Afryka i Bliski Wschód
SEKTORY
- budowlany
- wyposażenie wnętrz
- medyczny
- kosmetyczny
- rolno-spożywczy
SZANSE
- technologie i materiały budowlane
- sprzęt medyczny
- telemedycyna
- produkty ekologiczne
- części i akcesoria samochodowe
- towary luksusowe
WARTO WIEDZIEĆ
- Z powodu braku odpowiednich technologii w Afryce nawet do 40 procent produkcji warzyw i owoców ulega zniszczeniu.
- Wymagający klimat skraca też żywotność części samochodowych.
- Pobierz broszurę "Wiarygodność Kontrahenta"
Afryka to kontynent z najliczniejszym gronem najszybciej rozwijających się gospodarek świata. Listę największych otwierają Nigeria, RPA i Egipt. Gwałtowna urbanizacja, reformy sprzyjające biznesowi oraz jedne z najszybszych na świecie przyrosty klasy średniej, zwiększają popyt na produkty z importu i stwarzają wiele okazji dla polskiego biznesu.
Kraje afrykańskie szukają partnerów do rozwoju projektów inwestycyjnych, często zapewniających dostęp do podstawowych potrzeb: elektryczności, wody, urządzeń sanitarnych, mieszkań komunalnych, a także technologii produkcji czy edukacji. O projekty infrastrukturalne w Afryce mocno zabiegają Chińczycy, Francuzi oraz Hindusi i Turcy. My, na tym kontynencie, widzimy szansę dla polskiej branży budowlanej oraz przemysłu przetwórstwa przemysłowego (spożywczego).
Okazją biznesową odkrytą przez PAIH dla polskich firm jest popyt na usługi medyczne. W Kenii duże zainteresowanie zdobył polski sprzęt i oprogramowanie szpitalne czy telemedycyna. W Senegalu odkryliśmy duże możliwości sprzedaży części zamiennych do samochodów osobowych i ciężarowych. Duże szanse stwarza też przemysł związany z przechowalnictwem produktów rolnych lub spożywczych. Z powodu braku odpowiednich technologii, w Afryce marnuje się średnio ok. 40% całej produkcji warzyw i owoców. Zaskakującą niszą jest popyt na peruki. Afrykańskie kobiety regularnie zmieniają fryzury i potrafią na to wydać kilkanaście tysięcy złotych.
Bliski Wschód to z kolei światowe centrum wymiany handlowej. Region szybko się rozwija, rozbudowuje, a konsumenci mają coraz większe wymagania. Dużym powodzeniem cieszą się towary z "wyższej półki".
Mieszkańcy zamożnych krajów Zatoki Perskiej budują korzystając z polskich technologii i materiałów budowlanych. Za to meble lubią zmieniać co kilka lat. Na bogato zdobione wyposażenie wnętrz konsumenci są skłonni wydać ogromne sumy. Polscy producenci już korzystają z tego trendu dzięki wsparciu PAIH.
Nad Zatoką Perską rośnie popyt na wysokiej jakości ekologiczną żywność oraz bio i dermo-kosmetyki. Warto pamiętać, że w krajach arabskich żywność i kosmetyki - nawet lakiery do paznokci - powinny być halal. Rozbudowuje się także sektor usług zdrowotnych. Poszukiwani są producenci, którzy mogą wyposażyć całe oddziały szpitalne, a także zapewnić innowacyjne technologie i narzędzia medyczne, zwłaszcza z zakresu medycyny estetycznej.
Wymagający klimat, skracający żywotność części motoryzacyjnych, to wyzwanie nie tylko w Afryce, ale i na Bliskim Wschodzie. Do tej części świata polskie firmy mogą z powodzeniem sprzedać także płyny eksploatacyjne (smary, oleje, kleje), akumulatory czy narzędzia do wyposażenia warsztatów samochodowych.
(Ostatnia aktualizacja: 19 sierpnia 2020 r.)