SEKTORY
SZANSE
WARTO WIEDZIEĆ
Ameryka Łacińska to region skupiający 20 państw połączonych wspólnym dziedzictwem kulturowym i ponad 600 mln konsumentów z szybko rosnącą klasą średnią. Region, który w ostatnich dekadach wyraźnie postawił na integrację regionalną i znaczną liberalizację handlu, stwarza nowe okazje dla polskich firm zainteresowanych wejściem na lokalne rynki.
Większość państw regionu skupiona jest w blokach prowadzących wspólną politykę handlową. Ugrupowania takie jak Pakt Andyjski (Kolumbia, Peru, Ekwador, a w niedalekiej przyszłości prawdopodobnie także Boliwia), MERCOSUR (Wspólny Rynek Południa, w którego skład wchodzą Brazylia, Argentyna, Urugwaj i Paragwaj) czy Sojusz Pacyfiku (Meksyk, Kolumbia, Peru oraz Chile), poprzez opracowanie wspólnych polityk handlowych oraz ustalanie obowiązujących w każdym z państw-członków stawek celnych, dają polskiemu przedsiębiorcy ogromne szanse na kompleksową ekspansję do Ameryki Łacińskiej.
Polska jako członek Unii Europejskiej, zawarła z krajami Ameryki Łacińskiej szereg umów o wolnym handlu, m.in. z Meksykiem, Chile, Peru, Kolumbią czy Ekwadorem. Pomimo przyjęcia ostatecznego kształtu, wciąż na ratyfikację czeka porozumienie UE z organizacją MERCOSUR, które w momencie wejścia w życie znacząco otworzy rynek zbytu na polskie towary i usługi m.in. w największej gospodarce regionu - Brazylii.
Z uwagi na to, że wymiana handlowa między Polską a Ameryką Łacińską jest stosunkowo nieduża w porównaniu do innych regionów, rynki latynoskie pozostają obszarem wymagającym wzrostu zainteresowania polskich przedsiębiorców, jak i tworzenia nowych perspektyw współpracy. Obecność PAIH w Meksyku, Kolumbii, Peru, Chile i Argentynie pozwala na kontynuację i rozwój wzajemnych stosunków oraz na otwarcie możliwości dla polskich producentów.
Do najbardziej perspektywicznych branż w regionie należy zaliczyć górnictwo, oil&gas i branżę rolno-spożywczą. Ogromne szanse stają także przed producentami kosmetyków i sektora motoryzacyjnego, maszynowego oraz lotniczego. W całym regionie bardzo szybko rozwija się e-commerce, co również tworzy sprzyjające warunki dla polskich przedsiębiorców.
Dodatkowym czynnikiem wpływającym na atrakcyjność Ameryki Łacińskiej jest prowadzona przez wiele krajów polityka proinwestycyjna, wprowadzająca wiele ułatwień dla zagranicznych przedsiębiorców. Planując ekspansję na rynki latynoskie, na samym wstępie należy założyć, że jest to projekt długoterminowy. Warto o tym pamiętać przy tworzeniu strategii wejścia na dany rynek.
Uważaj na nieuczciwych kontrahentów! Pobierz broszurę "Wiarygodność Kontrahenta" i dowiedz się więcej >> |