Arktyka to region pełen nowych możliwości, ale i wyzwań dla polskich firm - zgodni są przedsiębiorcy i eksperci PAIiIZ, którzy wzięli udział w pierwszej misji biznesowej z Polski do Danii i Grenlandii, pod skrzydłami zainaugiurowanego w grudniu rządowego programu Go Arctic. - Dania ma wolny ale i bardzo trudny rynek dla zewnętrznych partnerów - przekonywał prezes Izodom Jakub Wójcik. - To jest inna kultura biznesu. Duńczycy kupują tylko to co duńskie. Ochroną dostępu do rynku zajmują się też lokalne związki zawodowe. Dlatego, aby tam zaistnieć niezbędny może okazać się proces skandynawizacji firmy - dodał Wójcik. Mimo utrudnień rynek Danii i Grenlandii jest pełen nowych szans biznesowych. Zwłaszcza dla sektora budowalnego w Grenladii. - Już podczas wizy wymyśliliśmy nową inwestycję - hotel. Okazało się, że w Grenlandii brakuje miejsc hotelowych, a każdy nowobudowany ma overbooking jeszcze przed oddaniem obiektu do użytkowania - ujawnił Mateusz Halicki z Ecorys, który również wziął udział w misji. Plan zagospodarowania przestrzennego tej arktycznej wyspy przewiduje ożywiony proces budownictwa mieszkaniowego. Licząc na kontakty Izodom rozważa więc w niedalekiej przyszłości inwestycje w wybudowanie własnej linii produkcyjnej.
Również inne sektory polskiej gospodarki, wspierane przez parasol rządowy i umiejętnie poruszające się na lokalnym runku mogą skorzystać z obecności w Arktyce. - Prawdziwą korzyścią dla polskich przedsiębiorców współpracujących z PAIiIZ jest ułatwiony kontakt z administracją rządową poszczególnych państw. To start z wyższego poziomu - mówił Jakub Wójcik.
W trakcie pobytu w Danii PAIiIZ zorganizowała szereg spotkań B2B dla polskich i duńskich przedsiębiorców. Z kolei w Grenlandii, przedstawiciele polskiego biznesu uczestniczyli w konsultacjach z autonomicznymi władzami lokalnymi w resortach m.in. zasobów naturalnych, środowiska, sprawiedliwości, rybołówstwa, polowań i rolnictwa, budownictwa i infrastruktury. Uczestnicy spotkali się również z przedstawicielami Polonii w Grenlandii.
Jak zaznaczył prezes Majman, program GoArctic to dynamicznie rozwijająca się inicjatywa mająca wspierać polskie firmy z sektora MŚP w ekspansji na rynkach tego regionu. - Wedle naszych szacunków Arktyką zainteresowanych jest aż 2000 polskich przedsiębiorców. W najbliższym czasie chcemy skoncentrować się na organizacji dla nich spotkań matchmakingowych - dodał. Kolejnymi etapami programu będą także szkolenia dla przedsiębiorców planujących inwestycje w Arktyce oraz współpracę z zagranicznymi firmami operującymi w Arktyce.
Od stycznia do września 2015 roku Polska sprzedała Danii towary i usługi o łącznej wartości 2379,01 mln dolarów. Natomiast wartość importu osiągnęła poziom 1118,70 mln dolarów. (PAIiIZ)