Infolinia: 800 800 120
Aktualności
Strona główna > Aktualności
25 września 2019

Możliwości transportu logistycznego Republiki Azerbejdżanu

Azerbejdżan ma korzystne położenie geostrategiczne - na skrzyżowaniu międzynarodowych korytarzy Wschód-Zachód i Północ-Południe. W ciągu ostatnich 15 lat w kraju realizowane zostały zakrojone na szeroką skalę projekty dotyczące rozwoju infrastruktury transportowej.

Przebudowa autostrad i kolei, w szczególności w kierunku Gruzji, Rosji i Iranu zgodnie z międzynarodowymi standardami, budowa międzynarodowych portów lotniczych w Baku i regionach, Międzynarodowy Port Morski w Baku, rozwój międzynarodowych korytarzy transportowych Wschód-Zachód i Północ-Południe, działania realizowane w tym obszarze odegrały ważną rolę w rozwoju infrastruktury transportowej Azerbejdżanu i dodatkowo wzmocniły potencjał tranzytowy kraju.

Międzynarodowy korytarz transportowy Wschód-Zachód jest najkrótszą trasą między Chinami a Europą i jest wydajny pod względem tranzytowego transportu towarów. Czas przetransportowania międzynarodowym korytarzem transportowym Wschód-Zachód o średniej długości 5400 km wynosi 15 dni. Po uruchomieniu linii kolejowej Baku-Tbilisi-Kars, która została zbudowana z inicjatywy prezydenta Ilhama Alijewa i została nazwana "Żelazny Szlak Jedwabny", umożliwiony jest bezpośredni dostęp do Europy. Uruchomienie najkrótszej i najbezpieczniejszej linii kolejowej Baku-Tbilisi-Kars łączącej Europę z Azją spowodowało znaczny wzrost transportu kontenerów w międzynarodowym korytarzu "Wchód-Zachód".

Azerbejdżan poczynił również znaczne postępy w kierunku rozwoju międzynarodowego korytarza transportowego Północ-Południe, który jest preferowany w stosunku do alternatywnych korytarzy. Budowa mostu kolejowego nad rzeką Astarą, która jest ważnym węzłem tego korytarza, a także budowa punktów kolejowych na granicy Azerbejdżanu i Iranu, została szybko przeprowadzona przez kraj. Obecnie ukończona została budowa linii kolejowej o długości 1,4 km na terytorium Iranu, a także budowa terminalu towarowego w Astara (Iran). Terminal suchego ładunku terminalu transferowego został już oddany do użytku. W wyniku tego łączna wielkość przewozów towarowych przewożonych przez Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe w okresie styczeń-sierpień wzrosła o 10 razy w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku i osiągnęła 145 tys. ton. Na terenie Azerbejdżanu zbudowano 8,3 km linii kolejowej do granicy z Iranem. Koleje Azerbejdżańskie wynajęły 35-hektarowy terminal towarowy, który będzie zbudowany na terenie Iranu na 25 lat i linię kolejową do granicy o długości 1,4 km na 15 lat. Obecnie w Iranie trwa budowa linii kolejowej o długości 1,4 km, a także terminalu załadunku i rozładunku w Astara (Iran). Zakończono ponad 90% prac na linii kolejowej Kazvin-Rasht, która jest częścią korytarza transportowego. Ponadto podejmowane są działania w celu realizacji projektu kolejowego Rasht-Astara na terenie Iranu. 9 lutego 2018 r. testowy pociąg towarowy z granicy Astary w Azerbejdżanie do Astary w Iranie wjechał do Iranu gdzie zostały rozładowane towary testowe.

Po realizacji tego projektu transport towarów z Zatoki Perskiej do Rosji, a także Europy Wschodniej i Północnej będzie bardziej wydajny, a infrastruktura korytarza Północ-Południe przez Azerbejdżan zostanie w pełni zapewniona. Międzynarodowy korytarz transportowy Północ-Południe ma ogromne znaczenie polityczne i gospodarcze i jest on w stanie zwiększyć natężenie ruchu towarowego i pasażerskiego.

Jeśli chodzi o wykorzystanie potencjału Azerbejdżanu w dziedzinie tranzytu, tutaj jest ważna chińska inicjatywa "Jeden pas, jedna droga". Azerbejdżan jest jednym z pierwszych krajów, które wsparły tę strategię. Podczas oficjalnej wizyty prezydenta Republiki Azerbejdżanu w Chinach w 2015 r. podpisano Memorandum o wspólnej promocji ustanowienia "Pasa gospodarczego Jedwabny Szlak". Celem Azerbejdżanu jest zintegrowanie "Transkaspijskiego korytarza tranzytowego" z projektem "Jeden pas, jedna droga" oraz osiągnięcie korzyści wynikających z wzajemnych interesów gospodarczych wszystkich uczestniczących krajów. Azerbejdżan zawsze był aktywny w odbudowie jedwabnego szlaku tego kraju oraz gazociągów Wschód-Zachód, Baku-Tbilisi-Ceyhan i Baku-Supsa, gazociągu Baku-Tbilisi-Erzurum, gazociągów TANAP i TAP w ramach projektu Południowego Korytarza Gazowego, w którym zapewnił składnik energetyczny tego korytarza. Azerbejdżańska Kaspijska Żegluga ma we flocie ponad 27 statków. Flota Morza Kaspijskiego składa się z 55 statków o łącznej ładowności 11-12 mln ton. Poza tym między Azerbejdżańską Kaspijską Żeglugą a Zakładem Stoczniowym w Baku, w celu zapewnienia bardziej wydajnego transportu oczekiwanego ładunku podpisano umowy na budowę 2 unikalnych statków typu Ro-Pax/Prom.

Obecnie w osiedlu Alat powstaje największy nowy Międzynarodowy Port Morski w Baku, który zajmuje 400 hektarów na Morzu Kaspijskim. Pierwszy etap został już zakończony, zdolność przeładunkowa portu wynosi 300 tysięcy kontenerów i 15 mln ton ładunku. Na drugim etapie zdolność przeładunkowa portu osiągnie 25 mln ton, w tym 500 tys. kontenerów, a na kolejnym etapie wzrośnie do 1 mln kontenerów. W porcie planuje się również utworzenie wolnej strefy ekonomicznej i w tym kierunku podejmowane są odpowiednie działania. Wolna strefa ekonomiczna nowego portu w Baku będzie początkowo wynosiła 400 ha, a następnie 1000 ha. Planowane jest ustanowienie obszarów produkcji według następujących sektorów: petrochemia, farmacja, rolnictwo, produkcja mebli itd.

Planowane jest, że wolna strefa ekonomiczna będzie obsługiwać rynek regionaln,y na którym mieszka 130 milionów ludzi, w tym Kaukaz Południowy, Azję Środkową, Iran, Rosję Południową i Turcję. Do 2040 r. łączny wpływ gospodarki kraju na PKB szacuje się na 57 mld USD.



Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A.

ul. Krucza 50

00-025 Warszawa


Wszystkie prawa zastrzeżone; Wyłączenie odpowiedzialności

Biuletyn Informacji Publicznej PAIH internetART
Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności. Akceptuję politykę prywatności Portalu zamknij