Infolinia: 800 800 120
Aktualności
Strona główna > Aktualności
19 czerwca 2018

Azja Centralna na celowniku PAIH

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) oficjalnie uruchomiła biuro handlowe w Astanie. Okazją do inauguracji działalności pierwszego przedstawicielstwa Agencji w tym regionie było Polsko-Kazachstańskie Forum Gospodarcze, na które do Astany przyjechały polskie firmy pod przewodnictwem wiceministra przedsiębiorczości i technologii, Tadeusza Kościńskiego.

IMG-20180619-WA0001_small

 

Misję dla polskich przedsiębiorców do Kazachstanu przygotowała PAIH we współpracy z lokalnym biurem handlowym Agencji, które działa już od kilku miesięcy. – Pojechało z nami 25 firm z takich branż jak kosmetyczna, spożywcza oraz transportowa i logistyczna. Przedsiębiorcy m.in. uczestniczyli w rozmowach B2B. Forum traktujemy jako kluczowe wydarzenie dla polskiego i kazachstańskiego biznesu, najważniejsze w tym roku – mówi Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH. Dodaje, że z uwagi na specyfikę struktury gospodarczej Kazachstanu i bogate doświadczenie Polski w sektorze górniczym, partnerem misji są jego liderzy – Famur i Jastrzębska Spółka Węglowa.
 
Rządowo-biznesowej delegacji przewodniczy Tadeusz Kościński, wiceminister przedsiębiorczości i technologii. –  W ubiegłym roku polsko-kazachstańskie obroty handlowe wzrosły o ponad 60%. To dowód na to, jak duży potencjał rozwojowy  wiąże się z wzajemną współpracą gospodarczą. Zależy nam na umacnianiu obecności rodzimych firm na perspektywicznych rynkach pozaeuropejskich, a do takich z pewnością należy Kazachstan, który zarazem jest bramą do innych rynków regionu. Poza handlem, wzrasta także zainteresowanie realizacją projektów inwestycyjnych, a także wymianą doświadczeń, w tym przekazywaniem polskich rozwiązań m.in. w działaniach na rzecz wzmacniania  MŚP –  zaznaczył wiceminister przedsiębiorczości i technologii Tadeusz Kościński.
 
Wiceszef PAIH podkreśla, że do priorytetowych obszarów działalności polskich firm w Kazachstanie należą: farmacja, przemysł maszynowy, maszyny i urządzenia, sektor usług transportowych, budowlanych, produkcja rur z tworzyw sztucznych i chemii użytkowej oraz branża spożywcza. Dodaje, że już od jakiegoś czasu polskim hitem eksportowym są wyroby farmaceutyczne i higieniczne oraz kosmetyki, a dynamika eksportu notuje stabilny wzrost – Na przestrzeni ostatnich trzech lat wartość sprzedaży polskich towarów do Kazachstanu znacznie wzrosła, dzięki czemu zwiększa się nasza nadwyżka handlowa. W pierwszym kwartale tego roku sprzedaliśmy na tamtejszy rynek towary o wartości zbliżonej do sumy wywozu w 2016 roku – tłumaczy. Według danych Ministerstwa Gospodarki Narodowej Republiki Kazachstanu, eksport polskich towarów na tamtejszy rynek wyniósł 5,75 mln dolarów, podczas gdy w 2015 r.  – zaledwie 2,54 mln dolarów. – Spadek obrotów handlu zagranicznego dotyczył nie tylko Polski, ale wszystkich partnerów handlowych Kazachstanu. Na kondycję jego gospodarki wpłynęła wówczas sytuacja na światowych rynkach i dewaluacja narodowej waluty – wyjaśnia Senger. Zwraca jednocześnie uwagę, że do perspektywicznych branż można zaliczyć także IT, której rozwój wspiera rządowy program „Cyfrowy Kazachstan".
 
Krzysztof Senger zaznacza, że gospodarka Kazachstanu jest najsilniej rozwiniętą w regionie Azji Centralnej oraz najbardziej otwartą na inwestycje i współpracę zagraniczną – Rząd gwarantuje wsparcie dla inwestorów zagranicznych w priorytetowych sektorach gospodarki –  przekonuje. Według niego za inwestowaniem na tamtejszym rynku przemawia również konkurencyjne położenie geograficzne i ogromny potencjał tras tranzytowych, a współpraca gospodarcza z Kazachstanem zapewnia dostęp do konsumentów Eurazjatyckiej Unii Gospodarczej (EUG, tj.: Kazachstanu, Rosji, Białorusi, Kirgistanu i Armenii), Azji Centralnej oraz Zachodnich Chin. Jak przekonuje, dzięki prężnie działającym na kazachstańskim rynku polskim firmom, nasze inwestycje i przedsiębiorstwa są tam rozpoznawalne i kojarzone z wysoką jakością.
 
Jak tłumaczy wiceprezes PAIH, głównym celem forum jest promocja polskiego biznesu jako interesującego partnera dla firm kazachstańskich, nawiązywanie nowych relacji oraz wzmocnienie kontaktów gospodarczych z krajami całej EUG. – Planujemy otwarcie kolejnych biur w Azji Centralnej, niebawem ruszy nasze przedstawicielstwo w Taszkiencie – zdradza Krzysztof Senger.
 
Polska Agencja Inwestycji i Handlu jest obecna w Kazachstanie od pięciu miesięcy. W tym czasie biuro w Astanie i punkt kontaktowy w Ałmaty obsłużyły ponad 170 zapytań polskich firm zainteresowanych wejściem na tamtejszy rynek. – Przedsiębiorcy odzywają się do nas codziennie. Branże jakie reprezentują to m.in. ochrona zdrowia, budownictwo, meble, górnictwo, kosmetyki, logistyka, czy chemia gospodarcza i przemysł spożywczy  –  mówi Julia Horodecka, kierownik biura handlowego PAIH w Astanie. Jak podkreśla Horodecka, ZBH na prośbę polskich firm tworzy listy potencjalnych partnerów, wykaz targów branżowych, sporządza analizy rynku danej branży, a także zbiera informacje nt. taryf celnych, podatków i warunków prowadzenia działalności gospodarczej.

 

IMG-20180619-WA0002_small



Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A.

ul. Krucza 50

00-025 Warszawa


Wszystkie prawa zastrzeżone; Wyłączenie odpowiedzialności

Biuletyn Informacji Publicznej PAIH internetART
Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności. Akceptuję politykę prywatności Portalu zamknij