AKTUALNOŚCI  INWESTYCJE  WYDARZENIA  ANALIZY I RAPORTY  Z REGIONÓW  CZY WIESZ, ŻE...
NEWSLETTER
27 października 2017 r., Numer 560

AKTUALNOŚCI

Rekordowa jesień w PAIH
Zwiększona w ciągu roku o 44% wartość obsługiwanych inwestycji, dominacja inwestorów z Azji oraz awans branży B+R do pierwszej trójki najliczniejszych projektów - to charakterystyka portfela inwestycyjnego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Jesienią Agencja zakończyła pracę nad dwoma projektami, które ustanowiły tegoroczne rekordy pod względem wartości inwestycji, jak i liczby miejsc pracy.

Październikowy portfel PAIH to 187 prowadzonych i 51 zakończonych projektów typu BIZ. Łączna wartość obsługiwanych obecnie przez Agencję projektów wynosi ponad 6 mld euro.

To 1,8 mld euro więcej niż w analogicznym okresie 2016 r. (wzrost o 44%), natomiast liczba zadeklarowanych miejsc pracy sięgnęła w październiku niemal 60 tys. względem 59,2 tys. w 2016 roku, co oznacza wzrost o 6,7 tys.

Inwestycje zakończone miały wartość 1,77 mld euro (700 mln euro więcej r/r). Jeśli wszystkie projekty zostaną zrealizowane przez inwestorów, pracę znaleźć może nawet 14,7 tys. osób (4 tys. więcej r/r).

Więcej: http://www.paih.gov.pl/20171026/Rekordowa_jesien_w_PAIH

PAIH i PARP gospodarzami 58. Spotkania ETPO
Zasady funkcjonowania instytucji promocji handlu, czy najlepsze praktyki współpracy z regionalnymi ośrodkami to jedne z zagadnień z jakimi zapoznali się uczestnicy 58. spotkania Europejskich Organizacji  Promocji Handlu (ETPO), które odbyło się w dniach 18-20 października w Warszawie. Wydarzenie współorganizowały Polska Agencja Inwestycji i Handlu i Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

- Wasz eksporter to nasz importer, a nasz eksporter to wasz importer. Cieszę się, że podczas takich spotkań jak to możemy poznać się bliżej i podzielić doświadczeniami w promowaniu rodzimych przedsiębiorstw - powiedział podczas sesji otwierającej tegoroczne spotkanie ETPO wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński.


Gospodarzy tegorocznego spotkania ETPO reprezentowali Michał Polański (PARP) i Tomasz Pisula (PAIH)


ETPO to zrzeszenie organizacji działających na rzecz rozwoju i promocji handlu międzynarodowego, które jest platformą wymiany doświadczeń organizacji działających w całej Europie.


Co roku przedstawiciele instytucji zrzeszonych w ETPO spotykają się w celu wymiany dobrych praktyk i inspiracji do usprawniania dalszej aktywności.


Uczestników spotkania powitał wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński


Więcej: http://www.paih.gov.pl/20171020/PAIH_i_PARP_gospodarzami_Spotkania_ETPO

Nowe możliwości dla polskich firm za granicą
6 listopada w siedzibie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu odbędzie się konferencja „POLSKIE ORGANIZACJE BIZNESOWE NA ŚWIECIE: Jak wykorzystać potencjał istniejących struktur dla wsparcia rodzimych przedsiębiorców w ekspansji zagranicznej”. Podczas wydarzenia przedstawiciele polskich izb handlowych i organizacji biznesowych działających za granicą wraz z przedstawicielami Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu zaprezentują nowy projekt biznesowy, który pomoże polskim firmom na zagranicznych rynkach.

Z inicjatywy polskich izb handlowych - w Holandii i Hiszpanii, powstaje Stowarzyszenie Polskich Izb Handlowych za Granicą. Jego koordynatorami zostali Joanna Schuhholz, Dyrektor i Członek Zarządu Polskiej Izby Handlowej w Holandii oraz Javier Sosnowski, Prezes Hiszpańsko-Polskiej Izby Handlowej.


Celem nowo powstającej organizacji jest stworzenie platformy do współpracy międzynarodowej, wymiany doświadczeń, wiedzy i kontaktów dla polskich przedsiębiorców działających na całym świecie, jak również budowanie pozytywnego wizerunku Polski na arenie międzynarodowej.

Więcej informacji na: https://konferencje.rp.pl/

Rejestracja odbywa się poprzez portal PAIH: http://paih.gov.pl/polskie_organizacje_biznesowe_na_swiecie

Więcej: http://www.paih.gov.pl/20171106/nowe_mozliwosci_dla_polskich_firm_za_granica

Sukces polskich marek spożywczych - wkrótce będą one dostępne w węgierskich sklepach
Dużym sukcesem zakończyła się 10-dniowa akcja promocji polskich produktów spożywczych w Budapeszcie „Polskie Dni”, zorganizowana przez węgierskie biuro handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.  Węgierski dystrybutor - spółka Nyerthus Kft  zadeklarowała chęć wprowadzenia produktów sześciu polskich firm do stałej oferty supermarketów na Węgrzech.

Październikowa kampania „Polskie Dni” („Lengyel napok”) na Węgrzech zorganizowana została w supermarketach CBA Prima po raz pierwszy. Akcja obejmowała pięć sklepów w stolicy Węgier, gdzie  promowano aż sto polskich produktów.

Akcję połączono z degustacją w punktach sprzedaży oraz działaniami outodoorowymi. „Polskie Dni” cieszyły się niesłabnącą popularnością budapesztańskich konsumentów przez dziesięć dni promocji.

Więcej: http://www.paih.gov.pl/20171025/sukces_polskich_marek_spozywczych

Forum biznesowe Polska-Hiszpania
Relacje polsko-hiszpańskie nabierają tempa w wielu aspektach, a współpraca w ramach projektów partnerstw publiczno-prywatnych jest obszarem, który szczególnie interesuje hiszpańskich inwestorów - to wnioski z seminarium “Ku nowoczesnej i innowacyjnej ekonomii - atrakcyjność Polski dla hiszpańskich inwestorów”, które odbyło się 17 października w Madrycie.

Seminarium składało się z dwóch części: śniadania biznesowego dla polskich przedsiębiorców zainteresowanych rynkiem hiszpańskim oraz popołudniowej konferencji dla firm hiszpańskich rozważających realizację inwestycji w Polsce.


Jednym z prelegentów był wiceminister rozwoju T. Kościński

Kluczowym punktem programu spotkania była sesja B2B polskich i hiszpańskich przedsiębiorców. Swoją obecność podczas konferencji zaznaczyli María Luisa Poncela, sekretarz stanu ds. handlu w Ministerstwie Gospodarki oraz Tadeusz Kościński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.


Uczestnicy spotkania podkreślali, że Polska jest bardzo atrakcyjnym rynkiem dla hiszpańskich przedsiębiorców

 

Więcej: http://www.paih.gov.pl/20171018/Forum_biznesowe_Polska_Hiszpania

 

Jak polska branża spożywcza może podbić serca w Azji i na Bliskim Wschodzie?
Kilkanaście polskich firm, reprezentantów rodzimej branży spożywczej spotkało się w formule rozmów B2B z przedstawicielami firmy Y International oraz LuLu Group - jednym z 10 największych na świecie dystrybutorów detalicznych. Spotkanie zainicjowała Polska Agencja Inwestycji i Handlu.


Przedstawiciele Lulu Group i Y International opowiadają o swojej organizacji


Rozmowy spełniły oczekiwania oby stron. Mamy nadzieję, iż zaowocuje to wkrótce obecnością polskich produktów na półkach sklepowych w krajach Bliskiego Wschodu czy Azji.

Link do strony LuLu Group: http://www.lulugroupinternational.com/

Link do strony Y International Limited: http://www.yinternational.uk.com/


Prezentacja produktów


Więcej:  http://www.paih.gov.pl/20171025/jak_polska_branza_spozywcza_moze_podbic_serca

 

INWESTYCJE

Guardian Glass ponownie stawia na Polskę
- Polska dla Guardian Glass to rynek strategiczny, dlatego decyzja o budowie kolejnego zakładu na terenie naszego kraju nie dziwi. Cieszymy się, że coraz więcej inwestorów decyduje się związać z Polską na dłużej i ponownie zaangażować kapitał w rozwój biznesu właśnie tutaj - skomentował otwarcie nowej fabryki spółki wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Krzysztof Senger. Producent szkła należy do największych projektów inwestycyjnych z USA, jakie obsługuje PAIH.

Światowy gigant w produkcji szkła Guardian Glass ogłosił, że nowy zakład powstanie w pobliżu już istniejącego, na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.


Inwestor oficjalnie ogłosił budowę kolejnego zakładu w Częstochowie

Będzie to największa prowadzona od podstaw inwestycja kapitałowa w historii firmy. Uroczystość, podczas której inwestor oficjalnie zapowiedział budowę nowego zakładu odbyła się 23 października tego roku.


Nowa huta rozpocznie prace w III kw. 2019 r.

 

Więcej: http://www.paih.gov.pl/20171024/Guardian_Glass_ponownie_stawia_na_Polske

Rusza opolska fabryka IAC
Wspierany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu producent wyposażenia wnętrz samochodowych, IAC 24 października zakończył budowę fabryki i Centre of Excellence w Opolu. Inwestor planuje utworzyć 550 miejsc pracy. Realizacja inwestycji pochłonęła ponad 20 mln dolarów.

W opolskiej fabryce International Automotive Components będą powstawać spersonalizowane elementy wnętrza dla samochodów klasy premium.


W ramach inwestycji powstało globalne Centre of Excellence spółki IAC

Już kilka miesięcy temu inwestor rozpoczął szeroko zakrojoną akcję rekrutacyjną. W nowej fabryce i Centre of Excellence chce zatrudnić 550 osób.

Prace na budowie fabryki w Opolu ruszyły w lutym tego roku. Zakład jest jednym z 27 należących do koncernu w Europie.

 

Więcej: http://www.paih.gov.pl/20171025/Rusza_opolska_fabryka_IAC

 

WYDARZENIA

Misja biznesowa do Grecji
W związku z oficjalną wizytą prezydenta RP Andrzeja Dudy w Grecji, Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), Grecka Agencja Inwestycji i Handlu „Enterprise Greece”, Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Atenach oraz Ministerstwo Rozwoju RP organizują w terminie 20-22 listopada 2017 roku misję biznesową polskich przedsiębiorców z sektora zielonych technologii towarzyszącą wizycie.

W ramach misji odbędzie się Grecko-Polskie Forum Zielonych Technologii oraz spotkania B2B z greckimi firmami w Atenach. Serdecznie zapraszamy firmy i instytucje, szczególnie z branży ochrony środowiska, nauk przyrodniczych, energetyki, zielonych technologii, biotechnologii, czystej technologii i gospodarki odpadami oraz inne zainteresowane tematyką.

Organizatorzy pokrywają koszty organizacji Forum i spotkań B2B w Atenach, transportu lokalnego oraz przygotowania i wydania wspólnego katalogu uczestników misji.

Koszty: przelotu (na trasie Warszawa-Ateny-Warszawa), zakwaterowania, ubezpieczenia oraz koszty związane z pobytem w Grecji przedsiębiorcy ponoszą we własnym zakresie.

Rezerwacji hotelu i przelotu przedsiębiorcy powinni dokonać we własnym zakresie.

Wszystkie osoby zainteresowane udziałem w misji prosimy o rejestrację poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny w tym miejscu: http://www.paih.gov.pl/misja_grecja_2017

Przesłanie zgłoszenia nie jest równoznaczne z uczestnictwem w misji. Ze względów bezpieczeństwa organizatorzy zastrzegają sobie prawo do odmowy uczestnictwa.

Więcej: http://www.paih.gov.pl/20171120/misja_biznesowa_do_grecji

 

Misja do Wietnamu pod przewodnictwem Prezydenta RP
W związku z oficjalną wizytą prezydenta RP Andrzeja Dudy w Wietnamie, Polska Agencja Inwestycji i Handlu i Ministerstwo Rozwoju RP organizują w terminie 27-30 listopada 2017 roku misję biznesową towarzyszącą wizycie.

W ramach misji odbędzie się Polsko-Wietnamskie Forum Biznesowe oraz spotkania B2B z wietnamskimi firmami w Ho Chi Minh City.


Organizatorzy pokrywają koszty:

  • organizacji Forum i spotkań B2Bb w Ho Chi Minh City,
  • transportu lokalnego
  • przygotowania i wydania wspólnego katalogu uczestników misji.

Koszty: przelotu (na trasie Warszawa-HCMC-Warszawa), zakwaterowania, ubezpieczenia oraz koszty związane z pobytem w Wietnamie przedsiębiorcy ponoszą we własnym zakresie.

Nabór trwa do 6 listopada.

UWAGA: Rezerwacji hotelu i przelotu przedsiębiorcy powinni dokonać we własnym zakresie

W przypadku pytań, prosimy o kontakt pod adresem mailowym: katarzyna.rosinska@paih.gov.pl

Więcej informacji: http://www.paih.gov.pl/20170928/Misja_do_wietnamu.

Konferencja "CETA w praktyce"
Serdecznie zapraszamy na Konferencję poświęconą wprowadzanym przez Umowę handlową Unii Europejskiej z Kanadą preferencji celnych „CETA w praktyce”, z udziałem Pana Tadeusza Kościńskiego, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Wojciecha Fedko, Członka Zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, ekspertów Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Finansów a także przedstawicieli Sekcji Handlowej Ambasady Kanady w Polsce.

Wydarzenie odbędzie się 8 listopada 2017 o godzinie 15:00 w siedzibie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu przy ul. Bagatela 12.



Bardzo prosimy o rejestrowanie się na konferencję na stronie PAIH: http://www3.paiz.gov.pl/konferencje/?CETA_w_praktyce

Prosimy o wypełnienie wszystkich pól formularza rejestracji. Liczba miejsc ograniczona, udział będzie potwierdzany drogą mailową.

Więcej: http://www.paih.gov.pl/20171108/ceta_w_praktyce

8. Forum MotoSolutions - best practices w przemyśle motoryzacyjnym 23-24.11.2017
Forum MotoSolutions to jedno najważniejszych wydarzeń konferencyjnych przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. Od 2010 roku wydarzenie  kierowane jest głównie do osób  zarządzających oraz menadżerów średniego szczebla z zakładów produkcyjnych.

8 Forum MotoSolutions

W tym roku uczestnicy zapoznają się z wpływem na tę branżę jaki będą miały realizowane inwestycje takich firm jak Volkswagen Poznań (fabryka we Wrześni).

Zaprezentowane zostaną także „dobre praktyki” z zakładów Toyota Boshoku Poland, Opel Motors Manufacturing Poland, Toyota Boshoku Poland Sp., Hutchinson Poland, CADM Automotive czy Valeo Autosystemy. Podczas bankietu na zakończenie I dnia Forum zostaną wręczone nagrody Polskiego Przemysłu Motoryzacyjnego. Kandydatów do nagród można zgłaszać poprzez stronę internetową Forum MotoSolutions.

Patronat nad wydarzeniem objęła Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

Więcej informacji: www.motosolutions.pl

Narzędzia budowania i kreowania wizerunku firmy w branży spożywczej
15 listopada samorząd województwa warmińsko-mazurskiego organizuje w Parku Naukowo-Technologicznym, bezpłatną konferencję pn. „Narzędzia budowania i kreowania wizerunku firmy w branży spożywczej”.

W programie przewidziano zagadnienia dotyczące skutecznej promocji firmy w Internecie, sposobów wykorzystania storytellingu i desing thinkingu do efektywnej sprzedaży (program poniżej).

Jeśli byliby Państwo zainteresowani udziałem, to proszę o przesłanie zgłoszenia zawierającego poniższe dane na adres mailowy m.dabrowska@warmia.mazury.pl :

  • Nazwisko i imię Uczestnika/Uczestników,
  • Nazwa firmy / Uczelni / Bloga,
  • Telefon kontaktowy,
  • E-mail.

Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.

 

FDI Poland Investor Awards Gala
9 listopada w Warszawie, w Hotelu Intercontinental odbędzie się FDI Poland Investor Awards Gala. Plebiscyt skupia się na polskich inwestycjach za granicą oraz zagranicznych firmach rozwijających się w naszym kraju.

W tym roku wybrane zostaną najlepsze firmy, które ogłosiły lub zakończyły nowe inwestycje, czy też rozszerzyły swoją działalność w okresie styczeń 2016 - sierpień 2017. Czeka ponad 20 kategorii dla inwestorów i 5 nowych kategorii dla eksporterów.

Więcej informacji: www.FDIPolandAwards.pl

 

Misja do Indii na targi World Food India 2017
Polska Agencja Inwestycji i Handlu oraz Ministerstwo Rozwoju RP we współpracy z Indyjsko-Polską Izbą Przemysłowo Handlową (IPCCI) i Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego zapraszają na misję biznesową sektora przetwórstwa rolno-spożywczego do Indii, która weźmie udział w wydarzeniu promocyjnym World Food India.

Misja odbędzie się w dniach 1-7 listopada 2017 roku. Delegacji rządowo-biznesowej przewodniczy Podsekretarz Stanu w MR pan Witold Słowik.

Targi World Food India 2017 odbywają się w rządowym centrum wystawienniczym Vigyan Bhavan w terminie 3-5 listopada br. i są przeznaczone dla przedsiębiorstw sektora spożywczego i około spożywczego, w tym: przetwórstwa owoców i warzyw, produkcji soków i napojów, przetwórstwa mleka, produkcji przetworów nabiałowych, produkcji mięsa i drobiu oraz chłodnictwa, przechowalnictwa i transportu.

Więcej informacji o wydarzeniu znajduje się na oficjalnej stronie internetowej targów: www.worldfoodindia.in

Więcej informacji: www.paih.gov.pl/20171101/misja_do_Indii_targi_World_Food_India_2017

 

Druga edycja Targów INTRALOMAG już w listopadzie
II Targi Logistyki Magazynowej INTRALOMAG to przedsięwzięcie dedykowane szeroko pojętej branży logistycznej i magazynowo-przemysłowej. Impreza odbędzie się w dniach 29-30 listopada 2017 r. w hali Expo-Łódź.

W targach udział wezmą dostawcy rozwiązań intralogistycznych, wózków widłowych, technologii magazynowych, oprogramowania i usług, a także operatorów logistycznych oraz deweloperów.

Bardzo istotnym elementem Targów będzie STREFA INWESTORA - miejsce prezentacji jednostek samorządowych, posiadających w swojej ofercie tereny pod inwestycje wielkopowierzchniowe, a także podmiotów komercyjnych stymulujących rozwój inwestycji w tym zakresie.

Wydarzeniem towarzyszącym Targom będzie III Forum Inwestora i Eksportera. W centrum Polski, w centrum Europy. Program FIiE poruszał będzie zagadnienia ważne dla firm planujących ekspansję zagraniczną zarówno na rynkach europejskich, jak i pozaeuropejskich. Omówione zostaną także kwestie związane z modernizacją korytarzy transportowych, które pozwolą jeszcze bardziej uatrakcyjnić ofertę Polski jako bardzo dobrego miejsca w Europie pod względem lokowania inwestycji logistycznych.

Szczegółowe informacje: www.intralomag.pl

Europejski Kongres Mobilności Pracy
W dniach 22-23 listopada w krakowskim Centrum Kongresowym ICE odbędzie się 5. edycja Europejskiego Kongresu Mobilności Pracy, największej konferencji poświęconej usługom transgranicznym w Unii Europejskiej. Gościem tegorocznej edycji będzie wicepremier Mateusz Morawiecki. Jak co roku organizatorzy zaprosili także Marianne Thyssen, europejską komisarz odpowiedzialną za projekt zmian w dyrektywie o delegowaniu pracowników. Współorganizatorem wydarzenia jest Ministerstwo Rozwoju.

Kongres to doskonała okazja do pogłębienia wiedzy na temat kierunku prac nad nowelizacją dyrektywy oraz ochrony lokalnych rynków pracy.

Podczas pierwszego dnia wydarzenia czołowi politycy i urzędnicy będą debatować wspólnie z przedstawicielami pracodawców i pracowników, jak i specjalistów z zakresu prawa oraz naukowców. Główny nacisk w dyskusji położony zostanie na problemy pracodawców związane z wysyłaniem pracowników za granicę.

Więcej informacji udziela: Magdalena Zgłobica, tel. 799 704 139, www.ekmp.pl

Impact fintech’17 - czas na innowacje
Impact fintech’176-7 grudnia 2017 r. w Katowicach dołącz do niepowtarzalnego wydarzenia fintech na skalę europejską - miejsca tworzenia się silnych relacji biznesowych pomiędzy najbardziej uznanymi instytucjami finansowymi a innowatorami.

Impact fintech’17 pokaże Ci jasną wizję przyszłości finansów i przygotuje na wyzwania jakie czekają na polu działalności branży fintech:

  • 150 światowej klasy speakerów
  • wymiana innowacyjnych rozwiązań
  • networking
  • dedykowane sesje spotkań z innowatorami prezentacja najlepszych startupów regionu CEE

Wydarzenia towarzyszące, podczas których można  nawiązać nowe kontakty biznesowe, wziąć udział w warsztatach z najlepszymi speakerami, czy zaprezentować swój projekt szerszej publiczności.

ANALIZY I RAPORTY

Ranking „Eksportowe TOP50 2017” - meblarstwo cudownym dzieckiem polskiego eksportu
Najlepsze sektory polskiego eksportu to meble, na drugiej pozycji znalazły się produkty zbożowe i cukiernicze, zaś na trzecim miejscu uplasował się sektor automotive, wynika trzeciej edycji rankingu BZ WBK "Eksportowe TOP50". Sektor meblarski utrzymuje się na pierwszej pozycji w zestawieniu kolejny rok.

- Branża meblarska zdecydowanie zasługuje na docenienie w kontekście eksportu i to nie tylko ze względu na bardzo wysoką wartość wywozu i jego dynamikę - 12% r/r, ale także dlatego, że wśród wszystkich 50 kategorii rankingu, to właśnie meble mają największy dodatni bilans handlowy, rzędu 36 932 mln zł - powiedział dyrektor kredytowy ds. sektorów Banku Zachodniego WBK Feliks Bentkowski. Sprzedaż zagraniczna dla sektora meblarskiego wyniosła w 2016 r 48 014 mln zł.

Podobnie jak rok temu, również produkty zbożowe i cukiernicze, czyli m.in. ciastka utrzymały się na drugim miejscu w rankingu.
Duże ambicje mają też eksporterzy wyrobów czekoladowych. W tym roku produkty z kakao są na 4. miejscu zestawienia, co jest dużym awansem (o 4 pozycje) w porównaniu z zeszłym rokiem. W branży rolno-spożywczej dobrych perspektyw na zagranicznych rynkach mogą spodziewać się także firmy eksportujące mięso i podroby jadalne (9. pozycja).

Obok mebli, kolejny sektor związany z wyposażeniem domów wnętrz to drewno i artykuły z drewna; węgiel drzewny (6. miejsce w rankingu). Tutaj prym wiodą materiały budowlane dla domów, jak okna, drzwi, panele podłogowe itp.
Sektor automotive awansował z 6. na 3 miejsce.

Jak podkreślili autorzy raportu, ciekawym debiutem w rankingu, na 7. pozycji są "książki, gazety, obrazki i inne wyroby przemysłu poligraficznego".

Ranking wskazuje również na obiecujące są perspektywy eksportu polskiej branży chemicznej i kosmetycznej - 5. Miejsce w rankingu (awans aż o 11 pozycji).

Wśród całych gałęzi przemysłu obecnych w zestawieniu, wyróżnić należy także branżę odzieżową i dodatków, obuwia oraz galanterii. Najwyżej w rankingu „Eksportowe TOP50 2017" znalazły się artykuły skórzane, które w tym roku trafiły na 11 pozycję. Perspektywy dla branży obuwniczej oceniono na 15. pozycję. Odzież i dodatki są na miejscu 32.

Link do raportu: https://static3.bzwbk.pl/asset/E/k/s/Eksportowe-TOP50_BZ-WBK_61973.pdf

Z REGIONÓW

Panattoni buduje fabrykę w Zawierciu
W Zawierciu na terenie KSSE należącej do Podstrefy Sosnowiecko-Dąbrowskiej rozpoczęła się budowa nowej fabryki. Inwestycja ta będzie realizowana w formie BTS (Build To Suit), co oznacza, że deweloper - firma Panattoni wybuduje zakład pod długoterminowy najem dla firmy Axa Stenman Poland sp z o.o. należącej do amerykańskiej firmy Allegion. Producent planuje w II połowie 2018 uruchomić produkcję w nowoczesnej fabryce liczącej łącznie 14 000 m2 powierzchni użytkowej. Zakład ten będzie zatrudniał około 100 osób w pierwszym etapie pracy fabryki, a docelowo według planów firmy zatrudnienie wyniesie około 200 osób.

To już druga fabryka zlokalizowana na terenach KSSE w Zawierciu. Pierwszym inwestorem jest dynamicznie rozwijająca się zawierciańska firma Aluron. Zakład liczy ponad 20 tys. m2 powierzchni produkcyjnej z rozbudowaną infrastrukturą oraz nowoczesnym parkiem maszynowym i zatrudnia ponad 200 osób. Firma wytwarza kompletne systemy aluminiowe do wszystkich segmentów stolarki, elementy z tworzyw sztucznych oraz akcesoria.

W ramach swojej oferty ALURON wykonuje również konstrukcje łukowe, gięte, połączenia spawane i zagniatane oraz oferuje szereg możliwości z zakresu niestandardowych i nietypowych rozwiązań. ALURON prowadzi swoją działalność na terenie podstrefy Sosnowiecko-Dąbrowskiej Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, korzystając z atrakcyjnych ulg
w podatku dochodowym.

Więcej: http://www.paih.gov.pl/20171024/panattoni_buduje_fabryke_w_zawierciu

Hemptex Trade inwestuje w Biskupcu
Na terenie Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy, firma Hemptex Trade sp. z o.o. wybuduje zakład przetwórstwa konopi przemysłowych. Obiekt będzie zlokalizowany w Biskupcu, a firma zadeklarowała poniesienie nakładów inwestycyjnych w wysokości co najmniej 14 630 000 zł oraz zatrudnienie minimum 26 nowych pracowników. Inwestycja powstanie na działce o powierzchni 1,6033 ha.

Hemptex Trade sp. z o.o. planuje stworzenie zakładu przetwórstwa słomy konopnej w systemie głębokiego roszenia. Roszenie jest fazą obróbki słomy w procesie pozyskiwania włókna z roślin, a jego celem jest rozpuszczenie klejów roślinnych (pektyn) i oddzielenie włókna od zdrewniałej części łodygi.

Zakres inwestycji obejmuje budowę hal produkcyjnych oraz wiat magazynowych, a także montaż kompletnej linii do przerabiania konopi przemysłowych. W zakładzie będzie powstawać włókno konopne wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym i tkackim oraz paździerz konopny używany w budownictwie do produkcji płyt drewnopodobnych, a także jako ekologiczny opał.

 

Centrum Innowacji Biznesowej - sieć komunikacji dla przedsiębiorców
Centrum Innowacji Biznesowej to pierwsza w Województwie Łódzkim innowacyjna sieć komunikacji dla przedsiębiorców. Doradca Biznesu pomoże Ci znaleźć narzędzia, które rozwiną Twoją firmę.

W każdym z 7-miu Centrów Innowacji Biznesowej działają Doradcy Biznesu, których zadaniem jest pełnienie roli przewodników po wielu projektach, programach, konkursach czy też innych działaniach istotnych z punktu widzenia profilu przedsiębiorstwa.

Są to osoby posiadające szeroką wiedzę na temat strategicznych działań podejmowanych przez region w zakresie wspierania rozwoju innowacyjności, internacjonalizacji, najnowszych technologii o komercyjnym potencjale wytwarzanych przez lokalne środowisko naukowe czy usług oferowanych przez regionalne ośrodki innowacji.

Doradca Biznesu podejmuje bezpośredni kontakt z przedsiębiorcą i uświadamia mu jego potrzeby oraz przygotowuje dla niego określoną ofertę, a w końcu kontaktuje go z odpowiednim partnerem biznesowym, ośrodkiem naukowym lub pracownikiem instytucji otoczenia biznesu, etc. W ramach Centrum Innowacji Biznesowej organizowane są liczne inicjatywy animujące i angażujące przedsiębiorców nie tylko na lokalnym rynku, ale też regionalnym, krajowym i międzynarodowym.

Szczegóły projektu można znaleźć na:

http://cib.lodzkie.pl/ oraz na:

https://www.facebook.com/groups/1716637558655785/

Więcej: http://www.paih.gov.pl/20171026/centrum_innowacji_biznesowej

 

CZY WIESZ, ŻE…

Nadszedł koniec australijskiego przemysłu motoryzacyjnego?
W piątek rano z taśm produkcyjnych fabryki General Motors w pobliżu stolicy Australii Południowej - Adelajdy zjechał ostatni samochód Holden Commodore, kończąc w ten sposób dzieje nie tylko tej fabryki, ale także całego australijskiego przemysłu motoryzacyjnego.

- Kiedy zamkną się drzwi fabryki Holdena, na zawsze zostanie zamknięty przemysł motoryzacyjny - zapowiedział John Camillo, sekretarz centrali związkowców pracowników przemysłu stanu Australia Południowa, gdzie znajduje się fabryka. W zeszłym roku fabrykę zamknął amerykański koncern Ford, który produkował tu samochody od 1925 r. Na początku tego miesiąca fabrykę aut w Melbourne zamknął też japoński gigant Toyota, który w 1954 r. właśnie w Australii po raz pierwszy zaczął produkować samochody za granicą.

Australia przez lata znajdowała się w pierwszej dziesiątce największych producentów samochodów na świecie. Jej mieszkańcy mocno przeżywają zmierzch rodzimego przemysłu motoryzacyjnego. Lider opozycyjnej Partii Pracy Bill Shorten i przedstawiciele jego gabinetu cieni uznali to za tragiczne wydarzenie i o uśmiercenie fabryk aut oskarżyli rządzących Liberałów. To właśnie Liberałowie w 2013 r. postanowili obciąć o 500 mln dol. dotacje dla fabryk samochodów, które w ciągu dekady wyniosły 7 mld dol. Wkrótce potem Ford ogłosił, że zamknie swoją fabrykę aut w Australii, a kilka miesięcy później taką decyzję ogłosił też GM. To miało efekt domina i swoją fabrykę musiał zamknąć także koncern Toyota, który teraz jest liderem na australijskim rynku.

Australia uchodzi też za jedno z najzamożniejszych państw świata, a bogaci ludzi przy wyborze aut rzadko kierują się lokalnym patriotyzmem. I to doprowadziło do wielkiego rozdrobnienia na rynku samochodowym, na którym importerzy z powodzeniem rywalizowali z rodzimą produkcją australijskich fabryk. W tym roku wyraźnie wzrósł eksport Polski do Australii. Do końca sierpnia wysłaliśmy tam towary o wartości 460 mln euro, prawie o połowę wyższej niż przed rokiem. Do tego skokowego wzrostu przyczyniła się gliwicka fabryka Opla, która od końca zeszłego roku zaczęła produkować kompaktowy model Astra, ozdobiony logo czerwonego lwa marki Holden. Nie wiadomo jednak, jak długo jeszcze auta z Gliwic będą wysyłane na Antypody. W sierpniu firmę Opel przejął od GM francuski koncern Peugeot-Citroen (PSA). I chociaż zgodnie z umową PSA ma przez pewien czas dostarczać GM auta takie jak Holden Astra z Gliwic, to nie wiadomo, jak długo potrwa ta kooperacja. (Wyborcza)


Redakcja: Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A., 00-585 Warszawa, ul. Bagatela 12
Biuro Prasowe, tel.: +48 22 334 99 49, fax: +48 22 334 99 99,
e-mail: redakcja@paih.gov.pl
POLSKA AGENCJA INWESTYCJI I HANDLU S.A. www.paih.gov.pl