Specjalny serwis na czas pandemii dla przedsiębiorców PAIH24: 22 334 99 55
Rynki zagraniczne
Strona główna > Rynki zagraniczne > Europa Wschodnia

Europa WschodniaEuropa Wschodnia

Europa Wschodnia mapa regionu

SEKTORY

Ikona sektory
  • smart cities

  • cyber-bezpieczeństwo

  • nowoczesne technologie

  • meblowy

  • medyczny

  • kosmetyczny

  • rolno-spożywczy

SZANSE

Ikona szanse
  • meble

  • kosmetyki

  • farmaceutyki

  • odzież

  • maszyny i urządzenia rolnicze, górnicze

  • sprzęt medyczny

WARTO WIEDZIEĆ

Ikona warto wiedzieć

Szybko rozwijające się kraje wschodnie wraz ze swoimi chłonnymi rynkami są naturalnym kierunkiem dla polskiego biznesu. Bliskość geograficzna i kulturowa jest niewątpliwym atutem zachęcającym przedsiębiorców do podjęcia swoich pierwszych zagranicznych inwestycji właśnie na tych rynkach. Na przestrzeni ostatnich lat dynamika wzrostu eksportu towarów na rynki wschodnie jest nawet kilkukrotnie wyższa niż do krajów zachodnich.

Polska jakość jest wysoce ceniona zarówno na Ukrainie, Białorusi, jak i w Rosji czy Gruzji. Białorusini docenili polską branżę meblarską, która z coraz większym powodzeniem podbija ten rynek. Natomiast w Gruzji olbrzymią popularnością wśród kobiet cieszą się polskie kosmetyki. Na Ukrainie i w Rosji świetnie sprzedają się polskie usługi budowlane oraz maszyny rolne.

Kraje Europy Wschodniej są bramą dla polskiego eksportu na rynki Azji Centralnej oraz Chin. Dwa państwa regionu - Białoruś i Rosja wraz z Kazachstanem, Kirgistanem i Armenią tworzą od 2015 roku Eurazjatycką Unię Gospodarczą (EUG), zapewniającą swobodny przepływ towarów, usług, kapitału i pracy. Godnym uwagi jest również gruziński rynek. Gruzja jest małym za to wyjątkowo ważnym krajem na mapie transportowej świata, wiele firm decyduje się na sprzedaż produktów do Gruzji w celu przekierowania ich dalej do Chin przy zachowaniu znacznie niższych ceł pomiędzy Gruzją a Chinami niż pomiędzy krajami Unii Europejskiej a Chinami.

W związku z pandemią COVID-19 dostęp do rynków Europy Wschodniej został znacznie ograniczony. Występują obostrzenia dotyczące zwłaszcza importu do Polski produktów medycznych oraz produktów żywnościowych, jak i utrudnienia w transporcie - część produktów musi zostać poddana kwarantannie (szczegółowe opisy w informacjach rynkowych). Duży wzrost odnotowano natomiast w sferze eksportu do krajów Europy Wschodniej artykułów medycznych.

Wiarygodność KontrahentaUważaj na nieuczciwych kontrahentów!
Pobierz broszurę "Wiarygodność Kontrahenta" i dowiedz się więcej >>


(Ostatnia aktualizacja: 4 stycznia 2021 r.)


Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A.

ul. Krucza 50

00-025 Warszawa


Wszystkie prawa zastrzeżone; Wyłączenie odpowiedzialności

Biuletyn Informacji Publicznej PAIH internetART
Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności. Akceptuję politykę prywatności Portalu zamknij