciem Suempol-u i stało się jednym z kluczowych kroków w historii firmy. Copernus dołączył do „rodziny Suempol” jako wiodący dostawca świeżych ryb na rynku brytyjskim.

Dla Suempol-u oznacza to:

  • dywersyfikację gatunkową gamy produktów - rozszerzenie oferty o ryby białe (np. dorsz, plamiak) i produkty świeże,
  • wejście w nowy segment - mocniejszą obecność w produktach świeżych i pakowanych w technologii skin-pack,
  • lepsze wykorzystanie sieci sprzedaży - możliwość oferowania klientom w Europie szerszego wachlarza produktów, produkowanych zarówno w Polsce, jak i w Wielkiej Brytanii.

Najważniejszym efektem jest jednak wejście w brytyjski rynek “od środka”.

Do tej pory Suempol funkcjonował wobec partnerów w Wielkiej Brytanii głównie jako dostawca: prosty łańcuch „kontrakt - zamówienie - produkcja - realizacja”. Wejście jako inwestor oznacza konieczność zmierzenia się z całym ekosystemem:

  • lokalnymi regulacjami,
  • łańcuchem dostaw,
  • organizacją produkcji na miejscu,
  • kwestiami personalnymi i zarządzaniem zespołem liczącym kilkaset osób.

W praktyce jest to szkoła nowego rynku - proces uczenia się, którego nie da się przeprowadzić wyłącznie zza biurka w Polsce.

Czynniki sukcesu Suempol

  • Charakter firmy rodzinnej z nowoczesnym podejściem
    Firma konsekwentnie buduje międzynarodowy portfel zasobów, łącząc rodzinne wartości z odważnym podejmowaniem decyzji rozwojowych. Nagroda Specjalna EY Przedsiębiorca Roku 2014 potwierdziła, że model „nowoczesnej firmy rodzinnej o międzynarodowym rozmachu” jest zauważany jako wzór dla innych.
  • Partnerskie podejście do akwizycji zamiast “wrogich przejęć”
    Stałym warunkiem ekspansji Suempol-u jest pozostanie dotychczasowych właścicieli i kluczowej kadry w strukturach przejmowanej firmy. Oznacza to, że do grupy wchodzą nie tylko aktywa produkcyjne, ale też know-how, relacje i kultura organizacyjna. W przypadku Copernusa właściciele dostali szansę dalszego rozwijania biznesu w ramach większej grupy, z dostępem do nowych rynków kontynentalnych.
  • Świadome wejście do „żywego organizmu” rynku
    Zamiast polegać wyłącznie na eksporcie, Suempol zdecydował się na fizyczną obecność na rynku brytyjskim - z lokalnym zakładem, zespołem i pełną odpowiedzialnością za wynik. To wymusza rozwój wiedzy na bieżąco, ale jednocześnie daje znacznie większą sprawczość: możliwość szybszego reagowania na potrzeby sieci handlowych i konsumentów, testowania nowych produktów oraz budowania marki „od środka”.