POLSKA AGENCJA INFORMACJI I INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH S.A.
NEWSLETTER
 17 grudnia 2015 r.
 Numer 464

AKTUALNOŚCI

Go Arctic - wyzwanie z ogromnym potencjałem
- Parasol rządowy to kluczowy element wspierający polskich przedsiębiorców inwestujących w obszarze arktycznym - powiedział prezes PAIiIZ Sławomir Majman na spotkaniu podsumowującym pierwszą misję biznesową do Danii i Grenlandii, która zakończyła się 10 grudnia 2015 r.. W misji wzięło udział ośmiu przedstawicieli polskiego biznesu i środowisk okołobiznesowych.

GoArctic

- Dania ma wolny, ale i trudny rynek dla zewnętrznych partnerów - przekonywał prezes Izodom Jakub Wójcik. Mimo to rynek Danii i Grenlandii jest pełen nowych szans biznesowych. Zwłaszcza dla sektora budowalnego w Grenlandii. Plan zagospodarowania przestrzennego tej arktycznej wyspy przewiduje ożywiony proces budownictwa mieszkaniowego.

Od stycznia do września 2015 roku, Polska sprzedała do Danii towary i usługi o łącznej wartości 2379,01 mln dolarów. Natomiast wartość importu osiągnęła poziom 1118,70 mln dolarów.

Więcej informacji: www.paiz.gov.pl/20151214/go_arctic_wyzwanie_z_ogromnym_potencjalem (PAIiIZ)

8 miast dołącza do partnerów PAIiIZ
Prezydenci ośmiu miast podpisali z PAIiIZ umowy o współpracy inwestycyjnej. Do grupy partnerów Agencji, składającej się dotychczas z 47 miast, 15 grudnia dołączyły: Chełm, Legnica, Piekary Śląskie, Płock, Skarżysko - Kamienna, Świętochłowice, Zabrze i Zgierz.

- Dobry klimat inwestycyjny to efekt ciężkiej pracy samorządów. Tylko miasta aktywne, które mają kompleksową strategię inwestycyjną mogą walczyć o inwestycje. Systemowe podejście jest niezbędne - mówił wiceszef PAIiIZ Michał Dąbrowski, podpisujący w imieniu Agencji umowy o współpracy z ośmioma miastami.


Wiceprezes PAIiIZ: Michał Dąbrowski Dobry klimat inwestycyjny to efekt ciężkiej pracy samorządów

Dla każdego nowego partnera współpraca z PAIiIZ jest, z jednej strony, zobowiązaniem, do świadczenia obsługi inwestycyjnej na najwyższym poziomie i wedle standardów Agencji. Z drugiej strony to szansa, na przyciągnięcie strategicznych inwestorów do gminy.


Prezydenci 8 polskich miast, którzy dołączyli do grona Partnerów PAIiIZ

Inwestor trafiający do miasta partnerskiego PAIiIZ powinien otrzymać pakiet niezbędnych, ujednoliconych informacji i wysokiej jakości doradztwo, które ułatwią decyzję inwestycyjną.

Więcej informacji: http://www.paiz.gov.pl/20151215/osiem_miast_partnerami_paiiiz

INWESTYCJE W POLSCE

W-M Glass po raz kolejny inwestuje
Trzecie pozwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej otrzymała firma W-M Glass.

Firma wybuduje nową halę produkcyjną oraz zainwestuje w nową linię technologiczną. Nakłady inwestycyjne wynieść mają 5 mln zł. Planowane jest utworzenie co najmniej 5 nowych miejsc pracy.

Firma W-M Glass produkuje wyroby ze szkła. (W-M SSE)

WYDARZENIA

Gala Outsourcing Stars
28 stycznia 2016 roku w Warszawie odbędzie się Gala Outsourcing Stars prezentująca potencjał sektora outsourcingu i nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce. Patronat nad wydarzeniem objęła PAIiIZ.

W tegorocznej Gali Outsourcing Stars wezmą udział przedstawiciele rządu, samorządów, agencji publicznych, świata nauki i biznesu oraz międzynarodowi eksperci reprezentujący sektor outsourcingu i usług wspólnych.

Najszybciej rozwijające się firmy w branży odbiorą również statuetki i wyróżnienia za swoje osiągnięcia.

Gala Outsourcing Stars 2015 odbędzie się w dniu 28 stycznia 2016 r. w Instytucie Wysokich Napięć w Warszawie. (PAIiIZ)

Więcej informacji: http://www.proprogressio.pl/pl/gala/gala-outsourcing-stars-2015.html

ANALIZY I RAPORTY

Wymiana handlowa
Eksport towarów z Polski po 10 miesiącach 2015 roku zwiększył się o 7% (do blisko 148,1 mld euro). Z kolei 2-krotnie wolniej wzrósł w tym okresie import do Polski, tj. o 3,5%,do ok. 145,2 mld euro. Przełożyło się to na dalszą poprawą salda obrotów. Notowany przed rokiem deficyt na poziomie 1,9 mld euro został przekształcony w nadwyżkę w wysokości prawie 2,9 mld euro - podaje Główny Urząd Statystyczny.

Za poprawę bilansu obrotów odpowiadały głównie rynki rozwinięte, na które eksport zwiększył się o 8,9% (do 126,6 mld euro). Z racji na prawie 2-krotnie wolniejszy wzrost importu, odnotowano zwiększenie nadwyżki handlowej o ok. 6,1 mld euro, do 30,3 mld euro.


© Suprijono Suharjoto - Fotolia.com

Saldo handlowe z UE wyniosło prawie 30,8 mld euro, czyli było o 6,4 mld euro wyższe niż przed rokiem. Zadecydował o tym relatywnie szybki wzrost eksportu (o 9,4%, do 117,2 mld euro), który był ponad 2-krotnie szybszy niż import. Wśród krajów unijnych najszybciej zwiększył się wywóz do Niderlandów (o 16,3%), Hiszpanii (o 13,9%), Rumunii (o 12,8%), Włoch (o 12,7%), Austrii (o 12,4%), Wielkiej Brytanii (o 11,7%), Czech (o 11,2%) oraz naszego głównego partnera handlowego, Niemiec (o 10,1%).

Odnotowano też spadek eksportu do EFTA, łącznie o 4,5%, w tym do Norwegii o 13,6%. Zarejestrowano wzrost o 6,9 proc. do pozostałych krajów rozwiniętych rozwiniętych, w tym do Kanady o 16 proc. oraz USA o 12,4%.  (GUS/MR)

Polskie marki premium i luksusowe
Segment rynku dóbr luksusowych w Polsce, urósł względem poprzedniego roku o 13% do wysokości 14,3 mld zł. Jak pokazuje raport KPMG pt „Rynek dóbr luksusowych. Polskie marki premium i luksusowe”, za najczęściej wskazywane polskie marki premium uchodzą: biżuteryjne Apart i W.Kruk, marki wódek Chopin i Belvedere, WITTCHEN oraz marka kosmetyczna dr Irena Eris. Większość z nich jest również znana i chętnie wybierana przez zagranicznych konsumentów.

Liczba zamożnych i bogatych Polaków w 2015 roku sięgnie 969 tys., a ich dochody netto wyniosą około 155 mld zł. Jak przekonują autorzy opracowania, dobra luksusowe nie zawsze muszą pochodzić z zagranicy. Dynamika ekspansji, wysoka jakość produktów polskich oraz ich konkurencyjne ceny, powodują, że Polacy chętnie decydują się na zakup produktów luksusowych oznaczonych „Made in Poland”. Deklaruje tak aż 60% badanych.

Blisko połowy respondentów, którzy wzięli udział w badaniu stwierdziło, że przy zakupie zwraca uwagę na kraj pochodzenia marek premium, natomiast 29% ankietowanych stwierdziło, że pochodzenie marki nie ma wpływu na podejmowane decyzje zakupowe.

W najbliższych latach największych wzrostów segmentu luksusowego można spodziewać się w usług hotelarskich oraz SPA. (KPMG)

CZY WIESZ, ŻE

Cyfrowe startapy najszybciej rosną w Polsce
Łotwa, Polska i Litwa to kraje, w których powstaje najwięcej cyfrowych start-upów tworzonych na terenie Unii Europejskiej (UE).

Cyfrowy biznes kręci się tu dwa razy szybciej niż w całej UE - wynika z raportu Komisji Europejskiej (KE) pt. „Digital Entrepreneurship Scoreboard 2015”, Raport KE pokazuje także, że Polska może pochwalić się najwyższą liczbą firm IT działających w klastrach, wyprzedzając takie potęgi jak Szwecja czy Niemcy. (KE)

Raport KE „Digital Entrepreneurship Scoreboard 2015”: https://t.co/uO0hHROWrY

Pierwszy polsko - chiński słownik biznesowy
Na polskim rynku ukazał się pierwszy polsko-chiński i chińsko-polski słownik biznesowy. Autorami publikacji są Marlena Achinger oraz Antoni Radziwiłł. Słownik został wydany pod patronatem PAIiIZ.

Publikacja zawiera ponad 8000 haseł związanych z biznesem, ekonomią, handlem międzynarodowym, zarządzaniem, finansami oraz logistyką. Odbiorcy znajdą w nim terminologię dotyczącą sektorów i produktów specyficznych dla polskiego rynku, jak bursztyn czy górnictwo.


Polsko-chiński i chińsko-polski słownik biznesowy

Publikacja została objęta honorowym patronatem m.in. PAIiIZ, Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Finansów, Ambasadę Chińskiej Republiki Ludowej w Warszawie, Ambasadę RP w Pekinie, Wydział Promocji Handlu i Inwestycji (Pekin). (PAIiIZ)


Redakcja: Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., 00-585 Warszawa, ul. Bagatela 12
Departament Informacji i Komunikacji, tel.: +48 22 334 99 49, fax: +48 22 334 99 99,
e-mail: redakcja@paiz.gov.pl
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych www.paiz.gov.pl