Specjalny serwis na czas pandemii dla przedsiębiorców PAIH24: 22 334 99 55
Rynki zagraniczne

Azja i PacyfikAzja i Pacyfik

Azja i Pacyfik mapa regionu

SEKTORY

Ikona sektory

IT/ICT
nowoczesne usługi
e-commerce
spożywczy
kosmetyczny
kolejowy
energia odnawialna
fintech

SZANSE

Ikona szanse

polskie wyroby z bursztynu
puch gęsi
jachty i łodzie motorowe
dermokosmetyki
technologie energetyczne

WARTO WIEDZIEĆ

Ikona warto wiedzieć

UE zawarła umowę o wolnym handlu z Japonią i Koreą Południową.
Bengaluru to trzecie pod względem wielkości skupisko startupów na świecie.

Znaczna część Azji jest zdominowana przez silne gospodarki o rosnącej sile nabywczej. Tamtejsza klasa średnia to coraz bardziej wymagający i zamożni konsumenci, którzy poszukują towarów wysokiej jakości. Szczególnym powodzeniem wśród Japończyków i Chińczyków cieszą się polskie wyroby z bursztynu i puch z gęsi. Japończycy to także odbiorcy polskich jachtów i łodzi motorowych oraz… tekstyliów z lnu. Jeden z polskich producentów z tej branży pierwsze zamówienie zrealizował przy wsparciu PAIH. Dużą popularnością cieszą się produkty bio czy organiczne. Ten trend obserwujemy nie tylko w branży spożywczej, ale i kosmetycznej. Absolutnym hitem sprzedażowym wśród Azjatek są kosmetyki wybielające, dermatologiczne rozwiązania na trądzik oraz kosmetyki wypełniające blizny.

Warto wspomnieć, że Unia Europejska w ostatnich latach podpisała z Japonią i Koreą Południową umowy o wolnym handlu.
Dzięki temu, że porozumienia zakładają stopniowe zniesienie barier taryfowych, sprzedaż towarów i usług na tamte rynki jest dla polskich firm łatwiejsza. W pierwszych czterech latach funkcjonowania porozumienia z Republiką Korei wartość unijnego eksportu wzrosła o 55%  [1]. Rynki, które w ostatnim czasie znacznie zbliżyły się z UE to także Singapur i Wietnam. Stało się to za sprawą umów o wolnym handlu, które weszły w życie w 2019 roku. Oba porozumienia oferują firmom więcej możliwości poprzez usunięcie taryf celnych, ograniczenie barier regulacyjnych i biurokracji, zapewnienie ochrony oznaczeń geograficznych, otwarcie rynku usług i zamówień publicznych.

Duże znaczenie na takich rynkach jak Chiny, Japonia czy Korea Południowa ma handel przez internet. Wejście na rynek chiński przy wykorzystaniu modelu transgranicznego handlu elektronicznego (cross border e-commerce) to najłatwiejsza i najkrótsza droga do sprzedaży na tym rynku. W ten sposób produkty nie podlegają skomplikowanej procedurze certyfikacji.

Z kolei wiodącą gospodarką ASEAN jest indonezyjska, oparta na przemyśle i rosnącym udziale sektora usług, głównie ICT.

Natomiast Singapur, który może pochwalić się najwyższym w regionie wskaźnikiem PKB na mieszkańca [2] to regionalny hub finansowy. Od kilku edycji PAIH wspiera polskie firmy w udziale w największych na kontynencie targach branży fintech - Singapore FinTech Festival.

Nieoczywistym kierunkiem dla nowoczesnych technologii jest indyjskie Bengaluru, będące
trzecim po Dolinie Krzemowej i Londynie,  największym skupiskiem start-upów na świecie. Wielu wysokiej klasy specjalistów IT wróciło z USA, aby budować tam indyjską scenę innowacyjnych spółek. Tylko w 2018 roku nad Gangesem powstało 1,2 tys. nowych firm, w tym aż osiem jednorożców. Dlatego też PAIH wspiera na tym rynku m.in. firmy z sektora nowych technologii. Część kontynentu, która którą można określić regionem Azji Południowo-Wschodniej jest silnie zintegrowana w Stowarzyszeniu Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN), które powołało wspólny obszar gospodarczy (AEC). Tworzy tym samym jeden z największych bloków gospodarczych, który w 2030 roku może stać się czwartą gospodarką świata. Ma się tak stać dzięki temu, że zamieszkują go w większości młodzi ludzie, których siła nabywcza ciągle rośnie.

Polska branża nowych technologii cieszy się również dużym zainteresowaniem na Tajwanie, który aktywnie poszukuje innowacyjnych rozwiązań. Od lat polskie startupy przy wsparciu PAIH regularnie biorą udział w tajwańskich targach Innovex, a kilka z nich zakwalifikowało się do prestiżowych programów inkubacji przedsiębiorczości, gdzie mogli zaprezentować się kluczowym graczom w globalnym łańcuchu dostaw.

Malezja jako kluczowy w regionie rynek produktów halal, przoduje w budowaniu globalnego potencjału kosmetyków tego typu. Nasze analizy wskazują, że Malezyjczycy są bardziej niż kiedykolwiek skorzy do wydawania pieniędzy na kosmetyki lepszej jakości, a grupę konsumentów sukcesywnie zasilają mężczyźni. Z tej koniunktury skorzystało już kilku polskich producentów, których wsparła w tym PAIH.

Natomiast 54 milionowa Mjanma zgłasza ogromny popyt na produkty mleczne, szczególnie dla dzieci. Kraj ma też drugą największą linię kolejową w regionie, dzięki czemu jest atrakcyjnym rynkiem dla producentów infrastruktury i urządzeń kolejowych. PAIH już pomogła wykorzystać te możliwości rynkowe polskiemu producentowi mleka skondensowanego i spółce kolejowej.

Australia z kolei, która jest jednym z największych światowych producentów i eksporterów węgla, stanowi ogromne szanse dla polskich firm z branży energetycznej. W związku z planami restrukturyzacji australijskiej infrastruktury energetycznej opartej na węglu i gazie, a także zapowiedziami zwiększenia inwestycji w rozwój energii odnawialnej, polskie zaawansowane technologie zwiększające efektywność energetyczną z pewnością znajdą odbiorców na Antypodach.



[1] REPORT FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL Annual Report on the Implementation of the EU-Korea Free Trade Agreement.

[2] Międzynarodowy Fundusz Walutowy, dane za 2019 r.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A.

ul. Krucza 50

00-025 Warszawa


Wszystkie prawa zastrzeżone; Wyłączenie odpowiedzialności

Biuletyn Informacji Publicznej PAIH internetART
Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności. Akceptuję politykę prywatności Portalu zamknij