Specjalny serwis na czas pandemii dla przedsiębiorców PAIH24: 22 334 99 55
Aktualności
Strona główna > Aktualności
22 stycznia 2019

Czesi zajmują trzecie miejsce w Europie na rynku zakupów żywności przez Internet

Analiza sektora zakupów spożywczych on-line.

E-commerce


Czesi zajmują trzecie miejsce w Europie na rynku zakupów żywności przez Internet. Konsumenci doceniają wygodę robienia zakupów, dostarczanie produktów "z dostawą pod drzwi" i możliwość realizacji nawet w dniu złożenia zamówienia. Jak podaje agencja GfK Czech, w 2017 r. blisko jedna trzecia czeskich gospodarstw domowych zakupiła produkty spożywcze przez Internet. Dwie trzecie z nich wielokrotnie - w 2017 r. statystyczny Czech dokonał zakupów on-line ponad 8 razy. Wartość przeciętnego zamówienia to 800 CZK (ok. 135 PLN).

W przyszłości coraz większą rolę będzie odgrywać sprzedaż żywności w Internecie. Sektor e-commerce, aby przyciągnąć kupujących, wdraża kolejne rozwiązania. W ciągu minionego roku branża e-commerce z żywnością wzrosła o 70% i rynek czeski, obok Anglii i Francji, staje się "mocarstwem". Wspomnieć tu należy o nowych technologiach, wykorzystaniu w branży samochodów elektrycznych, rozwiązań dla gastronomii np. prognozy posiłków i eksploracji danych, dzięki którym firma wie lub może przewidzieć, co klient chce zamówić i dzięki temu zrealizuje zamówienie pod konkretnego klienta.

W związku z rosnącą konkurencją firmy skupiają się głównie na wzroście efektywności, rozszerzeniu sieci dostaw, skróceniu czasu realizacji zamówienia, optymalizowaniu warunków i czasu dostaw - również w weekendy. Czescy klienci najbardziej doceniają elastyczność oferowanych usług, szeroką gamę asortymentu, świeżość towaru i odpowiednie warunki transportu.

Wiodącym trendem wśród sklepów internetowych jest personalizacja oferty oraz zmniejszenie ilości wykorzystywanych opakowań, niektóre e-sklepy zrezygnowały z używania plastikowych reklamówek do pakowania zamówień. Plany na przyszłość dotyczą głównie zapewnienia wysokiej jakości żywności, dostępnej geograficznie i finansowo. Firmy planują rozszerzenie oferty, a przy wzroście popytu i obniżenie cen. Portale starają się przyciągać klientów i dostosować systemy do zoptymalizowania efektywności zakupów. Rozszerza się nie tylko asortyment, ale również informacje o poszczególnych produktach i ich praktycznym wykorzystaniu - częstym rozwiązaniem jest np. dodawanie przepisów kulinarnych ze zdjęciem. Sklepy mają świadomość, że klient dzięki temu chętniej nabędzie nieznany mu wcześniej produkt.

Najwięksi internetowi sprzedawcy żywności w Czechach to Rohlik.cz (rok założenia 2014 r.), Kosik.cz (rok założenia 2015 r.) oraz iTesco (rok założenia 2012 r.).

Liderem rynku jest Rohlik.cz - firma jest w stanie skompletować zamówienie w ciągu kilkunastu minut od jego otrzymania. W odróżnieniu od konkurencji, Rohlik.cz nie rozwozi zakupów dużymi samochodami dostawczymi, ale stawia na mniejsze, co ma zapewnić większą elastyczność i szybszą realizację zamówień. W tym względzie firma jest w swym segmencie rynku pionierem: jako pierwsza zaoferowała możliwość ekspresowej dostawy do 90 minut. Silnym graczem na rynku jest internetowa gałąź sieci Tesco. Biznesowy model iTesco jest w pełni zintegrowany z pozostałą częścią firmy, która oferuje towary w takich samych cenach, jak w tradycyjnych sklepach. Kluczowy magazyn ulokowany jest w Pradze, gdzie zamówienie jest kompletowane, a następnie rozwożone. W przypadku sklepu Kosik.cz główny magazyn dla gałęzi e-commerce znajduje się w Pilźnie, a sklep oferuje towary konsumpcyjne, które dostępne są w tradycyjnych sklepach. Mimo trudności w osiągnięciu rentowności na rodzimym rynku, szefowie ww. firm wierzą, że doświadczenia w zakresie dostaw właśnie towarów o krótkiej dacie przydatności do spożycia pozwolą im na dalszą poprawę efektywności i stworzenie modelu biznesowego, który będzie mógł osiągnąć sukces za granicą.

Źródła: Forbes Cesko, zboziaprodej.cz



Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A.

ul. Krucza 50

00-025 Warszawa


Wszystkie prawa zastrzeżone; Wyłączenie odpowiedzialności

Biuletyn Informacji Publicznej PAIH internetART
Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności. Akceptuję politykę prywatności Portalu zamknij