Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Rekordowe półrocze PAIH

Wynik pierwszego półrocza świadczy o skuteczności PAIH, atrakcyjności Polski na tle regionu oraz rosnącej konkurencyjności polskich firm, które także znalazły się w gronie beneficjentów wsparcia Agencji - podkreśla Wiceprezes Zarządu PAIH Paweł Pudłowski - Pierwsza połowa 2025 roku pokazała, że potrafimy skutecznie odpowiadać na potrzeby inwestorów zarówno zagranicznych, jak i krajowych. To najlepsze półrocze w historii PAIH, które dowodzi, że Polska pozostaje stabilnym i atrakcyjnym miejscem do inwestowania. Jesteśmy dumni, że tak wielu inwestorów wybrało nasz kraj, a polskie firmy coraz odważniej podejmują wyzwania inwestycyjne - dodaje wiceprezes Agencji.
Projekty usługowe i produkcyjne
Spośród zamkniętych w I półroczu projektów, osiem miało charakter usługowy. Wartość przedsięwzięć wyniosła łącznie 10 mln Euro, a deklarowana przez inwestorów liczba miejsc pracy to aż 1344 osoby. Pozostałe 13 projektów miało charakter produkcyjny. Ich łączna wartość to około 2,37 mld Euro, a deklarowane zatrudnienie 1 220 nowych miejsc pracy.
Wysoka wartość nakładów przy mniejszym zatrudnieniu to efekt automatyzacji i robotyzacji procesów produkcyjnych. W dobie wyzwań demograficznych na całym świecie inwestorzy coraz chętniej realizują projekty oparte na technologiach, które pozwalają efektywnie działać nawet w regionach o niższej dostępności pracowników - zaznacza Arkadiusz Tarnowski zastępca dyrektora Departamentu Wsparcia Inwestycji.
Skąd pochodzą inwestorzy?
Analiza pochodzenia kapitału potwierdza dominację inwestorów z USA i Chin, ale liderem pod względem liczby projektów w I półroczu okazały się polskie firmy, które zrealizowały pięć przedsięwzięć.
To dla nas szczególnie ważne, bo często spotykamy się z opinią, że wsparcie instytucji publicznych kierowane jest głównie do kapitału zagranicznego. Tymczasem dane pokazują, że polskie firmy coraz śmielej inwestują i z powodzeniem realizują ambitne projekty zarówno w kraju, jak i za granicą. Widzimy rosnącą dojrzałość polskiego biznesu, jego innowacyjność i zdolność konkurowania na wymagających rynkach. Chcemy nadal wzmacniać ten trend, zapewniając naszym przedsiębiorcom narzędzia, wiedzę i warunki do dalszego rozwoju. Jesteśmy przekonani, że silny sektor prywatny, w tym dynamiczne firmy polskie, to filar gospodarki narodowej i najlepsza wizytówka Polski za granicą - podkreśla Paweł Pudłowski.
Gdzie inwestują firmy?
Jeżeli chodzi o regiony to niezmiennie największą popularnością cieszy się województwo mazowieckie, gdzie w pierwszym półroczu ulokowano pięć projektów. Obserwujemy jednak także widoczne przesunięcie zainteresowania na inne regiony. Po dwa projekty przypadły na województwa: zachodniopomorskie, łódzkie, śląskie i małopolskie.
Rozproszenie inwestycji jest dla nas niezwykle ważne, bo oznacza rozwój i tworzenie miejsc pracy również poza głównymi ośrodkami, tam, gdzie potencjał jest jeszcze niewykorzystany - zaznacza Arkadiusz Tarnowski z Departamentu Wsparcia inwestycji.
Inwestycje odpowiadają na wyzwania
Podsumowując pierwsze półrocze 2025 roku, PAIH podkreśla, że struktura projektów odzwierciedla globalne trendy gospodarcze - automatyzację, wzrost znaczenia usług, a także konieczność dostosowania się do wyzwań demograficznych.
Jako Agencja dbamy, by Polska była postrzegana jako kraj stabilny, otwarty na nowoczesne technologie i innowacje, a zarazem atrakcyjny dla inwestorów tworzących wysokiej jakości, zaawansowane miejsca pracy - napędzające rozwój gospodarki opartej na wiedzy - podsumowuje Paweł Pudłowski.
Prezentacja wynikowa:
* * *
O Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). To pierwszy punkt kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez sieć biur na całym świecie. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. Agencja pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą. Wspiera również napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz realizację polskich inwestycji w kraju. PAIH współpracuje z sektorem publicznym i partnerami regionalnymi, oferując m.in.: szkolenia, audyt i promocję nieruchomości inwestycyjnych, współpracę przy organizacji misji biznesowych oraz wsparcie komunikacyjne przy realizacji wspólnych projektów.