POLSKA AGENCJA INFORMACJI I INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH S.A.
NEWSLETTER
 7 marca 2013 r.
 Numer 320

AKTUALNOŚCI

Na podbój Angoli
5 marca br. podczas spotkania w siedzibie PAIiIZ polskie firmy zaprezentowały swoją ofertę przedstawicielom administracji Angoli.

- W dobie kryzysu gospodarczego Angola staje się ważnym rynkiem, także dla Polski - powiedziała otwierając spotkanie Anna Polak - Kocińska, Członek Zarządu PAIiIZ. Angola, w latach 2002-2010 zanotowała najwyższy wzrost PKB na świecie - ponad 11%.

Celem spotkania w PAIiIZ było zaprezentowanie gościom możliwości inwestycyjnych w Polsce, a przedstawiciele polskich firm mieli okazję do przedstawienia stronie angolskiej swojej oferty handlowej. Niektóre z nich odniosły już pierwsze sukcesy na rynku angolskim. Sopocka spółka Navimor International jest wykonawcą budowy Akademii Rybołówstwa i Nauk o Morzu w Namibe. Będzie to pierwsza tego rodzaju instytucja w Angoli, a także największa w Afryce Subsaharyjskiej.


Od lewej: Dominigos Culolo, Ambasador Angoli w Warszawie, Maria Luisa Abrantes, Prezes ANIP (Narodowa Agencja Inwestycyjna), Anna Polak-Kocińska, Członek Zarządu PAIiIZ, Marek Łyżwa, Członek Zarządu PAIiIZ

W spotkaniu uczestniczyli również przedstawiciele sektora kosmetycznego (Oceanic, właściciel marki AA), maszynowego (firma Ursus, która eksportuje swoje produkty m.in. do Nigerii) oraz firma projektowa Gierałtowski i Partnerzy. Angolę reprezentował JE Ambasador Domingos Culolo.

Maria Luisa Abrantes, Prezes Narodowej Agencji Inwestycyjnej Angoli możliwości współpracy polsko-angolskiej upatruje przede wszystkim w obszarach, w których Angola ma największe doświadczenie: usług posprzedażowych, nieruchomości i doradztwa. - Inwestorzy z Angoli są młodzi i nie chodzi mi bynajmniej o ich wiek. To Angola jest młoda, ale ekspansywna.

Głównym bogactwem Angoli są surowce naturalne, w tym ropa naftowa i diamenty. Według przewidywań rządu w najbliższym czasie jedną z głównych gałęzi gospodarki Angoli stanie się turystyka. (PAIiIZ)

Language Job Guide 2013
Językowy Serwis Pracy - Language Jobs & Talents Recruitment prezentuje najnowsze trendy językowe na rynku pracy w 2013. Katalog LANGUAGE JOB GUIDE - Kariera z językiem obcym powstał pod patronatem PAIiIZ.

W Polsce może powstać około 20-30 nowych centrów biznesowych, które będą rekrutować humanistów i specjalistów branżowych ze znajomością języków obcych. Aktualnie liczba centrów oscyluje wokół 300, a do wejścia na polski rynek szykują się kolejni gracze. W Polsce działa obecnie ponad 220 firm z 22 krajów, z czego 80 korporacji zagranicznych zatrudnia powyżej 100 osób i myśli o dalszej ekspansji.

Katalog LANGUAGE JOB GUIDE 2013 zawiera kalendarium imprez językowych, profile pracodawców i uczelni, informacje o organizacjach językowych i wiele innych przydatnych informacji pomocnych w poszukiwaniu pracy, w której można wykorzystać umiejętności językowe. Katalog można pobrać ze strony: www.linguajob.pl. (Language Jobs & Talents Recruitment)

Forum Gospodarcze Słowacja-Polska
28 lutego br. Anna Polak - Kocińska, Członek Zarządu PAIiIZ uczestniczyła w Forum Gospodarczym Słowacja-Polska organizowanym w Bratysławie.

Wydarzenie odbyło się w ramach cyklu międzynarodowych konferencji pod wspólną nazwą EEC Roadshow 2013. Organizatorem wydarzenia była Grupa PTWP we współpracy z Ambasadą Polski na Słowacji oraz Ministerstwem Gospodarki RP.


Forum Gospodarcze Słowacja-Polska 2013 (Autor: Michał Oleksy/wnp.pl)

Forum było okazją do spotkania się przedstawicieli rządów Słowacji i Polski oraz przedsiębiorców z obu krajów i wymiany doświadczeń dotyczących skali barier i perspektyw wymiany gospodarczej między obu krajami.

Podczas Forum poruszone zostały kwestie m.in. związane z atrakcyjnością inwestycyjną krajów wchodzących w skład Grupy Wyszehradzkiej, infrastrukturą i turystyką oraz kwestie związane z polityką energetyczną i klimatyczną UE w kontekście przyszłości wspólnych polsko-słowackich przedsięwzięć w dziedzinie infrastruktury i współpracy w dziedzinie turystycznego zagospodarowania pogranicza.


Forum Gospodarcze Słowacja-Polska 2013 (Autor: Michał Oleksy/wnp.pl)

Jeden z paneli poświęcono współpracy gospodarczej Słowacji i Polski wobec spowolnienia gospodarczego w Europie. Zarówno polscy, jak i słowaccy uczestnicy spotkania podkreślali, że w ostatnich latach układa się ona bardzo dobrze. Jako dowód przytaczane były liczby dotyczące wymiany handlowej między obydwoma krajami.

- W ciągu dziesięciu ostatnich lat wymiana handlowa wzrosła o 300 procent - powiedział Robert Šimončič, Dyrektor Zarządzający Słowackiej Agencji Rozwoju Inwestycji i Handlu. - Nie przekłada się to jednak na razie na wyraźny wzrost wzajemnych inwestycji bezpośrednich. Udział Polski w inwestycjach zagranicznych na Słowacji wynosi zaledwie 0,19 procent, podczas gdy w przypadku Węgier i Czech jest to po 6 procent - oznajmił Šimončič. Dodał, że Polska i Słowacja powinny skupić wspólne wysiłki szczególnie w branży IT. - Obydwa kraje są już w tym sektorze dosyć mocne i posiadają duży potencjał do światowej ekspansji - stwierdził Šimončič.


Andrzej Dycha, Podsekretarz Stanu w polskim Ministerstwie Gospodarki (Autor: Michał Oleksy/wnp.pl)

Anna Polak-Kocińska, Członek Zarządu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (Autor: Michał Oleksy/wnp.pl)

By jednak była ona możliwa, Warszawa i Bratysława muszą w większym stopniu myśleć o współpracy, niż o konkurencji. Takie stanowisko przedstawiła Wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych Anna Polak-Kocińska: - Mam wrażenie, że ciągle zbyt mocno ze sobą konkurujemy. Tymczasem na wielu polach to współpraca dawałaby lepsze efekty. Szczególnie na dalekich rynkach musimy podejmować wspólne działania, by promować Europę Środkową. Jako przykład podała kraje skandynawskie, które potrafią wspólnie zabiegać o zagranicznych kontrahentów.

Forum Gospodarcze Słowacja-Polska w Bratysławie było pierwszym spotkaniem w ramach EEC Roadshow 2013 - cyklu konferencji gospodarczych w krajach Grupy Wyszehradzkiej.

Więcej informacji znaleźć można na stronie wydarzenia: www.eecpoland.eu. (EEC)

Światowa premiera: Opel Cascada - efektowny kabriolet na każdą pogodę
General Motors Manufacturing Poland Sp. z o. o. (GMMP) 28 lutego br. uroczyście uruchomiła regularną produkcję modelu Opel Cascada. W tym roku mija też 15 lat od dnia, w którym pierwsza Astra zjechała z linii produkcyjnej fabryki w Gliwicach.

W uroczystości wzięli udział m.im. Janusz Piechociński, Wicepremier, Minister Gospodarki, Stephen Girsky, Wiceprezes GM, Andrzej Korpak, Dyrektor Zakładu w Gliwicach, były premier i były przewodniczący Parlamentu Europejskiego prof. Jerzy Buzek, Ambasador Stanów Zjednoczonych Stephen Mull, Prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz, Sławomir Majman Prezes PAIiIZ, Marek Łyżwa, Członek Zarządu PAIiIZ, a także dziennikarze europejscy, ogólnopolscy i regionalni.


Nowy Opel Cascada będzie dostępny w salonach od kwietnia

Nowy Opel Cascada to pierwszy w historii powojennej motoryzacji w Polsce kabriolet z miękkim dachem i niezwykle rzadko produkowanym rodzajem nadwozia wymagającym nadzwyczajnej precyzji i jakości w procesie montażu. Uruchomienie produkcji Cascady w Gliwicach, po dwóch latach przygotowań, kosztowało 55 mln euro. Zakład rozbudowano o ponad 5,6 tys. m kw.

Zakład GMMP w Gliwicach kontynuuje ambitny program inwestycyjny i pomimo kryzysu w branży motoryzacyjnej w Europie, koncern GM zainwestował niebagatelna kwotę 900 milionów EUR. Pozwala to na utrzymanie produkcji oraz rozwój współpracy z licznymi (ponad 100) dostawcami na terenie kraju.


Fabryka GMMP w Gliwicach

Dzięki sukcesom w przyciągnięciu nowych inwestycji, firmie udało się utrzymać zatrudnienie na poziomie około 2 800 osób (koniec 2012 roku).

Fabryka General Motors Manufacturing Poland jest największą zagraniczną inwestycją w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Średnio ok. 98% jej produkcji przeznaczone jest na eksport, co zgodnie z danymi GUS w 2010 r. stanowiło ok. 1 % całego krajowego eksportu. Poza tak znaczną wielkością sprzedaży na rynki międzynarodowe, pozytywny wpływ na rozwój polskiej gospodarki ma także wkład GMMP w promocję Polski, jako państwa przyjaznego inwestorom.

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych aktywnie wspiera firmę GMMP w jej rozwoju na rynku polskim. (GMMP/PAIiIZ)

INWESTYCJE W POLSCE

Austriackie inwestycje na terenie BPPT
26 lutego Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski oraz Ambasador Austrii w RP dr Herbert Krauss zwiedzili w Bydgoskim Parku Przemysłowo-Technologicznym nowo budowaną halę austriackiej firmy MMP Neupack Polska.

MMP Neupack Polska należy do austriackiego koncernu Mayr-Melnhof - jednego z największych producentów kartonowych opakowań drukowanych na świecie. Firma wyróżnia się kreatywnością przy tworzeniu opakowań z tektury, co znajduje odzwierciedlenie w szerokim asortymencie produktów. W Polsce grupa Mayr-Melnhof Packaging posiada dwa zakłady: w Bydgoszczy i w Józefowie, które w wyniku fuzji w 2010 r. zostały przekształcone w jedną spółkę o nazwie MMP Neupack Polska. W bydgoskim zakładzie zatrudnionych jest niemal trzysta osób. Skalę produkcji obrazuje fakt, że 1/3 opakowań papierowo-tekturowych, które przynosimy do domu pochodzi z firmy MMP Neupack.

- Bydgoszcz stwarza doskonałe warunki dla rozwoju biznesu - podkreślił prezes Zarządu MMP Neupack Polska Johann Taferner. - Dowodem na to jest budowa nowego zakładu, którego oficjalne otwarcie zaplanowaliśmy na 18 kwietnia. W ciągu najbliższych 3-4 tygodni chcemy ruszyć z produkcją w nowej hali. Przed mniej więcej rokiem staliśmy przed naszą działką, która wyglądała podobnie jak ta, którą dziś przejmują koledzy z firmy Doka. Życzę im, aby za rok mogli tak jak my teraz patrzeć na prawie gotowy zakład - dodał.

Na 3-hektarowej działce firma Doka Polska wybuduje zespół hal do serwisowania i przygotowywania deskowań oraz plac składowy z pełnym asortymentem swoich wyrobów. Centrum zapewni pracę dla zespołu doświadczonych inżynierów i handlowców.

Najpóźniej latem przyszłego roku chcemy otworzyć w tym miejscu centrum logistyczno-serwisowe Doka obsługujące północny region Polski - powiedział Wojciech Schefke, prezes zarządu Doka Polska Sp. z o.o. - Będzie to nasza baza wypadowa do Wielkopolski, w okolice Szczecina i Gdańska oraz w rejon północno-wschodni kraju. Docelowo planujemy stworzyć tutaj miejsca pracy dla około 70-80 osób - wyjaśnił Wojciech Schefke. Podkreślił jednocześnie, że sfinalizowanie zakupu działki na terenie BPPT udało się przeprowadzić w bardzo krótkim czasie, bo w ok. 2,5 miesiąca.

Na terenie BPPT ulokowanych jest 50 przedsiębiorstw, które zatrudniają łącznie 1169 osób. (BPPT)

POLSKA W LICZBACH

  • Kursy walut:


Kupno

Sprzedaż

Dolar

3,1517

3,2153

Euro

4,1039

4,1869

Źródło: www.nbp.pl
Kurs walut z dnia: 07.03.2013

WYDARZENIA

Co przeszkadza inwestorom zagranicznym?
PAIiIZ zaprasza do udziału w konferencji: „Co przeszkadza inwestorom zagranicznym? Raport z badania PAIiIZ”, która odbędzie się 13 marca 2013 r. (środa) w Centrum Informacyjnym PAIiIZ, ul. Bagatela 12, Warszawa.

Podczas konferencji zaprezentowany zostanie doroczny raport autorstwa PAIiIZ nt. barier w napływie bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski. Program konferencji dostępny na stronie: www.paiz.gov.pl/20130228/co_przeszkadza_inwestorom_zagranicznym.

Konferencja w języku polskim. Zapewniamy tłumaczenie na język angielski. Zgłoszenia prosimy kierować na adres beata.jez@paiz.gov.pl do dnia 12.03.2013 r. do godz. 12.00. (PAIiIZ)

Misje gospodarcze i imprezy targowe polskich firm w Turcji
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych w Warszawie organizuje w ramach programu promocji o charakterze ogólnym na terenie Turcji misje gospodarcze połączone z udziałem w następujących imprezach targowych: Yapi Fuari - Turkeybuild, Mining, Natura Resorce and Technology Fair, Izmir International Fair 2013, World Ford - International Ford Products & Processing Technologies Exhibition, Cebit Bilisim Eurasia, International Health Tourism Exhibition.

Kalendarium ww. imprez oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się na stronie http://www.paiz.gov.pl/turcja.

Program udziału polskich przedsiębiorców w misjach i targach przewiduje m.in.: działania informacyjno - promocyjne skierowane do określonych grup docelowych o pobycie grupy polskiego biznesu w Turcji, udział w imprezie targowej na stoisku narodowym polskich firm dającym możliwość prezentacji oferty eksportowej uczestników, udział w seminarium gospodarczym organizowanym przez PAIiIZ podczas targów, spotkania b2b firm polskich i tureckich na stoisku narodowym, spotkania z przedstawicielami tureckiego samorządu gospodarczego.

Uprzejmie informujemy, że istnieje możliwość dofinansowania udziału w projekcie. Wielkość pomocy na udział przedsiębiorcy w programie promocji o charakterze ogólnym w ramach Poddziałania 6.5.2 PO IG nie może przekroczyć 75 % poniesionych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą. Przedsiębiorstwa zainteresowane uzyskaniem dofinansowania powinny złożyć wniosek bezpośrednio do Ministerstwa Gospodarki, Departament Wdrażania Programów Operacyjnych, Plac Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa.

Termin zgłaszania wniosków do Ministerstwa Gospodarki na imprezy odbywające się w kwietniu i maju upływa na 30 dni przed rozpoczęciem danej imprezy. Na wydarzenia realizowane we wrześniu, październiku i listopadzie upływa z dniem 30 czerwca 2013 r.

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców do udziału w programie. Uprzejmie prosimy o nadsyłanie zgłoszeń w formie elektronicznej (formularz na stronie www.paiz.gov.pl/turcja) na adres: e-mail: agnieszka.schutte@paiz.gov.pl, tel. 22 334 98 01.

Projekt organizowany jest w ramach projektu systemowego „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych” (poddziałanie 6.5.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka).

Pod patronatem PAIiIZ odbędzie się VIII Polish Outsourcing Forum - Indie 2013
Roadshow Polska wraz z Indo Polish Chamber of Commerce & Industry we współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą, Ambasadą Indii w Polsce, NASSCOM oraz Confederation of Indian Industry (CII), pod honorowym patronatem Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Gospodarki Janusza Piechocińskiego, pod patronatem PAIiIZ oraz Związku Miast Polskich, 25 kwietnia br. w Bangalore planują zorganizować, po raz ósmy, a zarazem po raz pierwszy w Indiach.

Forum organizowane jest przy wsparciu merytorycznym PwC, firmy doradczej nagrodzonej tytułem "Best Professional Advisory Firm in Shared Services" podczas gali Poland Outsourcing Awards. Partnerem forum została także najszybciej rozwijająca się organizacja ASPIRE zrzeszająca firmy outsourcingowe w Polsce.

To międzynarodowe wydarzenie ma na celu promocję Polski jako miejsca inwestycji przede wszystkim w sektorze nowoczesnych usług biznesowych (BPO, SSC, ITO, KPO, R&D). Forum będzie doskonałą platformą wymiany wiedzy o gospodarce i jej perspektywach rozwoju oraz kulturach obu państw, jak również wymiany doświadczeń w ramach współpracy. Głównymi odbiorcami będą firmy indyjskie zainteresowane inwestowaniem w Europie i te już obecne w Polsce, sektor publiczny, przedstawiciele samorządów, a także firmy wspierające rozwój sektora oraz media.

Zapraszamy do współpracy firmy oraz samorządy, a także wszystkich zainteresowanych do uczestnictwa w VIII Polish Outsourcing Forum. Więcej informacji na: roadshowpolska.pl/p/node/271, info@roadshowpolska.pl, tel.: 22 357 09 77. (Roadshow Polska)

„HR SWOT in Poland”
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych i K&K Selekt Centrum Doradztwa Personalnego zapraszają na konferencję „HR SWOT in Poland”, która odbędzie się 9 kwietnia br. o godz. 11:00 w Centrum Informacyjnym PAIiIZ przy ul. Bagatela 12.

W trakcie konferencji zostaną przedstawione mocne i słabe strony zasobów ludzkich w Polsce oraz możliwości i zagrożenia na rynku pracy w oparciu o praktyczną wiedzę inwestorów. Swoimi doświadczeniami podzielą się przedstawiciele firm, które w ostatnich latach zainwestowały w Polsce. Szczegółowy program konferencji na www.paiz.gov.pl/20130409/konferencja_hr_swot_in_poland.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Konferencja odbywa się w języku angielskim. Zgłoszenia udziału prosimy nadsyłać na adres e-mail: barbarao@kkselekt.com. (K&K Selekt)

ANALIZY I RAPORTY

Wyniki 17. edycji sondażu Instytutu Badawczego Randstad i TNS Polska
Najwięcej zwolnień w produkcji i sprzedaży. Pracownicy IT, HR i marketingu mogą spać spokojniej. Najnowsze wyniki sondażu zostały przedstawione 5 marca br. w siedzibie PAIiIZ.

Według wyników najnowszego badania Plany Pracodawców Instytutu Badawczego Randstad i TNS w ciągu ostatnich miesięcy więcej firm zmniejszyło niż zwiększyło poziom zatrudnienia. Zwolnienia dotykały głównie pojedynczych pracowników lub małych ich grup i najczęściej miały miejsce w działach produkcji, sprzedaży oraz administracji i obsługi klienta. Redukcja etatów nastąpiła w prawie co trzeciej firmie (30%), podczas gdy co czwarta firma je zwiększyła (25%). Zwiększanie zatrudnienia dotyczyło istotnie częściej firm zatrudniających ponad 250 pracowników (36%). Pod względem regionów najtrudniejsza sytuacja miała miejsce na wschodzie i w centralnej Polsce - w tych obszarach zmniejszenie liczby pracowników dotyczyło częściej, niż co trzeciej firmy (odpowiednio 35% i 36%).

W perspektywie nadchodzącego półrocza przedsiębiorcy częściej niż jeszcze kwartał temu, zakładają, że oddalimy się od recesji, jednak na rynku będzie panowała stagnacja. Prawie 3 na 4 przedsiębiorców już obecnie odczuwa wpływ spowolnienia gospodarczego w bieżącej działalności, a wsparcia poszukuje w zwiększaniu efektywności i uelastycznianiu zatrudnienia.

W ciągu najbliższego półrocza zwiększenia zatrudnienia można się spodziewać w niespełna co piątej badanej firmie (19%). Niewiele mniej przedsiębiorstw planuje zmniejszyć zatrudnienie (15%). Podobnie jak w ubiegłych miesiącach działania takie istotnie częściej dotyczyć będą firm mniejszych, zatrudniających od 10 do 49 pracowników (22%).

Pełny raport dostępny na stronie: www.paiz.gov.pl/20130305/wyniki_randstad_i_tns_polska. (Randstad)


Redakcja: Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., 00-585 Warszawa, ul. Bagatela 12
Departament Promocji Gospodarczej, tel.: +48 22 334 99 49, fax: +48 22 334 99 99,
e-mail: redakcja@paiz.gov.pl
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych www.paiz.gov.pl